„Za nami wielkie sukcesy, z których jesteśmy bardzo dumni.”
Dwukrotny mistrz świata w kategorii kierowców, pilotów i producentów – Volkswagen – spogląda wstecz na pełne sukcesów dwa lata w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) z Polo R WRC pierwszej generacji.
W 2013 i 2014 roku wszystkie tytuły mistrzów świata trafiły do fabrycznego zespołu Volkswagena. Teraz, na starcie sezonu 2015, do walki o tytuły staje druga generacja 318-konnego, napędzanego na cztery koła auta, które obok nowego, spektakularnego wyglądu ma także wiele nowości technicznych pod karoserią. Za kierownicą zobaczymy te same, dobrze znane trzy duety kierowców i pilotów: Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) i Andreas Mikkelsen/Ola Fløne (N/N). Pierwsza, druga i trzecia załoga ubiegłego sezonu będą walczyły o zwycięstwo w 13 rajdach na czterech kontynentach, od Rajdu Monte Carlo po Rajd Walii.
„Za nami wielkie sukcesy, z których jesteśmy bardzo dumni” – podsumował zeszłoroczny sezon Dyrektor Volkswagen Motorsport – Jost Capito. „W roku 2013 i 2014 zdobyliśmy wszystkie tytuły w Rajdowych MŚ zupełnie nowym samochodem. To nadzwyczajne, ale to już przeszłość. Przed nami roku 2015 i nowe wyzwanie. Wszyscy producenci wprowadzają w tym sezonie udoskonalone samochody – M-Sport Ford, Citroën i Hyundai, podobnie jak Volkswagen, wykorzystały szansę i wprowadziły nowe rozwiązania techniczne. Wszyscy zaczynają z zerowym stanem punktów. Dopiero po pierwszych rajdach będzie wiadomo, jaka jest nasza sytuacja pod względem sportowym i technicznym.”
Druga generacja Polo R WRC ze spektakularnym wyglądem zewnętrznym
Najbardziej widoczną na zewnątrz zmianą Polo R WRC w sezonie 2015 są nowe – barwy i wygląd. Podstawowy biały kolor nadwozia ustąpił miejsca granatowemu. Przód auta jest granatowy, tył – z nowym spojlerem – biały. Przejście od granatowego do białego koloru jest wykonane w formie białych i niebieskich pasów. Na nadwoziu umieszczone są loga najważniejszych partnerów Volkswagena w Rajdowych MŚ – Red Bulla, Castrola, Volkswagen Financial Services oraz producentów – opon (Michelin), zawieszenia i sprzęgła (ZF Sachs) oraz akcesoriów (OMP).
Pod maską inżynierowie Volkswagena wprowadzili wiele nowatorskich rozwiązań. Największą nowością jest hydrauliczne sterowanie zmianą biegów, obsługiwane łopatką umieszczoną na kolumnie kierownicy. Ponadto, trzy czwarte podzespołów – podwozia, silnika, zawieszenia, układu napędowego i elementów aerodynamicznych zoptymalizowano zgodnie z zasadą „prostsze, lżejsze, stabilniejsze”.
W odniesieniu do kierowców i pilotów Volkswagen stawia na ciągłość
Volkswagen wchodzi w swój trzeci sezon Rajdowych Mistrzostw Świata ze sprawdzoną kadrą kierowców i pilotów. Dla dwukrotnych mistrzów świata – Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassii – jest to czwarty sezon z zespołem, dla wicemistrzów – Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili – trzeci sezon. Andreasowi Mikkelsenowi w jego drugim pełnym sezonie za kierownicą Polo R WRC jako pilot ponownie będzie towarzyszył Ola Fløene. „Mamy kontrakty z trzema najlepszymi obecnie załogami na świecie” – stwierdził Dyrektor Volkswagen Motorsport, Jost Capito. „Cieszymy się, że z Sébastienem Ogierem, Jarim-Mattim Latvalą i Andreasem Mikkelsenem mogliśmy zachować ciągłość w kadrze kierowców, i jestem pewien, że będziemy razem świętować jeszcze wiele zwycięstw.”
