Naczepy typu firanka-1

Naczepy typu firanka

Naczepy firanowe, nazwane również kurtynowymi, zaliczane są do typu naczep plandekowych. Ich rama wykonana jest z wytrzymałej stali konstrukcyjnej, która dodatkowo jest dwukrotnie śrutowana, odtłuszczana, a także pokryta lakierem poliuretanowym, odpornym na ścieranie oraz niekorzystne warunki atmosferyczne. Nazwa tego rodzaju naczep wzięła się od sposobu otwierania przestrzeni ładunkowej. Polega ona na przesunięciu plandeki która zamocowana jest na specjalnej prowadnicy. Zatem czynność jest analogiczna do odsłaniania firanki, stąd też wzięła się nazwa naczep.

Konstrukcja naczepy

Naczepy typu firanka nie różnią się wiele od klasycznych plandek czy platform.

Do ich produkcji wykorzystuje się zwykle te same podzespoły: Ramy wykonane z dwuteowników, wózki jezdne (dobierane w zależności od wymagań klienta), elementy wyposażenia podwozia, układy hamulcowe czy instalacje elektryczne. Te same są podłogi, pozwalające na wjazd obciążonego wózka widłowego. Zwykle wytrzymują one 5–7 ton nacisku przedniej osi widłowego. Te same są także burty czołowe, wykonane najczęściej z profilowanej blachy, wyposażone w punkty mocowania ładunku i wytrzymujące obciążenia rzędu 10–11 ton. Różnice zaczynają się ponad podłogą ładowni.

Bezpieczeństwo i funkcjonalność

Brak klasycznych burt wymaga stosowania bardziej wymyślnego systemu mocowania ładunku. Obok klasycznych punktów mocowania pasów ściągających o wytrzymałości 4 ton, stosuje się m.in. przyspawany wzdłuż burt 2–3 cm wysokości rant. Jego zadaniem jest zapobieganie bocznym ruchom palet podczas pokonywania zakrętów. System ten uzupełniają aluminiowe łaty pomiędzy kłonicami stosowane także w innych typach naczep plandekowych. Niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa transportu ma sama plandeka z PCV, zwykle o gramaturze 600–900 g/m2. Wytrzymała, nieprzemakalna, odporna na rozerwania. Jej mocowanie górne i gęste pasy naciągowe z dołu w połączeniu ze znaczą grubością materiału, gwarantują, że nawet w przypadku mocnego przechylenia się ładunku, nie wyleci on na drogę.

To co czyni z firanki naczepę szybkiego załadunku to także rozsuwane kłonice, pozwalające na nieskrępowany boczny załadunek wózkiem widłowym oraz podnoszone dachy. Skąd pomysł na takie rozwiązanie?
Większość przewożonych dziś ładunków jest spaletyzowana o jasno określonej wysokości do maksimum wykorzystującej wysokość standaryzowanych naczep. Powodowało to problemy i opóźnienia przy załadunku i rozładunku. Dlaczego? Gdy operator wózka widłowego miał do dyspozycji 5–10 cm luzu na ładunkiem zmuszało go to do niezwykłej ostrożności co wydłużało czas załadunku i było przyczyna uszkodzeń ładunku lub konstrukcji dachu naczepy. Aby wyeliminować ten problem, współczesne naczepy wyposażone są często w podnoszony mechanicznie lub hydraulicznie dach. Operacja taka trwa zwykle parę minut i powoduje uniesienie dachu o ok. 40 cm. Z tego samego powodu, możliwe jest rozsunięcie tylnych słupków na boki. Takie rozwiązanie oferuje m.in. Wielton.

Jednym z bardziej popularnych rozwiązań jest rozsuwany do przodu lub do tył dach. Umożliwia to załadunek długich elementów za pomocą dźwigu lub suwnicy. Rozwiązania te sprawiają, że naczepy firankowe są obecnie jednymi z najbardziej popularnych typów naczep plandekowych. Ich wszechstronność i prostota obsługi, sprawiają, że kierowcy cenią je bardziej niż typowe plandeki.

Wysoka wytrzymałość przy lekkiej konstrukcji

Skrzynia ładunkowa naczepy ma najczęściej wymiary wewnętrzne takie jak: szerokość – 2470 mm, wysokość – 2750 mm lub 2950 mm oraz długość – 13600 mm. Ładowność techniczna wynosi około 28 000 kg, przy masie własnej rzędu jednak zależy od parametrów modeli od poszczególnych producentów.

