Rafale jest próbą spełnienia długoletniego marzenia Renault. Było nim udowodnienie, że jest marką, która jest w stanie wznieść się na wyżyny, by osiągnąć najwyższe segmenty rynku. Prawdą jest, że
z tych prób firma zawsze wychodziła bardziej lub mniej poobijana. Mimo to nie składamy broni. Tym bardziej że teraz posiadamy atuty, których wcześniej nam brakowało, czyli jesteśmy obecni
w prężnym segmencie SUV-ów coupé, mamy układ napędowy całkowicie zgodny z duchem czasu,
a ponadto osiągnęliśmy doskonałość techniczną i koncepcyjną, a także wzbudzamy emocje…
Tych słów użył Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault, dokonując prezentacji Rafale – nowego produktu flagowego Renault – podczas Paris Air Show 18 czerwca 2023 roku.
Nazwa Rafale nawiązuje do francuskiej brawury i doskonałości oraz prestiżowych osiągnięć Renault we francuskim lotnictwie. Choćby takich, jak pobicie rekordu prędkości przez samolot Caudron Renault Rafale w 1934 roku (445 km/h).
Sylwetka Rafale zdradza zdecydowany charakter. Nowy design Renault przejawia się w starannie wyrzeźbionych liniach obejmujących zaawansowane technologicznie elementy. Tym, co przyciąga, zadziwia i zaskakuje, jest dbałość o szczegóły oraz gra światła i tekstur.
Rafale to samochód z wyższego segmentu, dający poczucie pełni życia i potęgujący przyjemność prowadzenia i podróżowania. Skupia w sobie największe osiągnięcia Renault w zakresie bezpieczeństwa, dynamiki i przyjemności prowadzenia oraz komfortu kierowcy i pasażerów.
Duża przestronność i bogate wyposażenie technologiczne sprawią, że każdy użytkownik będzie czerpał przyjemność z podróżowania.
Rafale, oprócz hybrydowego silnika E-Tech o mocy 200 KM ze stosunkiem osiągów do wydajności sprawdzonym w modelach Austral i Espace, kryje pod maską również nowy silnik E-Tech 4×4 o mocy 300 KM. Ten przełomowy hybrydowy układ napędowy typu plug-in, będący kwintesencją technologii E-Tech Renault, został wyposażony w nowy silnik elektryczny na tylnej osi, aby zwiększyć moc pojazdu i zapewnić stały napęd na cztery koła. Układ ten w wersji atelier Alpine będzie wyposażony w specjalne ustawienia podwozia i trybu jazdy, a także w aktywne zawieszenie współpracujące z kamerą predykcyjną, co pozwoli zapewnić maksymalną przyjemność jazdy.
Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 KM jest dostępne w dwóch wersjach: techno i esprit Alpine,
w cenie od 192 900 zł. Zamówienia są przyjmowane od lutego 2024 roku z dostawą pierwszych egzemplarzy latem 2024 roku.
Układ napędowy E-Tech 4×4 o mocy 300 KM, dostępny w wersjach esprit Alpine i atelier Alpine, trafi do sprzedaży jesienią 2024 roku.
Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault
Design nadwozia:
SUV COUPÉ O WYRAZISTEJ OSOBOWOŚCI
Nowe Renault Rafale, zbudowane na platformie CMF-CD najnowszej generacji, może poszczycić się wyjątkowym, śmiałym designem. Aby wcielić w życie nową stylistykę marki, która uderza swoją siłą i spontanicznością, projektanci zaczęli tworzenie modelu od zera.
SUV coupé z wyrazistą prezencją
Za sprawą lekko podwyższonego nadwozia typu fastback Renault Rafale plasuje się w kategorii SUV-ów coupé. Charakteryzuje się dynamicznym i sportowym wyglądem. Płynne, rzeźbione linie pozwalają uzyskać w pełni kontrolowane efekty załamywania się światła na nadwoziu (patrz str. 26), które w połączeniu z licznymi detalami znacznie podnoszą jakość wizualną pojazdu.
