- Nowy silnik 2.0 TFSI o mocy 170 kW (231 KM) i momencie obrotowym 370 Nm, zużywający zaledwie 7 l benzyny na 100 km
- Przyspieszenie od zera do 100 km/h w 5,8 sekundy
- Napęd quattro zastosowany po raz pierwszy w segmencie małych samochodów kompaktowych
Ingolstadt, 12 lutego 2014 r. To powrót znanej nazwy: Audi prezentuje
S1 i S1 Sportback, nowe, topowe modele kompaktowej serii A1. Zamontowany
w nich silnik 2.0 TFSI generuje moc 170 kW (231 KM) i moment obrotowy
370 Nm. Stały napęd na cztery koła quattro i pieczołowicie przeprojektowane podwozie, niezależnie od sytuacji przenoszą siły napędowe na jezdnię. Dzięki swej dynamice, Audi S1 i S1 Sportback plasują się w ścisłej czołówce swojej klasy.
Jeszcze w latach osiemdziesiątych Audi S1 wypracowało sobie legendarną renomę. Było wtedy samochodem, dzięki któremu marka Audi bezapelacyjnie dominowała w rajdowych mistrzostwach świata. Teraz nazwa powraca. Audi S1 i S1 Sportback to nowe, sportowe auta z kompaktowej serii A1, a jednocześnie uzupełnienie palety modeli Audi typu S.
„Audi S1 posiada zalety samochodu sportowego, świetne osiągi, bezpośrednie reakcje
i stały napęd na cztery koła quattro, który niezależnie od sytuacji drogowej przenosi pełną moc napędu bezpośrednio na jezdnię“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Napęd quattro ma wielu zwolenników, a teraz dzięki zastosowaniu go w tym segmencie pojazdów, ich grono z pewnością się powiększy.“ – dodaje prof. dr Hackenberg.
Jednostka napędowa tego małego kompaktowego auta to wysokiej mocy czterocylindrowy, benzynowy silnik 2.0 TFSI. Wyposażony w turbosprężarkę, generuje 170 kW (231 KM) i moment obrotowy 370 Nm. Ta dwulitrowa jednostka rozpędza Audi S1 i S1 Sportback od 0 do 100 km/h w odpowiednio 5,8 lub 5,9 sekundy. Jego maksymalna prędkość to 250 km/h. Motor TFSI o sportowym, głębokim brzmieniu spala, również odpowiednio, zaledwie 7 lub 7,1 l paliwa na 100 km (162 lub 166 g CO2 na km).
Jak każdy model Audi typu S, także S1 i S1 Sportback posiadają stały napęd na cztery koła quattro. Sercem napędu quattro jest wielopłytkowe sprzęgło umieszczone przy tylnej osi. Jego własne, odpowiednio wyregulowane sterowanie komputerowe, oddziałuje bardzo dynamicznie na układ jezdny. Elektroniczna blokada sprzęgła z udoskonalonym, selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła, to jedna
z funkcji systemu stabilizacji toru jazdy ESC. System posiada dwustopniową możliwość dezaktywacji i uzupełnia pracę sprzęgła wielopłytkowego, dodatkowo delikatnie przyhamowując koła będące po wewnętrznej stronie zakrętu. Współpraca obu systemów sprawia, że pojazd jest wyjątkowo zwrotny, stabilny i reaguje z niezwykłą precyzją.
Podwozie oraz elektromechaniczny układ kierowniczy obu kompaktowych sportowych aut pieczołowicie przeprojektowano. Zmodyfikowane łożyska przegubów przedniego zawieszenia zwiększają spontaniczną reakcję podczas skrętu. Z tyłu pojazdu, konstrukcję czterowahaczową zastąpiono osią z wahaczami zespolonymi, typową dla modeli A1. Jest ona sportowa i sztywna. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oferując do wyboru kilka opcji, pozwala na regulowanie sposobu pracy silnika, automatycznej klimatyzacji i seryjnie montowanych adaptacyjnych amortyzatorów.
Powiększona pompa hamulcowa oraz dużych rozmiarów tarcze hamulcowe – przednie o średnicy 310 mm – zapewniają bardzo dobre hamowanie. Na życzenie, czerwone zaciski hamulcowe kół przednich ozdabia się emblematem „S1”. Oba modele opuszczają fabrykę na kołach o średnicy 17 cali, z oponami w rozmiarze 215/40 R17. Opcjonalnie dostępne są 18-calowe obręcze z oponami 225/35 R18.
Już na pierwszy rzut oka widać, że Audi S1 i S1 Sportback to flagowe modele serii A1. Zamontowano w nich zupełnie nowe ksenonowe reflektory Xenon plus. Diodowe światła tylne otrzymały nową, poziomą stylizację. Wiele detali, przede wszystkim przedniego i tylnego zderzaka, progów i układu wydechowego, nabrało wyrazistości. Cztery nowe kolory lakieru uzupełniły dotychczasową ofertę. Dzięki opcjonalnemu, zewnętrznemu pakietowi stylistycznemu quattro, obejmującemu np. spojler dachowy, samochody zyskały jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.
Wnętrza obu kompaktowych, sportowych modeli utrzymane są w ciemnych odcieniach. Dominuje w nich czerń. Czarne są także wewnętrzne wyloty wentylacji. Zegary mają typowe dla modeli S ciemnoszare podziałki. Nakładki na pedałach wykonano ze szczotkowanej stali szlachetnej. Alternatywnie do montowanych seryjnie sportowych foteli, zamówić można siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami. Na życzenie, pojazd wyposażony w pakiet stylistyczny „wnętrze quattro”, zyskuje wyraźne kolorowe akcenty.
Audi S1 i S1 Sportback trafią do salonów sprzedaży w drugim kwartale 2014 roku. Bogate wyposażenie seryjne można uzupełnić o najnowocześniejsze elementy opcjonalne takie jak komfortowy kluczyk, nawigacja MMI Navigation plus z wysuwanym kolorowym monitorem czy system nagłaśniający Bose Surround Sound System. Dzięki systemowi Audi connect z telefonem pokładowym, w obu modelach dostępny jest internet. Pasażerowie, za pomocą punktu dostępowego Hotspot (WLAN) mogą do woli surfować i mailować, wykorzystując swoje urządzenia mobilne. Z kolei kierowca, może korzystać w pojeździe z dopasowanych do jego potrzeb usług online Audi connect.
Autorem tego tekstu jest:
Volkswagen Group