Standard dla opon zimowych do pojazdów ciężarowych

W segmencie opon dla samochodów osobowych istnieje jednolite oznaczenie opon zimowych: symbol płatka śniegu. W przypadku opon do pojazdów ciężarowych i autobusów przez długi czas funkcjonowało wyłącznie oznaczenie M+S, świadczące o tym, że opona sprawdza się lepiej na błocie i śniegu niż opona standardowa. Jednak to oznaczenie nie mówi o tym, że opona spełnia jedynie minimalne wymogi sprawności zimą. Unia Europejska wprowadziła niedawno standard dla ogumienia
do pojazdów użytkowych, definiujący minimalne wymogi co do osiągów na śniegu dla opon przeznaczonych do pojazdów ciężarowych. Znakiem, który to odzwierciedla, jest symbol alpejski: trzy szczyty górskie i płatek śniegu (3PMSF). Henk van Tuyl, dyrektor rozwoju opon Goodyear do pojazdów użytkowych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, opisuje kulisy powstania tego oznaczenia.

Rozmowa na temat opon zimowych do pojazdów użytkowych z Henkiem
van Tuylem, dyrektorem Goodyear ds. rozwoju opon do pojazdów użytkowych
w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Jak ocenia Pan zmiany dotyczące opon zimowych, m.in. wprowadzające symbol 3PMSF?
Z zadowoleniem przyjmujemy nowy standard dla zimowych opon do pojazdów ciężarowych. Od lat zalecamy stosowanie specjalnych opon zimowych do pojazdów użytkowych na obszarach, na których panują zimowe warunki drogowe. Goodyear Dunlop ma w swojej ofercie wiele modeli specjalnych opon zimowych o bardzo wysokich osiągach. Są to opony Goodyear UltraGrip WTD, Dunlop SP 462 i Fulda Winter Force na oś napędową, Goodyear UltraGrip WTS, Dunlop SP 362 i Fulda Winter Control na oś sterującą oraz Goodyear UltraGrip WTT na osie naczepy. Niedawno wprowadziliśmy do oferty opony UltraGrip Coach. Te opony były oficjalnie oznaczane wyłącznie symbolem M+S, aby jednak dodatkowo zwrócić uwagę na zimowe osiągi naszych opon, zastosowaliśmy symbol płatka śniegu, który wówczas nie miał jeszcze umocowania prawnego. Niedawno Unia Europejska wprowadziła Regulację UNECE nr 117.02 dotyczącą testowania opon zimowych
do pojazdów użytkowych. Regulacja ta wyznacza minimalne wymogi co do osiągów na śniegu. Od listopada 2012 roku, po spełnieniu warunków testów, ogumienie
do pojazdów użytkowych może być dobrowolnie oznaczane symbolem 3PMSF. Goodyear Dunlop przetestował swoje zimowe opony – spełniły one wymogi prawne oznaczenia 3PMSF, dlatego teraz noszą to oznaczenie.
Czy to oznacza, że teraz istnieje oficjalna definicja opony zimowej do pojazdów użytkowych?
Zasadniczo tak, choć nie określa ich mianem „opon zimowych”. Wcześniej jedyna oficjalna procedura testowa istniała wyłącznie dla opon zimowych do samochodów osobowych. Opony do pojazdów użytkowych, z racji wysokiej zawartości naturalnej gumy, posiadają dobre właściwości zimowe, ale do czasu wprowadzenia nowej regulacji istniało jedynie oznaczenie M+S. Jednakże M+S informuje tylko, że opona zachowuje się lepiej na śniegu niż opona standardowa. Nie istniały jednoznaczne minimalne wymogi dla opony zimowej. Niedawno UE zareagowała na tę sytuację
i określiła procedurę testową specjalnie dla opon do zastosowań zimowych
w pojazdach użytkowych. Ogumienie, które z powodzeniem przejdzie ten wymagający test, może być oznaczane symbolem 3PMSF. Opony do pojazdów użytkowych z tym symbolem są klasyfikowane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe.
Na czym polega procedura testowa kwalifikująca opony do oznaczenia 3PMSF?
Procedura testowa porównuje trakcję opony referencyjnej z trakcją opony testowej na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby zaliczyć test, badana opona do pojazdu użytkowego musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna w sześciu próbach na dziesięć. Opony, które przeszły ten test i posiadają oznaczenie 3PMSF, są oficjalnie określane jako opony śniegowe na ciężkie warunki zimowe. Opony
te są wyraźnie lepszym wyborem na zimę niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S.
Czy oznaczenie M+S będzie nadal używane?
Zakładamy, że oznaczenie M+S pozostanie ważne. Jednak symbol 3PMSF – obok oznaczenia M+S – świadczy o tym, że opona jest bardziej sprawna, ponieważ znak 3PMSF wymaga zastosowania metody testowej, której wartości referencyjne odnoszą się do sprawdzonych parametrów zimowych. Szczególnie ważne jest, by operatorzy stosowali opony z tym znakiem na obszarach, w których dominują zimowe warunki pogodowe. Dotyczy to w szczególności opon na osie napędowe, ponieważ wysokie parametry trakcyjne są niezbędne do zapewnienia mobilności na śniegu.
Czy nowy symbol będzie obowiązkowy dla opon zimowych?
Nie możemy tego przewidzieć jako producent, obecnie oznaczenie 3PMSF jest dobrowolne. Jednakże faktycznie pojazdy użytkowe wyposażone w opony z symbolem 3PMSF są zawsze lepszym wyborem na zimę niż opony tylko z oznaczeniem M+S. Testy wyraźnie wykazały, że na drogach pokrytych śniegiem opony ze znakiem 3PMSF dla pojazdów użytkowych mają wyraźnie lepszą trakcję niż pozostałe. W niektórych krajach nowy symbol jest już uznawany we właściwych przepisach dotyczących opon zimowych. W tych krajach, w określonych warunkach, pojazdy użytkowe muszą być wyposażone na osi napędowej w opony posiadające oznaczenie M+S i/lub 3PMSF.
Czy wystarczy wyposażyć pojazdy ciężarowe i autokary w zimowe opony na osi napędowej?
Opony do pojazdów ciężarowych i autobusów zachowują się zimą lepiej
niż na przykład opony do samochodów osobowych, ze względu na wysoką zawartość naturalnej gumy. Ponadto oś sterująca pojazdu ciężarowego i oś naczepy mają bardzo niewielki wpływ na trakcję. Zasadniczo tylko koła napędzane zapewniają trakcję. Dlatego uważamy, że w każdej sytuacji na oś napędową należy montować opony z oznaczeniem M+S i/lub 3PMSF. W zależności od zastosowania, operatorzy transportu mogą zdecydować się założyć opony o właściwościach całorocznych, takie jak KMAX D i FUELMAX D ze znakiem 3PMSF, lub specjalne opony zimowe,
jak np. UltraGrip WTD. Na takich obszarach jak kraje skandynawskie lub regiony alpejskie, gdzie panują ostre warunki zimowe, zaleca się stosowanie specjalnych opon zimowych również na oś sterującą.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*