MAN Trucknology® Days 2014: Fascynująca prezentacja ponad 170 pojazdów z silnikami Euro 6

 

Możliwość obejrzenia i przetestowania pojazdów MAN przeznaczonych dla różnych branż. Specjalny pokaz pojazdów dla straży pożarnych oraz dla rolnictwa i leśnictwa

 
Meet the world of efficiency“ – pod tym hasłem goście odwiedzający firmę MAN w Monachium mogli wypróbować podczas jazdy próbnej ponad 170 pojazdów ciężarowych. Ponad 4500 zwiedzających wzięło udział w MAN Trucknology Days 2014. Program dwudniowej imprezy, organizowanej w Truck Forum i na torze testowym przy zakładach MAN w Monachium, był bardzo bogaty. W MAN Truck Forum goście mogli porozmawiać z ekspertami MAN, dostawcami lub producentami zabudów, a także zwiedzić zakład. W ramach Trucknology Days przygotowano także występy i odpowiedni program imprez towarzyszących.

Zaprezentowano bogate możliwości zastosowania pojazdów typoszeregów MAN TGL, TGM, TGS i TGX w wielu sektorach branży transportowej. Są one wykorzystywane w ruchu dalekobieżnym, w dystrybucji, jako pojazdy budowlane, pojazdy ciężkie, a także przez straż pożarną, w leśnictwie i w rolnictwie. W obecności instruktorów jazdy MAN Profi Drive® można było wypróbować nowe pojazdy z silnikami Euro 6 na torze testowym MAN a także w ruchu ulicznym oraz na autostradzie. Na torze testowym można się przejechać po trasie asfaltowej lub na trasie offroad. W celu zademonstrowania możliwości pojazdu i koncepcji napędu w pojazdach budowlanych przygotowano krótkie odcinki o nawierzchni żwirowej. W takim terenie sprawdza się zwłaszcza innowacyjny system napędowy MAN HydroDrive®.

 

Po raz pierwszy firma MAN przygotowała pokaz specjalny prezentujący możliwości zastosowania pojazdów ciężarowych w rolnictwie. Skoncentrowano się na zadaniach transportowych realizowanych między gospodarstwem, polem, magazynem, instalacją wytwarzania biogazu i cukrownią. Na pokazie specjalnym dedykowanym pojazdom dla straży pożarnej producenci zabudów zaprezentowali swoje pojazdy wykonane na podwoziach MAN w nowej wersji z silnikami Euro 6 oraz w dopuszczonej jeszcze regionalnie wersji Euro 5.

 

Impreza nie ogranicza się jednak tylko do pojazdów ciężarowych. W ramach MAN Solutions prezentowana jest cała gama usług oferowanych przy zakupie pojazdu ciężarowego. W Monachium obecnych było także ponad 70 producentów zabudów, wyposażenia i poddostawców. Prezentowali oni swoje wyroby oraz służyli pomocą i udzielali porad specjalistycznych. Impreza Trucknology® Days organizowana jest co roku od 2008 r. Poprzednia edycja imprezy przyciągnęła do Truck Forum i na tor testowy ponad 3500 klientów i gości.

 

Pokaz specjalny pojazdów dla straży pożarnej

 

Po raz pierwszy producenci wozów strażackich zaprezentowali swoje pojazdy gaśnicze w wersji z silnikiem Euro 6. Są one wykonane na podwoziach MAN z napędem na wszystkie koła TGM 13.290 4×4 BL i TGM 18.340 4×4 BB. Tym samym firma MAN jest pierwszym producentem pojazdów użytkowych, który w swojej ofercie dla straży pożarnej posiada podwozia do wozów strażackich z silnikami w wersjach od Euro 3 do Euro 6.

 

W niektórych krajach, na przykład w Niemczech, Austrii i Anglii na podstawie pozwolenia dla pojazdów specjalnych można nadal nabywać i rejestrować wozy strażackie z silnikiem w wersji Euro 5. Z tego względu prezentowane są liczne pojazdy specjalne: obrotowa drabina, maszty teleskopowe, pojazdy do przewozu kontenerów, pojazdy gaśnicze lub pojazdy do przewozu sprzętu w wersji Euro 5, które w typoszeregach TGL i TGM nie wymagają stosowania dodatkowych substancji do oczyszczania spalin, np. AdBlue.

 

Na torze testowym goście mieli okazję zapoznania się z unikalnym oprogramowaniem przełączania skrzyni biegów MAN TipMatic® dostępnej dla pojazdów specjalnych. Oprogramowanie to zapewnia większe przyspieszenie pojazdu i specjalną strategię zmiany biegów podczas jazdy na sygnale.

