Volvo Trucks jako pierwsze wprowadza na rynek automatycznie sterowany napęd na wszystkie koła – w celu dalszej poprawy właściwości jezdnych i ekonomiki paliwowej.

    Opracowany przez Volvo Trucks nowy automatyczny system kontroli trakcji automatycznie załącza napęd na przednią oś podczas jazdy, dopiero w przypadku wystąpienia ryzyka ugrzęźnięcia samochodu ciężarowego. Korzyścią dla kierowcy jest większa zwrotność pojazdu, zaś dla właściciela pojazdu – oszczędność paliwa i mniejsze zużycie eksploatacyjne.

Volvo Trucks jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który oferuje możliwość automatycznego załączania napędu na wszystkie koła w pojazdach budowlanych. Automatyczny system kontroli trakcji, bo o nim mowa, załącza napęd na przednią oś w przypadku, gdy tylne koła tracą przyczepność na śliskim lub miękkim podłożu.
– W celu zapobieżenia ugrzęźnięciu pojazdu wielu kierowców załącza napęd na przednią oś z dużym wyprzedzeniem, jeszcze przed wjechaniem w trudny teren. Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo załącza napęd na przednią oś podczas jazdy – i tylko tymczasowo, gdy jest to rzeczywiście potrzebne – mówi Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu budowlanego w Volvo Trucks.
Opracowany z myślą o trudnych warunkach przemysłowych

Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo, który obecnie stanowi standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową, jest od dłuższego już czasu stosowany przez Volvo Construction Equipment w ich wozidłach przegubowych.
Rozwiązanie to bazuje na czujnikach prędkości obrotowych kół jezdnych oraz oprogramowaniu, które wykrywa różnice tych prędkości i steruje układem napędowym. Gdy jedno z tylnych kół zaczyna się ślizgać – zaczyna buksować – moc jest automatycznie przekazywana do kół przednich, dzięki czemu samochód ciężarowy nie traci siły napędowej ani prędkości. Sprzęgło kłowe załącza napęd na przednią oś w czasie krótszym niż pół sekundy. W porównaniu z konwencjonalnym stałym napędem na wszystkie koła, tego typu sprzęgło jest lżejsze i posiada mniej części ruchomych. W przypadku zaś, gdy kierowca natrafi na szczególnie trudny teren, ma możliwość ręcznego zblokowania wszystkich innych mechanizmów różnicowych, zarówno w osi tylnej, jak i przedniej.
Większa zwrotność i mniejsze zużycie paliwa

Napęd na przednią oś zapobiega ugrzęźnięciu pojazdu w trudnym terenie, ale na ogół jest potrzebny tylko na bardzo krótkich odcinkach trasy przejazdu. W pojeździe wyposażonym w automatyczny system kontroli trakcji przyczepność kół przednich służy przede wszystkim utrzymaniu jak najlepszej kierowalności pojazdu – dopóki nie wystąpi sytuacja krytyczna. Dzięki temu kierowca może znacznie dłużej wykorzystywać maksymalną zwrotność pojazdu.
Jednocześnie unika on niepotrzebnego wzrostu zużycia paliwa oraz zużycia eksploatacyjnego układu napędowego i opon, które zwykle towarzyszą załączeniu na stałe napędu na przednią oś. Automatyczny system kontroli trakcji aktywuje optymalną konfigurację układu napędowego w każdej sytuacji, uwalniając kierowcę od konieczności podejmowania tej decyzji.
– Automatyczny system kontroli trakcji to kolejny przykład na to, jak innowacje technologiczne mogą ułatwiać pracę i zwiększać jej skuteczność. Podobnie jak Volvo I-Shift zrewolucjonizowała konstrukcję skrzyń biegów, jesteśmy przekonani, że nasze nowe rozwiązanie zrobi to samo z napędem na przednią oś – mówi Ricard Fritz, Vice President, Volvo Trucks Brand.
Standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową

Automatyczny system kontroli trakcji należy do standardowego wyposażenia Volvo FMX w konfiguracjach 4*4, 6*6 oraz 8*6 i jest dostępne wraz z pełną gamą silników spełniających normy emisji spalin Euro 3, 4, 5 i 6.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*