W dobie rosnącej optymalizacji kosztów najbardziej pożądaną cechą opony ciężarowej jest nie tyle jej cena, co wysoka jakość i trwałość − zapewniające długotrwałą eksploatację. Na ostateczny przebieg ogumienia wpływ mają zarówno stosowane przez producentów technologie, jak i odpowiedni montaż czy sposób użytkowania.
Relacja ceny do jakości jest kluczowym czynnikiem wyboru w polskich warunkach, co oznacza, że większość firm transportowych szuka opon, gwarantujących bezpieczeństwo i jak najdłuższy przebieg. Przewoźnicy poszukujący rozwiązań efektywnych kosztowo oczekują ogumienia zapewniającego niższe zużycie paliwa, a jednocześnie maksymalną wytrzymałość − bez ryzyka awarii unieruchamiających pojazd.
Technologie większej wytrzymałości
Koncerny oponiarskie prześcigają się w opracowywaniu coraz nowocześniejszych technologii, poprawiających wytrzymałość opon ciężarowych oraz ich podatność na bieżnikowanie. Tworzenie innowacyjnych mieszkanek gumy z nowymi składnikami ma za zadanie poprawić określone parametry ogumienia i zapewnić długie życie opony. Przykładem jest najnowsza technologia japońskiego producenta opon YOKOHAMA, opracowana na potrzeby opon ciężarowych. Stworzona przez japońskich inżynierów technologia wykorzystuje m.in. innowacyjną metodę mieszania składników gumy, nową konstrukcję bieżnika i karkasu, dzięki którym opona bardziej elastyczna i odporna na zużycie. „Karkasy Zenvironment,zaprojektowane z zastosowaniem metody symulacji podwójnego ciśnienia, mają profile o dużej trwałości i równomiernej wysokości bieżnika” – wyjaśnia Ireneusz Kotas z ITR CEE, dystrybutora opon YOKOHAMA w Polsce. „Nowa konstrukcja wewnętrznej wkładki poprawia parametry przeciwdziałające starzeniu gumy, zapobiegając utlenianiu się wewnętrznej części opony w wyniku działania gorącego powietrza powstającego w trakcie jazdy”.Efektem jest wysoka trwałość i długi przebieg a co za tym idzie – obniżenie kosztów eksploatacji w przeliczeniu na kilometr. Uzyskane jednocześnie zmniejszenie oporów toczenia to znaczne ograniczenie kosztów paliwa stanowiących główny wydatek przewoźników.
Technologia Zenvironmentstosowana jest przez YOKOHAMA m.in. w produkcji opon przeznaczonych do przewozów regionalnych (opona 104ZR), opon na oś kierowaną w transporcie dalekobieżnym (opona 106ZS) czy na autostradach (opona 107ZL), a także opon na oś kierowaną przystosowanych do eksploatacji w warunkach zimowych (opona 901 ZS M+S).
Właściwy dobór
Kolejnym ważnym czynnikiem zwiększającym przebieg jest odpowiedni dobór opon zgodnie z ich przeznaczeniem drogowym – opony do przejazdów dalekobieżnych, regionalnych – oraz wskazówkami producenta, co do miejsca montażu. „Opony YOKOHAMA przeznaczone na osie przyczepy zostały zaprojektowane tak, by zapewnić większą odporność na działanie sił bocznych i maksymalnie opóźnić ich zużycie. Stopień i szybkość zużycia opony zależy od utrzymywania prawidłowych obciążeń osi” – dodaje Ireneusz Kotas. Zdaniem japońskich inżynierów, stałe przeciążenie pojazdu o 30% skróci jej zakładany przebieg do 70%, natomiast jazda pojazdem niedociążonym o 20% to o ponad połowę dłuższy żywot opony.
Odpowiednie ciśnienie
Duży wpływ na żywotność ma odpowiedni stan techniczny opon, a przede wszystkim regularna kontrola ciśnienia. Właściwe ciśnienie, określone przez producenta dla każdego modelu opony umożliwia utrzymanie równomiernego kontaktu z nawierzchnią, a w efekcie równomierne zużycie i dłuższy przebieg. Niedostateczny poziom ciśnienia powoduje nieprawidłowe ugięcie opon, skutkujące gromadzeniem nadmiernego ciepła i ryzykiem usterki, a także przyspieszonym zużyciem barku. Ciśnienie niższe o 30% od zalecanego skróci przebieg opony do 60%. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie zwiększa zagrożenie pęknięciami i innymi uszkodzeniami spowodowanymi przez zagrożenia drogowe. Zbyt duże ciśnienie to także nadmierne zużycie opony na środku bieżnika. Pomiaru ciśnienia należy dokonywać na zimnych oponach co najmniej co dwa tygodnie przy użyciu skalibrowanego manometru. Szczególnie dokładnie należy sprawdzać opony niskoprofilowe, ponieważ ewentualne ugięcia ścian bocznych są w ich przypadku mniej widoczne.
Tysiące przejechanych kilometrów
Trudno o jednoznaczne określenie wytrzymałości ogumienia, ponieważ na ostateczny przebieg opon ciężarowych wpływa też szereg czynników zewnętrznych, począwszy od stylu jazdy kierowcy, warunków drogowych czy nawierzchni konserwacji czy warunków przechowywania. Jazda z gwałtownym lub częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem powoduje powstanie dodatkowych naprężeń i ścieranie opon. Dłuższe przebiegi zapewni łagodne kierowanie i hamowanie, szczególnie podczas zawracania i skręcania w transporcie miejskim i lokalnym. Istotne znaczenie ma także temperatura otoczenia, czy rodzaj nawierzchni. W przeprowadzonych przez markę YOKOHAMA testach, oponę ciężarową na oś kierowaną 107ZL sprawdzało 6 flot w 4 krajach: w Niemczech, Hiszpanii, Portugalii i Włoszech. Średnia długość przebiegu, aż do osiągnięcia głębokości bieżnika 3 mm wyniosła 260 tys. km, ale różnica pomiędzy najwyższym, a najniższym wynikiem wyniosła aż 110 tys. km.