 

Pokaz specjalny pojazdów dla rolnictwa i leśnictwa

 

Po raz pierwszy na Trucknology Days 2014 MAN zaprezentował w ramach pokazu specjalnego pojazdy dla rolnictwa. Nawet na krótkich odcinkach między gospodarstwem, polem lub magazynem zastosowanie pojazdu ciężarowego może okazać się opłacalne. Zaletą tego rozwiązania transportowego w porównaniu z tradycyjnym systemem opartym na ciągniku z przyczepą jest przede wszystkim duża dopuszczalna masa całkowita, wynosząca około 40 ton oraz większa prędkość jazdy. Pojazdy ciężarowe MAN stosowane są między innymi do przewozu z pola płodów rolnych, na przykład zboża do punktów skupu, biomasy z kukurydzy do instalacji biogazu, buraków cukrowych do cukrowni, czy ziemniaków do fabryki skrobi. Przewożą one także nawozy, materiał siewny czy gnojówkę z gospodarstwa na pole.

 

Produkty firmy MAN już od kilkudziesięciu lat są z powodzeniem stosowane w rolnictwie. W latach 1938 – 1963 firma MAN była producentem ciągników dla rolnictwa. Wielu producentów maszyn rolniczych i ciągników nadal kupuje w firmie MAN silniki napędowe. Silosokombajn Krone BiG X 1100 o największej na świecie mocy jest wyposażony w silnik MAN typu V12 o mocy 1078 KM.

 

Pojazdy MAN dla rolnictwa zaprezentowane na Trucknology Days 2014.

 

Na Trucknology Days 2014 firma MAN zaprezentowała ciągniki siodłowe z palety TGS, które częściowo zostały zmodyfikowane pod kątem wymagań sektora rolniczego. Prezentowany pojazd to dwuosiowym ciągnik siodłowy MAN TGS z innowacyjnym napędem HydroDrive. System ten sprawdza się w transporcie na nieutwardzonym terenie, gdy konieczna jest dodatkowa trakcja.

 

Zaprezentowano także uniwersalny ciągnik siodłowy z naczepą wywrotczą MAN TGS 18.480 4×4 BL. Pojazd ten jest wyposażony w szerokie opony – z przodu o szerokości 455 i z tyłu w pojedyncze opony 600. Dzięki temu zmniejsza się nacisk na podłoże, nie ulegają zniszczeniu rośliny i zapewniona jest optymalna trakcja. Równocześnie pojazd zachowuje szerokość 2,50 metrów, dzięki czemu nadal posiada homologację jako pojazd ciężarowy. Z takim wyposażeniem pojazdy ciężarowe MAN mogą na przykład współpracować na polu z sieczkarką lub kombajnem, które ładują na naczepę zebrane płody rolne. Pracę w polu ułatwia kierowcy zainstalowane na wspornikach przy kabinie sferyczne oświetlenie diodowe.

 

Pojazdy ciężarowe MAN są stosowane w rolnictwie nie tylko podczas zbiorów. Dzięki wyposażeniu zimowemu obejmującemu zamontowaną z przodu płytę, podwyższone reflektory/migacze i łącza hydrauliczne, mogą one być wykorzystywane przez cały rok. Mimo sprzęgu siodłowego, do ramy można zamontować urządzenie roztrząsające wraz z pojemnikiem. Wszystkie dodatkowe agregaty są zasilane przez instalację hydrauliczną z funkcją Load Sensing.

 

Firma MAN zaprezentowała także pojazd TGS w wersji ciągnika siodłowego dla rolnictwa i leśnictwa (LOF). Posiada on homologację pojazdu specjalnego ze względu na wyjątkowe, nieniszczące ziemi ogumienie, dzięki któremu uzyskał on szerokość trzech metrów. Wersja ta została skonstruowana na bazie podwozia ciągnika siodłowego o krótkim rozstawie osi. Wersja dla rolnictwa posiada rozbudowaną instalację hydrauliczną oraz wałek przekaźnikowy ciągnika wykorzystywany do napędu wózków ładujących lub zamontowanych urządzeń. Pojazd ten został także wyposażony w bardzo popularny w rolnictwie sprzęg kulkowy.

 

Transporter i pojazdy specjalne dla leśnictwa na podwoziach MAN

 

Dzięki silnikom o dużej mocy pojazdy MAN TGS doskonale sprawdzają się w leśnictwie do transportu długiego i krótkiego drewna. Typowy pojazd realizujący te zadania został zaprezentowany w ramach Trucknology Days 2014. Urządzenie do rozdrabniania drewna zostało zamontowane na czte

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*