Rosnące koszty transportu są stymulatorem nowych rozwiązań mających na celu zwiększenie ładowności pojazdu. Zabudowa kopalniana W1MV, zaprojektowana przez KH-KIPPER, jest odpowiedzią na te oczekiwania. Zabudowę charakteryzuje mniejsza waga i co za tym idzie większa ładowność.
Wywrotka a wozidło
Zabudowę W1MV zaprojektowano do pracy w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych w kopalniach. W czasie transportu materiału o dużej frakcji jest narażona na nieustanne zużycie. Wykorzystywana do transportu urobku z miejsca wydobycia do kruszarki, po odpowiednim przygotowaniu drogi transportowej może z powodzeniem zastąpić wozidło.
Wielofunkcyjność daje znaczną przewagę zabudowom samowyładowczym na podwoziach nad wozidłami: mogą służyć do transportu ładunków po różnego rodzaju drogach – od kopalń po drogi publiczne. Ich zaletą jest także uniwersalność zastosowań: mogą być używane do różnego rodzaju ładunków – węgla, antracytu lub rudy metali.
Projekt – kluczem do sukcesu
W tego typu zabudowach podłoga jest z reguły wzmocniona podłużnicami, poprzeczkami lub dodatkowymi przegięciami podłogi. Charakterystyczną cechą nowej zabudowy W1MV jest brak konieczności stosowania zbędnych wzmocnień na podłodze. Konstrukcję podłogi nowej zabudowy W1MV stanowi jedynie trudnościeralna stal HARDOX HB 450 posiadająca dwa gięcia. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu gdzie podłoga była wykonana z trzech warstw (stali i gumy amortyzującej), nowy model posiada podłogę wykonaną tylko z jednej warstwy stali. Dzięki wyeliminowaniu zbędnych elementów konstrukcji uzyskano efekt sprężystości zwiększający trwałość skrzyni.
Blacha burt bocznych jest usztywniona jedynie profilem górnym, opaską tylną i ścianą przednią. Właściwości mechaniczne stali HARDOX HB 450, z której wykonane są burty boczne, zapewniają skuteczną ochronę przed uszkodzeniem.
Z uwagi na trudne warunki eksploatacyjne, na które skrzynia jest narażona w trakcie transportu urobku kopalnianego, główna konstrukcja wykonana jest ze sprężystej i odpornej na ścieranie stali HARDOX HB 450 (podłoga 10-15 mm i burty boczne 6-10 mm), zaś konstrukcje nośne z wytrzymałej stali STRENX 700. Energia kinetyczna uderzenia, nawet przy załadunku odłamków skalnych o dużej frakcji, jest doskonale rozpraszana.
Po specjalnym przygotowaniu z użyciem stali Toolox, zabudowa może być stosowana do transportu gorącej szklaki o temperaturze 500 stopni Celsjusza. Właściwości stali Toolox nadają jej wytrzymałość na zużycie i wysokie temperatury.
Dzięki nowej półoktagonalnej konstrukcji skrzyni i pochylonej ścianie przedniej, wyładowywany materiał nie zalega w rogach skrzyni. Podniesiona w tylnej części skrzyni podłoga stanowi zabezpieczenie przed wypadaniem materiału w czasie jazdy po pochyłym terenie – szczególnie materiału małej frakcji. Tylna szufla zsypowa SNEEP ułatwia wyładunek bez zasypywania kół pojazdu. Duży dach zamontowano w sposób gwarantujący zabezpieczenie profilu górnego ściany przedniej przed elementami spadającymi z góry w czasie załadunku.
Zabudowa została objęta prawną ochroną patentową jako wzór użytkowy.
Główne zmiany
- Wyeliminowanie niepotrzebnych elementów konstrukcji zwiększa sprężystość skrzyni i wydłuża okres jej trwałości.
- Zmniejszenie lub wyeliminowanie uszkodzeń konstrukcji spowodowanych załadunkiem dużych odłamków skalnych.
- Obniżenie środka ciężkości całego pojazdu zapewnia większą stabilność przy wyładunku materiału ze skrzyni.
- Zmniejszenie ilości elementów niezbędnych do wykonania skrzyni i uproszczenie ich kształtów w znacznym stopniu skraca proces produkcji i zapotrzebowanie na materiały.
- Obniżenie masy własnej zabudowy w znaczny sposób zwiększa jej ładowność. Kierowca może przewieść w podobnych odcinku czasu więcej ładunku.
- Obniżenie kosztów związanych ze zużyciem paliwa dzięki mniejszej masie.
- Zmniejszenie kosztów napraw dzięki mniejszej ilości części zamiennych.