Cztery kontynenty, 13 rajdów w 15 krajach – tak wyglądają Rajdowe MŚ 2015
Niezmieniony w tym sezonie pozostał także kalendarz WRC. Nie zmieniły się kraje organizujące rajdy, niewielkie zmiany wprowadzone zostały tylko do kolejności. Pierwszym rajdem jest legendarne Monte Carlo. Ponadto, w Europie rozegrane będą rajdy w Szwecji, Portugalii, Włoszech, Polsce, Niemczech, Francji, Hiszpanii i finał w Wielkiej Brytanii. Do tego dochodzą rundy w Ameryce Północnej i Południowej (Meksyk, Argentyna) oraz w Australii.
Od kolejności startu po międzyczasy – nowy regulamin Rajdowych MŚ
Od Rajdu Monte Carlo pod koniec stycznia, w Rajdowych Mistrzostwach Świata obowiązują nowe zasady. Dotychczas, lider w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata otwierał trasę tylko pierwszego dnia, a w kolejnych jako pierwsi na trasę ruszali aktualni liderzy rajdu. W 2015 roku lider mistrzostw świata będzie otwierał trasę przez dwa pierwsze dni (lub nawet trzy, jak w Monte Carlo) i dopiero ostatniego dnia czołowi kierowcy wyruszą na trasę w kolejności odwrotnej do uzyskanych do tej pory wyników w rajdzie. W Monte Carlo o kolejności startów przez 3 dni decydowała klasyfikacja końcowa z 2014 roku. Zmiany wprowadzone zostały także do komunikacji zespołów z kierowcami i pilotami – dotychczas można było podawać międzyczasy w trakcie odcinków specjalnych. W 2015 roku jest to niedozwolone.
Polo R WRC – statystycznie najlepsze auto w historii Rajdowych Mistrzostw Świata
22 zwycięstwa w 26 rajdach – żaden inny samochód w historii Rajdowych Mistrzów Świata nie może pochwalić się wyższym odsetkiem zwycięstw niż Volkswagen Polo. Nawet prawdziwe legendy, jak Audi Quatro czy Lancia Delta nie były tak skuteczne. Polo R WRC rozstrzygnęło na swoją korzyść prawie 85 procent wszystkich rajdów, od debiutu w Rajdzie Monte Carlo w 2013 roku. Statystyka pokazuje, że Polo R WRC pierwszej generacji było prawdziwym triumfatorem – ma na swoim koncie 41 miejsc na podium i 345 z 486 możliwych najlepszych czasów na odcinkach specjalnych. Załogi Volkswagena w dwóch sezonach pokonały w tempie rajdowym 24.428,09 km. W 25 rozegranych odcinkach typu Power Stage, Ogier, Latvala i Mikkelsen zdobyli 44 razy dodatkowe punkty dla trzech najszybszych załóg.
Kalendarz 2015, Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC)
22.01. – 25.01.2015 Rajd Monte Carlo asfalt/lód/śnieg
12.02. – 15.02.2015 Rajd Szwecji lód i śnieg
05.03. – 08.03.2015 Rajd Meksyku szuter
23.04. – 26.04.2015 Rajd Argentyny szuter
21.05. – 24.05.2015 Rajd Portugalii szuter
11.06. – 14.06.2015 Rajd Włoch szuter
02.07. – 05.07.2015 Rajd Polski szuter
30.07. – 02.08.2015 Rajd Finlandii szuter
20.08. – 23.08.2015 Rajd Niemiec asfalt
10.09. – 13.09.2015 Rajd Australii szuter
01.10. – 04.10.2015 Rajd Francji asfalt
22.10. – 25.10.2015 Rajd Hiszpanii szuter/asfalt
12.11. – 15.11.2015 Rajd Wielkiej Brytanii szuter