Mercedes kontynuuje produktową ofensywę. W 2011 roku pokazano kolejną generację dalekobieżnego Actrosa, w minionym roku debiutował dystrybucyjny Antos zaś wiosna należy do Arocsa – auto zbudowane z myślą o placach budów.
Podzielony na wyraźne segmenty sektor budowlany wymaga pojazdów idealnie dopasowanych do specyficznych warunków użytkowania. Około połowa spośród wszystkich pojazdów budowlanych pracuje bezpośrednio na budowach, a jedna trzecia dostarcza tam sprzęt lub materiały budowlane. Kolejne 15 proc. wykorzystuje się do przewozu betonu towarowego.
Uniwersalny Arocs
Nazwa Arocs wymyślona została przez speców od reklamy. Sama w sobie nic nie znaczy, jednak jej brzmienie niesie za sobą przekaz mocy siły i wytrzymałości. Gama Arocsa oferuje niespotykany dotąd wybór modeli, precyzyjnie dopasowanych do wymagań klientów w tym niezwykle zróżnicowanym segmencie. Nowe wywrotki, wywrotki z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, ciągniki siodłowe i modele z zabudową skrzyniową dostępne są jako pojazdy z dwiema, trzema lub czterema osiami w 16 wariantach mocy: od 175 kW (238 KM) do 460 kW (625 KM) oraz pojemnościach od 7,7, 10,7, 12,8 aż do 15,6 litra. Ostatni wariant to zupełna nowość i rozwinięcie nowego silnika OM 473. Od początku wszystkie silniki standardowo będą zgodne z przyszłą normą emisji spalin Euro VI.
Ze względu na obciążenia przewidywane podczas pracy (jak w przypadku ciągników siodłowych z naczepą wywrotką lub betonomieszarek) opracowano wersje Arocs Loader oraz Arocs Grounder.
Arocs Loader charakteryzuje się walka o każdy kilogram masy własnej auta. W rezultacie zapewnia on bardzo korzystną ładowność ciągnika 4×2 – jednego z najlżejszych w sektorze budowlanym, a także betonomieszarki 8×4/4 o dopuszczalnej masie całkowitej 32 t. Przy wyjątkowo niskiej masie własnej (maksymalnie 9250 kg) ta druga może jednorazowo przewozić 8 m3 gotowego betonu.
Arocs Grounder to model przeznaczony do pracy w szczególnie trudnych warunkach, np. w kamieniołomach. Dzięki konstrukcji zdolnej przenieść wysokie obciążenia jest on ekstremalnie wytrzymały i stabilny, zapewniając przy tym wysoką ładowność. Arocs Loader i Grounder występuje w wersjach o masie całkowitej od 18 ton w przypadku modeli dwuosiowych aż do 41 ton dla off-roadowych, czteroosiowych wersji Grounder.
Arocs na miarę
Ramy, ich wysokości i zwisy odbiegają od tych stosowanych w ciężarówkach dalekobieżnych. W rezultacie nie muszą być one dostosowywane do pojazdów używanych w transporcie budowlanym. Dwuosiowy ciągnik siodłowy Arocs występuje w standardowej wersji 4×2 ze stalowym lub pneumatycznym zawieszeniem, zoptymalizowanej pod kątem obciążenia odmianie 4×2 Arocs Loader, jako 20-tonowy wariant 4×4 z napędem na wszystkie koła lub 4×4 Arocs Grounder. Gama pojazdów specjalnych obejmuje także wersje dostępne wcześniej wyłącznie w ramach przebudowy. Czteroosiowe modele z przednią i trzema tylnymi osiami są teraz produkowane seryjnie w największej na świecie fabryce ciężarówek w Wörth.
Euro VI dla sektora budowlaneg
Mercedes-Benz Arocs dostępny jest z szeroką gamą wysokoprężnych silników BlueEfficiency, spełniających normę emisji spalin Euro VI w 16 wersji mocy.
Rzędowe, sześciocylindrowe jednostki Bluetec 6 z turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowującego generują wysoki moment obrotowy od 1000 do 3000 Nm; pojemność silników wynosi: 7,7, 10,7, 12,8 lub 15,6 litra.