Naczepy kurtynowe w Polsce

W Polsce rynek naczep zaczął rozwijać się na dobrą sprawę dopiero kilkanaście lat temu, głównym czynnikiem jego przemian były przepisy oraz aspekty logistyczne, takie jak czas, załadunku, wygoda eksploatacji przy równoczesnym zachowaniu poziomu bezpieczeństwa, niższa masa i większa ładowność pojazdów. Na przykładzie takich marek jak Wielton i Schmitz-Cargobull spróbujemy dokonać krótkiego przeglądu dostępnych na rynku produktów.

Naczepy kurtynowe marki Wielton

Przegląd naczep firanowych rozpoczniemy od sztandarowego modelu NS3K marki Wielton, która cieszy się doskonałymi opiniami w branży transportowej na polskim rynku. Naczepy kurtynowe doskonale sprawdzają się do przewożenia większości rodzajów towarów a co więcej, również tych ułożonych luzem, pakowanych zbiorczo lub na paletach. Głównymi zaletami naczep firanowych marki Wielton jest dodatkowo wzmocniona i stabilna konstrukcja ramy, podnoszony dach, a także łatwo rozsuwalna, szczelna plandeka.
W ofercie firmy Wielton znajdziemy także inne modele:

•       NS3K – uniwersalna, lekka naczepa kurtynowa,
•       NS3K/M2 – model charakteryzuje się niską masą oraz systemem safety lock,
•       NS3KB – naczepa burto-firanowa ze skrzynią ładunkową z burtami, specjalnymi uchwytami do mocowania ładunku oraz rozsuwanym dachem od przodu naczepy.
•       NS3KB/M2 – odmiana modelu burto-firanowego o niewielkiej masie oraz wzmocnionej konstrukcji,

Naczepy marki Wielton wykonane są ze stali o wysokiej wytrzymałości, posiadają zawieszenie pneumatyczne, a także układ hamulcowy ze stabilizacją toru jazdy, dzięki systemowi ESP. Warta uwagi jest również wzmocniona podłoga, a także ściana czołowa, wytrzymała na odkształcenia pod wpływem przesuwającego się ładunku. Dodatkowo naczepy mogą zostać wyposażone w skrzynię na palety, licznik kilometrów, tablice ADR, hydraulicznie podnoszony dach, słupy do zabezpieczenia ładunku czy uchwyty promowe. Pozwala to na stworzenie modelu dostosowanego do potrzeb konkretnego użytkownika.

Naczepy kurtynowe marki Schmitz-Cargobull

W ofercie firmy Schmitz-Cargobull znajdziemy kilka modeli naczep kurtynowych. Pierwszy z nich S.CS Universal posiada wszechstronne zastosowanie, które sprawdzi się w wielu rodzajach transportu. S.CS Mega to propozycja do przewozów wymagających dużej pojemności. Tutaj niewątpliwym atutem jest wysokość naczepy, która wynosi w jej wnętrzu aż trzy metry. Osiągnięto to za pomocą wpuszczenia sklejki podłogi pomiędzy podłużnice oraz poprzeczki ramy. W wersji Varios posiada ona przestawną wysokość zabudowy, dzięki prostemu systemowi plug-in. S.CS Drink wyposażony jest w specjalny mechanizm zabezpieczenia ładunków bez konieczności stosowania desek mocujących. S.CS Coil i Paper wyróżniają się specjalną, odkrywaną rynną wzdłuż osi naczepy, służącej do transportu stali lub papieru w wielotonowych rolkach. Firma Schmitz-Cargobull w swoich produktach stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo oraz jak najlepsze zabezpieczenie ładunku. Godny uwagi jest modularny sposób konstrukcji ramy i nadwozia, łączenie poszczególnych elementów sworzniami, cynkowanie ogniowo ramy, perforowane szyny w podłodze ułatwiające mocowanie ładunku.

Na Polskim rynku producentów naczep, firanki, obok wywrotek to najczęściej kupowane produkty. Wszechstronność zastosowań, sprawia, że przewoźnicy chętnie nabywają tabor zdolny zrealizować różnorodne zadania transportowe.

 

foto: Schmitz, Wielton, TP

 

 

Autorem tego tekstu jest:

Bartosz Biesaga

Komentarz

  1. Witam
    Chciałbym poznać cenę wynajęcia naczepy.
    Załadunek Człopa
    Rozładunek Świebodzin
    Data 26.07.2016 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.Pole wymagane *

*