Nowa seria CF i XF jest kompletna. Firma DAF Trucks dodała 11 konfiguracji osi ciągników
i podwozi do nowej serii CF i XF: jest to osiem rodzajów 2-, 3- i 4-osiowych podwozi pod zabudowę i trzy 3- i 4-osiowe ciągniki. Nowe samochody ciężarowe zużywają do 7% mniej paliwa
i są lżejsze o ponad 100 kg, co zwiększa ładowność. Są też wyposażone w zintegrowane moduły do montażu zabudów, co skraca czas montażu i zapewnia najlepszą w klasie wydajność procesu kompletacji. Firma DAF dysponuje teraz kompletną gamą najlepszych w branży samochodów ciężarowych i z dumą oferuje swoim klientom najwydajniejsze rozwiązania transportowe do każdego zastosowania.
Kluczowe cechy pojazdów w nowych konfiguracjach osi są następujące:
-
Do 7% niższe zużycie paliwa
-
Niezwykle kompaktowy układ EAS
-
Większa ładowność od 100 do 250 kg
-
Nowe wleczone osie kierowane sterowane elektrohydraulicznie
-
Nowe podwójne osie wleczone
-
Nowe podwójne osie napędowe wyposażone w zwolnice
-
Nowe lekkie podwozie 8×4 pod betonomieszarki
-
Bezprzykładna łatwość zabudowy podwozi serii CF i XF
-
Nowy, innowacyjny układ monitorowania stanu akumulatora (BEM)
-
Nowe silniki PACCAR MX-11 i MX-13
-
Nowa zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon
-
Nowe, wysokowydajne tylne osie napędowe
-
Zaawansowane funkcje oprogramowania
Firma DAF wprowadziła na początku lata wersje modeli CF i XF do transportu długodystansowego,
a teraz przedstawia nową gamę wieloosiowych ciągników i podwozi pod zabudowę. Nowe pojazdy są teraz dostępne zarówno z powszechnie stosowanymi, jak i zupełnie unikalnymi rozwiązaniami.
Do 7% niższe zużycie paliwa
Wszystkie nowe pojazdy ciężarowe firmy DAF zużywają o 7% mniej paliwa dzięki nowym i doskonale zestrojonym, innowacyjnym układom napędowym osiągającym wysokie osiągi przy niższych prędkościach obrotowych.
Niezwykle kompaktowy moduł EAS: dodatkowa swoboda rozmieszczenia komponentów podwozia i zwiększona ładowność
Nowe podwozia pod zabudowę zyskują na niezwykle kompaktowym module EAS nowej serii CF i XF. Moduł EAS można teraz zamontować jako pojedynczy komponent pomiędzy pierwszą i drugą osią przednią (w modelach 8×4 FAD). Pozwala to na wykorzystanie wolnej przestrzeni na podpory dźwigu, skrzynki narzędziowe lub dodatkowe zbiorniki, np. paliwa. Zapewnia to także większą swobodę
w rozmieszczeniu niezbędnych komponentów zabudowy i zwiększoną ładowność dzięki masie własnej pomniejszonej o 50 kg.
Większa ładowność od 100 do 250 kg
Oprócz tego wieloosiowe ciągniki i podwozia pod zabudowę zostały wyposażone w układy napędowe
i moduły układu wydechowego, które są o 100 kg lżejsze, co zapewnia klientom firmy DAF większą ładowność. Nowe osie i układy osi podwójnych pozwalają na uzyskanie całkowitej oszczędności masy do 250 kg w modelach CF FAD 8×4 do zastosowań budowlanych.
Nowe wleczone osie kierowane sterowane elektrohydraulicznie
Jedną z najważniejszych innowacji w nowej serii pojazdów CF i XF jest nowa oś wleczona do ciągników
i podwozi pod zabudowę, która zapewnia najlepszą manewrowość.