Wraz z Arocsem dostępna jest zmodernizowana seria największych silników, które z pojemności 15,6 litra, generują moc do 460 kW (625 Nm) i maksymalny moment obrotowy 3000 Nm. Silniki OM 473 występują w trzech wariantach mocy.
Euro 6 na wspólnych zasadach
Czy to OM 936, OM 470, OM 471 czy nowy OM 473 – wszystkie silniki spełniają już normę emisji spalin Euro VI i reprezentują technologię BlueEfficiency Power BlueTec 6 z wtryskiem common rail, zamkniętym systemem filtracji cząstek stałych i układem recyrkulacji spalin, a także systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z wtryskiem AdBlue, jak również z katalizatorem i filtrem cząstek stałych.
Automat w standardzie
Za przeniesienie siły napędowej we wszystkich wersjach Arocsa seryjnie odpowiadają w pełni zautomatyzowane skrzynie Mercedes PowerShift 3 o ośmiu, dwunastu lub – opcjonalnie – szesnastu przełożeniach. Znacznie ułatwiają one pracę kierowcy, zwłaszcza podczas trudnych manewrów lub w ciężkim ternie. Za dopłatą dostępne są ręczne skrzynie o dziewięciu lub szesnastu przełożeniach.
Zmodyfikowana przekładnia Mercedes PowerShift 3 wyróżnia się szybszą zmianą biegów. W porównaniu do stosowanej wcześniej skrzyni Mercedes PowerShift 2, czas potrzebny na zmianę przełożenia jest do 20 procent krótszy, a w porównaniu do skrzyni automatycznej Telligent spadł nawet o 50 procent.
Power lub off-road
Zależnie od typu pojazdu, Arocs wyposażony jest w program jazdy off-road lub power; opcjonalnie dostępny jest także drugi z nich. Oba oferują trzy tryby pracy przekładni. Standardowy, z seryjną funkcją eco-roll, wspiera ekonomiczny styl jazdy w ruchu drogowym. Tryb manualny zapewnia całkowitą kontrolę nad Arocsem w ekstremalnie trudnym terenie.
Tryb pełzania podczas powolnych przejazdów i manewrowaniu w miejscach o ograniczonej powierzchni. Na biegu startowym lub wstecznym kierowca może kontrolować prędkość Arocsa wyłącznie za pomocą pedału hamulca. Dalszą pomoc podczas manewrowania stanowi możliwość bezpośredniego przełączania z pierwszego biegu na wsteczny.
Skrzynia manualna
Poza standardową przekładnią zautomatyzowaną Arocs jest także dostępny z manualną skrzynią (w układzie podwójnego „H”) z pneumatycznym wspomaganiem zmiany biegów. Klienci, którzy preferują ręczną zmianę przełożeń, mogą wybierać pomiędzy przekładnią dziewięciostopniową lub trzema przekładniami szesnastobiegowymi.
Nowe sprzęgła
Zarówno standardowa skrzynia Mercedes PowerShift 3, jak i przekładnia manualna współpracują z nową generacją sprzęgła z zabezpieczeniem przed przeładowaniem i systemem ostrzegawczym. W przypadku pojazdów z jedną osią napędową jednotarczowe sprzęgło może przenieść moment obrotowy do 2600 Nm. W przypadku Arocsa z kilkoma osiami napędowymi i momentem do 3000 Nm stosowane jest sprzęgło dwutarczowe.
Hydraulic Auxiliary Drive (hydrauliczny układ wspomagania napędu)
Nowy system Hydraulic Auxiliary Drive przeznaczony jest do zastosowań drogowych i okazjonalnych sytuacji wymagających dodatkowej siły napędowej. Zamiast tradycyjnych wałów napędowych wykorzystuje on hydrauliczne silniki w piastach przednich kół. Pozwala to ograniczyć masę własną i zużycie paliwa. Oszczędność masy względem modeli z permanentnym napędem na wszystkie koła do ciężkich zastosowań off-roadowych dochodzi do 500 kg.
