Caravan Salon 2013 Düsseldorf

Caravan Salon 2013 w Düsseldorfie przyciągnął 160 tys. zwiedzających. W dziewięciu salach wystawowych oraz wokół nich swoje produkty pokazało 570 wystawców z 22 krajów.

Podczas targów było można zauważyć dwa trendy – z jednej strony producenci starają się zaproponować mniejsze i lżejsze wersje swoich kamperów i przyczep, z drugiej pragną wzbudzić zainteresowanie poprzez prezentację pojazdów luksusowych – droższych i lepiej wyposażonych niż w latach ubiegłych. Popularne są także nowinki techniczne, takie jak np. sterowanie urządzeniami pokładowymi pojazdu kempingowego za pomocą tabletu.

Caravisio – caravaning przyszłości

Duże emocje wzbudził premierowy pokaz futurystycznej przyczepy Caravisio, którą pokazała firma Knaus Tabbert. Ta techniczna i artystyczna wizja przyszłości przyczep kempingowych, choć ten model nie wejdzie do produkcji przez 2 lata, to ma szanse wyznaczyć nowe kierunki w caravaningu. Projektując Caravisio, inżynierowie wzorowali się na nowoczesnych jachtach. Starali się połączyć aerodynamikę z ciekawym wzornictwem. W środku znajdziemy pomieszczenia podzielone na strefy oraz podwójne łóżko w kształcie litery V. Rewelacją jest prysznic z dotykowym panelem, dzięki któremu można programować jego ustawienia. Najbardziej widowiskowy jest jednak projektor ukryty w suficie, który gdy tylna klapa przyczepy jest otwarta, a szklane, wewnętrzne drzwi zamknięte, wyświetla na nich obraz w taki sposób, by można go było oglądać z zewnątrz. Istnieje także możliwość takiego ustawienia, by filmy lub programy telewizyjne oglądać w środku przyczepy. Sterowanie urządzeniami za pomocą tabletu, czy też otwieranie drzwi za pomocą linii papilarnych, to kolejne udogodnienia przyszłości.

Kamper za 3,5 miliona złotych

Innym pojazdem, który wzbudził w Düsseldorfie duże zainteresowanie był Vario Perfect 1200 Platinum II – 12-metrowy kamper z garażem, do którego bez problemów wjedzie samochód Porsche 911. W tym przypadku nie mamy jednak do czynienia z autem przyszłości, ale z pojazdem, który można kupić od ręki. Wystarczy przelać na konto producenta 827 tys. euro, czyli ok. 3 mln 300 tys. zł. Vario Perfect powstał na bazie autobusu wyposażonego w 420-konny silnik. Podwozie tego trzyosiowego pojazdu, wyróżnia zawieszenie pneumatyczne oraz niezależne zawieszenie kół przednich. We wnętrzu docenimy zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania podłogowego. Uwagę miłośników luksusu przyciągną fotele z kolorowej skóry, meble wykonane z giętego drewna wiśniowego oraz granitowa posadzka. W wyposażeniu znajdziemy m.in. kuchenkę mikrofalową, ekspres do kawy, zmywarkę, czy prysznic z deszczownicą.

Przymusowa dieta

Z powodu coraz wyższych kosztów paliwa, opłat autostradowych (Szwajcaria, Austria) i promowych czy ograniczeń dopuszczalnej masy całkowitej, potencjalni klienci szukają przede wszystkim mniejszych i lżejszych samochodów turystycznych. „Odchudzanie” kamperów spowodowane jest tym, że kto chce podróżować samochodem tego typu cięższym niż 3,5 tony musi ubiegać się o prawo jazdy kategorii C.

Zwykle, przekształcone samochody dostawcze ważą mniej niż 3,5 tony, i z powodzeniem można wykorzystywać je do codziennego użytku – dojazdów do pracy czy cotygodniowych zakupów. Producenci zgodnie z tą tendencją postanowili wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Hymer, po raz pierwszy zaprezentował lekkie samochody turystyczno-rekreacyjne. Projektanci oparli się o sprawdzoną konstrukcj modelu T5 i nadali im nazwę Cape Town. Ford zaprezentował kolejne wcielenie modelu Nuggets, który od początku lat 90. powstaje przy współpracy Westfalia Mobile. Eura Mobile z kolei wprowadziła nową markę- Forester, która oferuje alkowy i pół zintegrowane modele.

Coraz bardziej atrakcyjne, dzięki swym kompaktowym wymiarom i funkcjonalności są pick-upy. Firma Tischer produkuje kabiny, które można zamontować na prawie wszystkich samochodach typu pick-up. Niektóre z nich można zdemontować, zostawić na campingu i pojechać na wycieczkę.

25 rocznicę produkcji modelu California na Caravan Salon 2013 świętował Volkswagen. Samochód ten był prekursorem dzisiejszej turystyki carawaningowej. Połączył swobodę podróżowania z dużo większą wygodą niż jaką dawał namiot. Wyprodukowano 100 tys. egzemplarzy tego modelu. Na bardzo małej powierzchni konstruktorzy umieścili miejsca do podróżowania, kuchnię i sypialnię. Trzeba jednak się zgodzić, że auto mające tak małe wymiary jest bardzo mobilne i pozwala na dobre przemieszczanie się i swobodę zwiedzania czego nie dają duże kampery. Takim Volskwagenem wjedziemy w wiele miejsc niedostępnych dla dużych samochodów kampingowych np. do centrów historycznych miast do których wozy kempingowe nie mogą wjeżdżać.

Wśród imprez towarzyszących targom w Düsseldorfie zorganizowano Off-Road Show. Wszak turystyka offroadowa to rosnący i coraz bardziej modny sposób na spędzanie wolnego czasu. Wystawcy pokazali terenowe przyczepy kempingowe, auta wyprawowe i inne pojazdy o szczególnych właściwościach terenowych. Każdy chętny mógł zasiąść po stronie pasażera i przeżyć ekscytującą przygodę podczas przejazdu po specjalnie zaprojektowanym torze.

Targi w Düsseldorfie to największe w UE święto caravaningu. Nowoczesny i pasjonujący sposób ekspozycji, pełna swoboda tworzenia i wszechobecny klimat podróży, wakacji i wypoczynku, sprawiają, że impreza przyciąga z roku na rok coraz więcej zwiedzających.

 

foto. Dorota Cieślak-Góra

 

 

 

Autorem tego tekstu jest:

Dorota Cieślak-Góra

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*