Nowa oś wleczona obejmuje nowo opracowany układ kierowniczy EHS (elektrohydrauliczny układ kierowniczy), który jest o 30 kg lżejszy, co pozwalaj uzyskać większą ładowność. Sterowanie jest bardzo dokładne, ponieważ układ EHS stale oblicza optymalny kąt skrętu dla kół osi tylnej uwzględniając takie parametry jak prędkość pojazdu i rozstaw osi. Płynące z tego korzyści są najbardziej zauważalne podczas manewrów w obszarach miejskich. Minimalizacja strat spowodowanych tarciem i fakt, że pompa układu kierowniczego jest włączana wyłącznie podczas kierowania, skutkują obniżeniem zużycia paliwa o dodatkowy 1%.
Przy prędkości powyżej 40 km/h oś blokuje się w położeniu jazdy do przodu i zapewnia maksymalną stabilność pojazdu i oszczędność paliwa. Oprócz tego układ kierowniczy osi wleczonej składa się ze znacznie mniejszej liczby elementów, co daje wytrzymałość i niezawodność najwyższej klasy.
Nową kierowaną oś wleczoną można zamontować w podwoziach pod zabudowę i ciągnikach 6×2,
a także w podwoziach pod zabudowę 8×2.
Podwozia 6×2 serii CF oraz XF (FAN) zostały wyposażone w układ EHS oraz w nowe zawieszenie pneumatyczne, które można szybko obniżyć o 90 milimetrów lub podnieść o 185 milimetrów w celu umożliwienia szybkiego i skutecznego ładowania i rozładowywania kontenerów wymiennych.
Nowe osie wleczone do montażu bliźniaczego kół
Firma DAF wprowadza także nowe 10-tonowe osie wleczone do bliźniaczego montażu kół o obciążeniu statycznym sięgającym 34 ton. Jest to szczególnie przydatne podczas ładowania i rozładowywania ciężkich kontenerów przez urządzenie hakowe lub bramowe. Masa własna nowych osi została zmniejszona o 25 kg. W połączeniu z innymi rozwiązaniami w nowych modeli CF i XF osiągnięto 125 kg dodatkowej ładowności.
Nowe osie wleczone do bliźniaczego montażu kół firmy DAF można zamontować w ciągnikach
i podwoziach pod zabudowę 6×2, a także w podwoziach pod zabudowę 8×2.
Nowe podwójne osie napędowe wyposażone w zwolnice
Firma DAF przedstawia nowe zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicą (HR1670T) do częstego transportu terenowego. Ten zestaw osi jest wyposażony w zupełnie nową żeliwną pochwę, która zmniejsza masę własną o dodatkowe 60 kg.
Aby zapewnić jak największą oszczędność paliwa, dostępne są jeszcze szybsze przełożenia przekładni głównej (3,46, 3,61, 3,76:1). Przełożenia te umożliwiają pracę silnika z niższą prędkością obrotową. Aby zapewnić jak najniższe koszty eksploatacji, przerwy między wymianami oleju nowego zestawu tandemowych osi napędowych zostały zwiększone do 3 lat lub 450 000 km.
Nowe zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicami są dostępne do ciągników i podwozi pod zabudowę 6×4 i 8×4 do transportu ponadgabarytowego i/lub w trudnym terenie. Gama pojazdów obejmuje podwozie pod zabudowę FAD 8×4 z dwiema kierowanymi osiami, które najczęściej znajdują zastosowanie do transportu piasku i żwiru. W tym modelu moduł SCR nie jest już częścią pionowego układu wydechowego. Zamiast tego nowy moduł EAS, dzięki swoim niewielkim wymiarom, może zmieścić się w całości pomiędzy obiema przednimi osiami. Ta zmiana zapewnia zmniejszenie masy własnej o 115 kg
i zwiększenie ilości miejsca na podwoziu na dodatkowe komponenty.
