Scania dostarcza silniki do Striker 8×8, nowoczesnego, lotniskowego pojazdu ratowniczo-gaśniczego. Potężny ośmiokołowiec, wyprodukowany przez Oshkosh Corporation, jest zdolny pomieścić nawet 17 000 l wody. Pojazd zostanie wprowadzony do użytku w kwietniu 2017 roku.
Oshkosh Corporation jest znanym producentem ciężkich pojazdów użytkowych przeznaczonych dla wojska, straży pożarnej i służb ratowniczych. Firma dostarcza też pojazdy budowalne, komunalne i podnośniki. W tym roku świętuje stulecie swojej działalności.
– Produkujemy naprawdę ciężki sprzęt. Sami zajmujemy się projektowaniem, wytwarzaniem i sprzedażą naszych rozwiązań – komentuje Jeff Resch, wiceprezes i dyrektor generalny Oshkosh Airport Products, oddziału firmy zajmującego się pojazdami pożarniczymi i ratowniczymi.
Skuteczny w trudnym terenie
Resch i jego zespół z wydziału Fire and Emergency są podekscytowani nowym pojazdem nazwanym Striker 8×8. Jest to nowoczesny samochód typu ARFF
(ang. Aircraft Rescue and Firefighting – lotniskowy pojazd ratowniczo-gaśniczy).
– To nie pierwszy pojazd w konfiguracji 8×8 w ofercie Oshkosh. Jednak w naszej ocenie nowy Striker jest najbardziej skutecznym pojazdem dla ratownictwa lotniskowego, jaki dotąd powstał. Może poruszać się w trudnym terenie, ma napęd wszystkich kół i olbrzymi zbiornik wody. Jest znakomitym samochodem gaśniczym
– mówi Resch.
Układ napędowy Scania
Inżynierowie Scania współpracowali z przedstawicielami Oshokshem od wczesnej fazy projektu. Pojazd został wyposażony w dwa 16-litrowe silniki Scania V8, zgodne z normą emisji spalin Tier 4 final. Każdy z nich osiąga moc 770 KM.
Silniki Scania są wykorzystywane również w pojazdach Striker 6×6 i 4×4 oraz
w pługach śnieżnych, betonomieszarkach i śmieciarkach firmy Oshkosh. Nowy pojazd 8×8 będzie sprzedawany głównie w Chinach i na Bliskim Wschodzie. Obie firmy są liderami w swoim segmencie.
– Współpraca układa się doskonale. Scania dostarcza produkty i usługi o jakości, która nie ma sobie równych – dodaje Resch.
W ofercie grupy Oshkosh Airport Products znajdują się też odśnieżarki wirnikowe. Jedna z najnowszych, o wydajności odśnieżania 3000 t na godzinę, wyposażona
w pojedynczy silnik, jest bardziej zwrotna, tańsza i wygodniejsza w obsłudze niż warianty dwusilnikowe.
– Tak jak w przypadku 8×8 postanowiliśmy opracować zupełnie nowy produkt. Zadaliśmy sobie wtedy pytanie: jaki sinik będzie dla niego najodpowiedniejszy?
– wyjaśnia Resch.
Projektanci Oshkosh bez wahania wskazali silnik Scania. Napędzane nim odśnieżarki wirnikowe są używane przez Metropolitan Airports Commission, operatora lotniska w Minneapolis w znanej z mroźnych zim Minnesocie, gdzie opady śniegu sięgają 115 cm rocznie.
Wyzwania poza lotniskiem
Pojazdy lotniskowe Oshkosh są wykorzystywane na całym świecie, a ich wyposażenie dobierane jest według indywidualnych potrzeb użytkowników.
W ofercie firmy znajduje się m.in. wysięgnik z działkiem wodnym, który może swobodnie poruszać się wokół samolotu, a także przebić kadłub, aby rozprowadzić wewnątrz środek gaśniczy.
Pojazdy te sprawdzają się także poza lotniskiem. Po ataku na Pentagon 11 września 2001 roku do pomocy wykorzystano pojazd ARFF z pobliskiego lotniska Dulles International Airport. W maju 2016 roku, gdy gwałtowny pożar lasu w kanadyjskiej prowincji Alberta zmusił do ewakuacji prawie 90 000 mieszkańców Fort McMurray
i okolic, dwie miejscowe elektrownie wysłały na pomoc strażakom kilka swoich Strikerów 8×8. Obie są stałymi klientami firmy Oshkosh.
8×8 Striker – lotniskowy pojazd ratowniczo-gaśniczy
Zmodernizowany pojazd typu ARFF zadebiutuje podczas „Fire Department Instructors Conference” w Indianapolis w kwietniu 2017 roku.
Pojemność zbiornika wody: 17 000 l.
Pojemność zbiornika środka gaśniczego: 2400 l.
Masa całkowita: 62 t.
Prędkość maksymalna: 110 km/h.
Układ napędowy: dwa 16-litrowe silniki Scania V8 o mocy 770 KM
i maksymalnym momencie obrotowym 3183 Nm. Silniki są zgodne z normą emisji spalin Tier 4 final.
Pojazd wyróżnia się wysoką mocą, zwrotnością, bardzo dobrymi własnościami jezdnymi oraz komfortową kabiną z doskonałą widocznością.