Co najmłodsi wiedzą o bezpieczeństwie

Co najmłodsi wiedzą o bezpieczeństwie?

Prawie 2700 dzieci z wielkopolskich przedszkoli i szkół podstawowych uczestniczyło w tegorocznej, 6. edycji kampanii edukacyjnej „Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą, czyli dziecko bezpieczne na drodze”. W sumie organizatorzy odwiedzili 25 placówek oświatowych m.in. w Borówcu, Rogalinie, Wągrowcu, Rokietnicy, Swarzędzu i Poznaniu, w których poprowadzili interaktywne zajęcia na temat prawidłowych zachowań na drodze i elementów udzielania pierwszej pomocy.

Celem kampanii jest promowanie bezpiecznych zachowań wśród dzieci oraz identyfikacja zagrożeń, jakie mogą wystąpić na drodze. W Wielkopolsce już po raz 6. zrealizował ją poznański Bridgestone przy udziale Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

W trakcie zajęć organizatorzy opowiadali dzieciom m.in. jak prawidłowo korzystać z fotelika samochodowego, jak być widocznym na drodze, a także w jakiej sytuacji trzeba wezwać pomoc i jak to zrobić.Przedszkolaki i uczniowie pierwszych klas szkół podstawowych, którzy uczestniczyli w spotkaniach prowadzonych przez wolontariuszy Bridgestone Poznań pokazali, że posiadają imponującą jak na swój wiek wiedzę na temat bezpieczeństwa. Zazwyczaj bezbłędnie odpowiadali na pytania prowadzących o reguły obowiązujące na drodze, a gdy nie znali odpowiedzi, wystarczyła niewielka wskazówka ze strony dorosłych, by dzieci szybko same doszły do prawidłowego rozwiązania zagadki.

Dzieciaki udowodniły także, że nie da się przed nimi ukryć niewłaściwych zachowań. Zapytane przez policjanta o to, czy rodzic może rozmawiać przez telefon komórkowy w czasie, kiedy prowadzi samochód, zgodnie odparły, że nie. Kilkoro przedszkolaków wspomniało jednak o sytuacji, kiedy ich mama czy tata postąpili odwrotnie. – Dzieci to doskonali obserwatorzy, którzy naśladują zachowania rodziców, przyjmując je za wzór – wyjaśnia Ksenia Ratajczak z Bridgestone Poznań. – To już nasza, dorosłych rola, żeby pokazywać maluchom prawidłowe zachowania na drodze – dodaje Ksenia Ratajczak.

Szczere odpowiedzi maluchów niejednokrotnie wywoływały uśmiech u dorosłych. – Kiedy nie widzimy obok mamy, wtedy trzeba iść do pani sprzedawczyni i powiedzieć, że się zgubiło, albo stać i czekać, aż mama sobie przypomni, gdzie nas zgubiła – przekonywała kilkuletnia podopieczna Przedszkola nr 155 w Poznaniu.

Maluchy były bardzo aktywne i chętnie wypowiadały się na temat bezpieczeństwa na zajęciach prowadzonych przez Bridgestone Poznań. Organizatorzy kampanii zadbali o to, aby pokazy przyjęły atrakcyjną i przystępną dla dzieci w wieku przedszkolnym formę, dlatego w spotkaniach z najmłodszymi uczestniczył także gość specjalny – manekin Jan. To jeden z animatorów firmy Bridgestone, który był przebrany w specjalny, żółty strój manekina testowego używanego w symulacji wypadków samochodowych (w testach NCAP). – Zależało nam na tym, aby dzieci zapamiętały reguły bezpieczeństwa, dlatego staraliśmy się im od razu pokazać wszystko to, o czym mówimy na zajęciach – wyjaśnia Ksenia Ratajczak, współkoordynator kampanii edukacyjnej. – Dlatego, kiedy np. omawialiśmy podróżowanie samochodem, zachęcaliśmy maluchy, aby spróbowały samodzielnie zapiąć się w pasy na odpowiednim do wzrostu foteliku dziecięcym – dodaje Ksenia Ratajczak z Bridgestone Poznań.W zapamiętaniu ważnych informacji pomagają także upominki dla małych uczestników zajęć. Każdy z nich otrzymał odblaskowe woreczki, a w nich breloczki, kredki i kolorowanki. Organizatorzy dodali także specjalny folder dla rodziców, które dzieci przekazują opiekunom po powrocie ze szkoły czy przedszkola. Znajdują się w nim informacje m.in. o tym, jak właściwie ustawić fotelik dziecięcy i jak dbać o stan techniczny pojazdu, by podróżowanie było bezpieczne.

Z roku na rok coraz więcej szkół i przedszkoli chce gościć u siebie wolontariuszy akcji. W sumie we wszystkich sześciu edycjach kampanii uczestniczyło ponad 16 000 przedszkolaków i uczniów z 136 placówek oświatowych.

W tym roku kampanię „Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą, czyli dziecko bezpieczne na drodze” wspierały także poznańskie firmy z Konsorcjum Marki Poznań – Certus i Stary Browar. Akcja została objęta honorowym patronatem Prezydenta Miasta Poznania.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.Pole wymagane *

*