Dołączany napęd na wszystkie koła
W standardzie oraz gdy wymagania dotyczące obciążenia i zużycia paliwa są bardziej istotne od dodatkowej trakcji, drugi typ dołączanego napędu funkcjonuje bez biegu off-roadowego. W razie potrzeby przednia oś dołączana jest podczas postoju za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej (VG 3000).
Stały napęd na wszystkie koła
W szczególnie wymagającym terenie, na przykład podczas ruszania na wzniesieniu o nieutwardzonej nawierzchni, Arocs może być opcjonalnie zaopatrzony w stały napęd na wszystkie koła (skrzynia rozdzielcza VG 1600 ze 100-procentową blokadą) oraz dodatkowe przełożenie terenowe.
Dwie ramy do różnych zastosowań
Z myślą o konkretnych zastosowaniach zaprojektowano ramy użyte do budowy nowego Arocsa. Na potrzeby eksploatacji głównie na budowach i w warunkach terenowych przewidziano ramę o szerokości 744 mm i grubości 8 lub 9 mm, wykonaną z formowanej na zimno, wysokowytrzymałej, drobnoziarnistej stali w połączeniu z solidnymi resorami stalowymi o szerokości 100 mm. Gwarantuje ona wysoką ładowność i podatność skrętną – nawet w trudnych warunkach.
Hamulce
Arocs korzystać może z hamulców bębnowych, połączeniu hamulców bębnowych i tarczowych lub hamulców tarczowych. Wersje z napędem na wszystkie koła standardowo wyposażone są w odłączany układ ABS.
14 kabin do wyboru
Arocs obejmuje 7 kabin w 14 różnych wersjach. Jako uzupełnienie kompaktowych kabin L, M i S o szerokości 2,3 metra, dostępne są również kabiny 2,5-metrowe z płaską podłogą. Arocs zwraca uwagę wyrazistym designem z elementami odziedziczonymi po swoich braciach, Actrosie i Antosie. Uwagę zwraca masywna osłona chłodnicy z charakterystycznymi „kłami”. Stalowe osłony zderzaków, funkcjonalne panele ochronne i opcjonalne, zintegrowane stopnie wejściowe stanowią mocną stronę nowych kabin.
Wnętrze na poziomie
Użyteczne wnętrze pokrywają łatwe do utrzymania w czystości powierzchnie w kolorze antracytowym z czarnymi wykończeniami. Wielofunkcyjna kierownica, panel zegarów oraz zestaw przełączników pochodzą wprost z dalekobieżnego Actrosa. Dzięki standardowemu, kolorowemu ekranowi TFT o przekątnej 10,4 cm wskaźniki błyskawicznie i w wyczerpujący sposób przekazują wszystkie istotne informacje o stanie pojazdu. Mogą być tam także wyświetlane dodatkowe dane, takie jak obecne zużycie paliwa czy stan blokad dyferencjałów.
Systemy bezpieczeństwa
Arocs korzysta ze wszystkich systemów wspomagania znanych już z nowego Actrosa i transferuje je do sektora budowlanego. Zależnie od klasy poszczególnych wariantów (N3 lub N3G), lista standardowego i opcjonalnego wyposażenia obejmuje: elektronicznie sterowany system hamulcowy EBS z kompletem tarcz hamulcowych, układ ABS oraz elektroniczną kontrolę trakcji (ESP). Wśród opcji dostępne są także: Lane Keeping Assist i najnowsza generacja systemu Active Brake Assist 3, który może zainicjować pełne hamowanie w razie napotkania przeszkód przed pojazdem.
Tworzenie nowych modeli o bardzo wąskiej specjalizacji nie było dotąd praktykowane przez producentów ciężarówek. Stąd decyzja Mercedesa o wprowadzeniu nowych typoszeregów wydaje się niezwykle odważna. Jednak Arocs broni się sam. Auto zbudowane do pracy na budowie, mimo budowlanego zastoju, na pewno znajdzie swoich nabywców.
Autorem tego tekstu jest:
Wojciech G.