170 000 pojazdów Scania z systemem telematycznym

Scania wprowadziła na rynek usługi telematyczne jako standard pięć lat temu. Obecnie obejmują one obszar ponad 50 państw dając użytkownikom stały dostęp do aktualnych danych o pojeździe. W 2015 do systemu dołączyło blisko 70 000 ciężarówek i autobusów. Obecnie po drogach porusza się 170 000 pojazdów połączonych siecią przesyłania informacji. W Polsce liczba pojazdów z systemem telematycznym przekroczyła 10 000.
„Nasi klienci coraz wyraźniej dostrzegają szerokie możliwości wykorzystywania systemu zarządzania flotą do polepszenia wydajności pojazdów, a co za tym idzie redukcji kosztów. Ich zainteresowanie wzmaga się w miarę jak poszerzamy naszą ofertę.” mówi Mattias Lundholm dyrektor Scania Connected Services and Solutions.
Scania inwestuje w rozwój telematyki od pierwszych lat XXI wieku, gdy przedstawiła wczesny wariant systemu Fleet Management. Wówczas chodziło o możliwość sczytywania danych z systemów pojazdu. Informacje te były wykorzystywane do analizy spalania oraz zużycia elementów pojazdu, a także sposobu w jaki kierowca zmienia biegi, jak używa hamulców i z jaką prędkością obrotową pracuje silnik. Tak utworzona baza danych była podstawą dla treningów ekonomicznej jazdy przeprowadzanych w Szkole Jazdy Scania, uzupełnionych później o coaching, czyli indywidualną opiekę trenera. Doskonalenie techniki jazdy stanowi jeden z kluczowych elementów dzisiejszego pakietu „Ecolution by Scania”.
Pakiet ten pozwala przewoźnikowi działającemu w transporcie długodystansowym obniżyć zużycie paliwa o 10-15%, co przy założeniu, że zestaw pokonuje 200 000 km rocznie, daje oszczędności rzędu 10 000 euro na ciężarówkę.
Zdalny serwis
Serwisy Scania używają telematyki, aby zdalnie diagnozować pojazdy, co skraca czas napraw, pozwala lepiej zaplanować bieżącą obsługę i szybciej reagować, gdy dojdzie do niespodziewanej awarii na drodze.
Kolejnym krokiem w rozwoju komunikacji z pojazdem jest planowanie obsługi serwisowej odpowiednio do specyficznych zadań wykonywanych przez pojazd i sposobu w jaki kierowca go prowadzi. Dotychczas jedynym czynnikiem branym pod uwagę był przebieg.

Rozwój elektronicznych systemów kontroli nad pracą pojazdu jest priorytetem dla firmy Scania, a informacje pochodzące z połączonych siecią pojazdów należą do jej kluczowych zasobów.
„Strategia ta, przyjęta w latach 90. pozwoliła nam wprowadzić szereg różnorodnych systemów, które wspierają kierowców i pomagają im jeździć bezpiecznie i oszczędnie,” mówi Lundholm.
Pierwsze mobilne urządzenie osobiste
Pod koniec 2014 r. pojawił się Scania Watch, pierwsze urządzenie osobiste w branży pojazdów ciężarowych. Jest to zegarek na rękę, za pomocą którego kierowca może zdalnie sczytywać dane o pojeździe, a także czasie jazdy i odpoczynku oraz własnej kondycji fizycznej. Scania będzie stopniowo rozwijać osobiste urządzenia mobilne, aby służyły kierowcom pomocą zarówno przy wykonywaniu obowiązków zawodowych, jak i w czasie wolnym od pracy.
„Scania Watch stanowi pierwszy przykład poszerzania przez nas usług telematycznych o komunikację wykraczającą poza systemy elektroniczne pojazdu. W przyszłości tylko dwa kroki będą dzielić przewoźników i kierowców od zamówienia obsługi w serwisie, czy obiadu na najbliższym postoju: wystarczy, że odblokują telefon lub tablet i dotkną ikonki Scania,” podsumowuje Lundholm.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*