ITOY 2007 – DAF XF 105

DAF XF 105 debiutował na targach RAI w Amsterdamie, w momencie, kiedy rywal spod znaku lwa odbierał statuetkę „Ciężarówki Roku 2006”. XF 105  zastąpił wysłużoną rodzinę pojazdów XF 95, która także była laureatem tej prestiżowej nagrody przyznawanej przez dziennikarzy z Europy.

DAF XF 105 jest jak na razie ostatnim pojazdem, który zdobył tytuł „Ciężarówki Roku” najprawdopodobniej zwycięzcę za rok 2008 poznamy podczas najbliższych amsterdamskich targów. W okresie, kiedy DAF XF 105 pretendował do tytułu, na rynku nie pojawił się żaden poważniejszy konkurent. Jednak nie znaczy to, że DAF miał ułatwione zadanie i nie zasłużył na tytuł. Wręcz przeciwnie – XF 105 od momentu debiutu na nowo wyznaczył standardy wypoczynku kierowcy. Kabina Super Space Cab już w XF 95 była jedną z największych, jednak miała tę wadę, że tunel środkowy, który skrywał jednostkę napędową wnikał do wnętrza na ponad 30 cm i skutecznie utrudniał poruszanie się po niej. W nowym, flagowym modelu tunel ograniczono do 15 cm.

DAF XF 105 najpierw trafił do sprzedaży jako ciągnik siodłowy. Ze zmienionym podwoziem, nowymi jednostkami napędowymi z rodziny MX i zmodernizowaną szoferką z miejsca stał się obiektem pożądania kierowców.

Układ podzesołów podwozia, z tłumikiem wydechowym, skrzynką akumulatora i układem dozującym zostały zintegrowane w jednym miejscu, dzięki czemu powstałe wolne miejsce można było przeznaczyć na dodatkowe zbiorniki paliwa. W opcji o największej dopuszczalnej przepisami pojemności zbiorniki mogą łącznie mieć 1500 l. Pomiędzy podłużnicami ramy podwozia umieszczono natomiast zbiorniki powietrza i podzespołów hamulcowych. Ramę wykonano ze stali wysokiej jakości, dzięki czemu jest ona wytrzymała a jednocześnie lżejsza od poprzedniczki z modelu XF 95. Z czasem do oferty rodziny XF 105 dołączyły także inne konfiguracje podwozia o trzech i czterech osiach oraz ciągniki low deck.

Nowe jednostki napedowe MX zastąpiły dotychczas używane rzędowe sześciocylindrówki o pojemności 12,6 l. Linia MX od początku była przystosowana do spełniania norm emisji spalin Euro 4 i 5, przy użyciu inteligentnego układu wtryskowego SMART i technologii AdBlue.  Z pojemności 12,9 l inżynierowie holenderskiej marki stworzyli jednostki napędowe w trzech wariantach mocy maksymalnej: 305 kW (410 KM), 460 i 380 kW (510 KM). Każdy z motorów ma szeroki zakres występowania maksymalnej wartości momentu obrotowego – od 1000 do 1400 obr/min, który dla poszczególnych wersji wynosi odpowiednio: 2000, 2300, 2500 Nm. Z silnikami zintegrowano hamulec dekompresyjny o maksymalnej mocy 325 kW. W przygotowaniu jest jeszcze najmocniejsza wersja – 560 konna. Producent określił żywotność motoru Paccar MX na 1,6 mln km.

DAF XF105 występuje z dwiema kabinami sypialnymi (SpaceCab i Super SpaceCab). Ich szkielet przejęto z poprzednika, jednak elementy poszycia i wnętrze zostały gruntownie odświeżone. Nowe są reflektory i lampy przeciwmgłowe oraz bardziej opływowy przedni zderzak. Podwyższono dach kabin, a w wariancie Super SpaceCab w narożnikach pojawiły się duże halogeny. Na podobnej do XF95 desce rozdzielczej znalazł się nowy zestaw zegarów i dźwignia hamulca ręcznego. Powiększono schowki i skrytki, a obniżenie tunelu silnika umożliwiło zwiększenie pojemności schowków pod leżanką. W wersjach z ręcznymi skrzyniami biegów drążek jest składany, a w wersjach ze zautomatyzowanymi skrzyniami AS-Tronic dźwignię obsługi przeniesiono z prawej strony siedziska na kolumnę kierownicy.

DAF XF 105 wzorem praprzodków wyznaczył nowe standardy komfortu dla samochodów ciężarowych do przewozów dalekodystansowych. Tytuł „Ciężarówki Roku” już po raz czwarty przypadł w udziale firmie DAF, a po raz trzeci zdobyła go ciężarówka z najbardziej prestiżowej gamy pojazdów na dalekie trasy.

 

 

 

 

Autorem tego tekstu jest:

Jacek Wejman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*