Udany design zachowuje siłę i wymowę niezależnie od tego, czy patrzymy na niego z odległości 50 m, 10 m czy 50 cm. Widziane z daleka Renault Rafale imponuje potężną sylwetką i proporcjami. Z mniejszej odległości urzeka płynnością kształtów. Widziane z bliska wzbudza zainteresowanie starannością dopracowania szczegółów. Zastosowaliśmy efekt zaskoczenia wszędzie tam, gdzie było to możliwe.
Alexis Martot, dyrektor ds. designu nadwozi Renault
Renault Rafale, mierzące 4,71 m długości i 1,86 m szerokości, śmiało mieści się w segmencie D, a wysokość 1,61 m plasuje je w samym centrum segmentu sportowych SUV-ów.
Dzięki dużemu rozstawowi osi (2,74 m, identycznemu jak w modelu Espace) Renault Rafale odznacza się wyprofilowaną, idealnie płynną linią dachu zapewniającą dużą przestrzeń nad głowami pasażerów na tylnych siedzeniach.
Dzięki dużym wymiarom i dynamicznemu designowi, który nadaje mu silną osobowość, model Rafale w naturalny sposób staje się nowym flagowym modelem marki Renault.
Agneta Dahlgren, dyrektor ds. projektów i CMF-CD Renault
Osłona chłodnicy stwarzająca wrażenie ruchu
Osłona chłodnicy Rafale, inspirowana logo marki Renault, składa się z wielu małych rombów, tworzących trójwymiarową przestrzeń wokół centralnie umieszczonego emblematu.
Przywodzi na myśl osłony chłodnic modeli marki z najwyższych segmentów sprzed lat. Całość umieszczona jest (w zależności od wersji) na niebieskim lub szarym tle, które pojawia się lub znika w zależności od kąta patrzenia i przywodzi na myśl obrazy w stylu pop-art z lat 70.
Charakterystyczny układ świateł
Układ świateł w Renault Rafale, inspirowany figurą rombu, wyraża siłę i solidność.
Motyw rombu wprowadzono we wszystkich elementach designu ze swoistą lekkością i z dużą swobodą. Stylistyka układu świateł nawiązuje do naszego logo: kombinacja ukośnych linii kojarzy się w naturalny sposób z rombem Renault.
Agneta Dahlgren, dyrektor ds. projektów i CMF-CD Renault:
Dowodem dbałości o szczegóły jest układ optyczny reflektorów z technologią LED Matrix vision (opcjonalnie) i kloszami pokrytymi dichroiczną (wielokolorową) folią.
Wyraźnie wyodrębnione światła tylne wzmacniają sylwetkę pojazdu. Ich kształt został zainspirowany chińską układanką Tangram (kwadrat podzielony na 7 części). Działają w oparciu o technologię mikrooptyczną, a po wyłączeniu tworzą efekt „pływającej kostki lodu”.
Sześć kolorów nadwozia (w tym trzy nowe)
Renault Rafale jest dostępne w pięciu kolorach nadwozia, w tym w dwóch dostępnych tylko dla tego modelu: biała perła satin i niebieski sommet satin. Paletę barw uzupełniają czerwony flamme, czarny etoile i szary schiste. Z kolei niebieski sommet satin jest zarezerwowany dla wersji atelier Alpine
E-Tech 4×4 o mocy 300 KM.
W „pakiecie personalizacji nadwozia” obudowy lusterek bocznych oraz osłony przedniej i tylnej części podwozia są dostępne w kolorze biała perła satin lub niebieski sommet satin. Istnieje dziewięć możliwych kombinacji kolorystycznych o różnym tonie i kontraście.
Dostępnych jest również wiele dodatkowych elementów wyposażenia, w tym czarny spojler o wysokim połysku na pokrywie bagażnika nadający pojazdowi sportowy charakter, stopnie progowe, bagażnik na rowery i narty, relingi dachowe quickfix i chowany elektryczny hak holowniczy.