Nowe lekkie podwozie 8×4 pod betonomieszarkę dostępne w całej Europie
Lekkie podwozie 8×4 do montażu betonomieszarki serii CF model FAD jest teraz dostępne
z tandemowymi osiami napędowymi (19 ton) z pojedynczą redukcją (SR1132T) i dwoma przednimi osiami o nośności 7,1 t. To tanie i wydajne podwozie popularne w Wielkiej Brytanii jest teraz dostępne również na pozostałych rynkach europejskich. Na skutek optymalizacji układu kierowniczego
i zawieszenia oraz zastosowania hamulców tarczowych i nowego kompaktowego modułu EAS z pionową rurą wydechową masa własna tego lekkiego samochodu ciężarowego wynosi zaledwie 9150 kg, co jest najlepszym wynikiem osiąganym w tej klasie pojazdów. To niepowtarzalne podwozie pod betonomieszarki jest wyposażone w nowy silnik PACCAR MX-11 o mocy 270–330 kW (370–450 KM).
Łatwość zabudowy podwozi serii CF i XF
Firma DAF wprowadziła ważne usprawnienia w podwoziach, zapewniając wytwórcom zabudów najlepsze warunki do szybkiego i bezproblemowego montażu zabudów na rynku. Nowe moduły mocowania zabudowy (BAM) odgrywają istotną rolę w szybkim montażu furgonu, ciężkiego dźwigu, wywrotki lub systemu hakowego. Nowy i rozszerzony układ otworów w tylnej części podwozia ułatwia montaż wind tylnych żurawi i furgonów, a także zmianę położenia komponentów, modyfikację zwisu tylnego lub montaż sprzęgu i zabezpieczenia przeciw najazdowego. Dzięki temu nowy układ otworów zmniejsza koszty wytwórcy zabudowy, skracając czas kompletacji pojazdu.
Nowy, innowacyjny układ monitorowania stanu naładowania akumulatora
Inną nową funkcją jest innowacyjny układ monitorowania stanu naładowania akumulatora, w skrócie BEM. Ten opcjonalny układ wykorzystuje nowo opracowany czujnik do pomiaru dokładnych warunków ładowania akumulatora i powiadamia, biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne, o gotowości pojazdu do pracy i jego najwyższej dostępności.
Nowe silniki PACCAR MX-11 i MX-13
Zgodnie z programem DAF Transport Efficiency podjęto wszelkie starania, aby osiągnąć maksymalną wydajność z każdej kropli paliwa. Silniki PACCAR MX-11 i MX-13 zostały całkowicie przeprojektowane. Ważnym celem podczas opracowywania nowych układów napędowych było zmniejszenie prędkości obrotowej silnika przy której osiąga on maksymalny moment obrotowy, ponieważ niższa prędkość silnika zapewnia mniejsze zużycie paliwa. Jednocześnie znacznie zwiększono maksymalny moment obrotowy silników PACCAR i jest on teraz dostępny już przy prędkości 900 obr./min.
Moc niemal każdego układu napędowego wzrosła o 7 kW/10 KM do 14 kW/20 KM, podczas gdy moment obrotowy wszystkich nowych silników został zwiększony o 50–200 Nm. Ponadto w nowych modelach CF
i XF firma DAF stosuje moment obrotowy o zmiennej wartości, co skutkuje dodaniem dodatkowego momentu o wartości 100–150 Nm przy jeździe na najwyższym biegu. Umożliwia to mniejszą ilość redukcji, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i maksymalizuje wydajność.
Najnowsza skrzynia biegów TraXon: szybsza i ze zmniejszonym tarciem wewnętrznym
Nowe silniki PACCAR MX-11 i MX-13 są standardowo wyposażone w zautomatyzowane skrzynie biegów TraXon najnowszej generacji. Przekładnie te mają niższe straty spowodowane tarciem wewnętrznym
i charakteryzują się niezwykle płynną zmianą biegów. Dostępne są specjalne strategie zmiany biegów do transportu standardowego, transportu cieczy, transportu ponadgabarytowego i zestawów Eco Combi.
W modelach Construction serii DAF CF FAD, FAT (podwozia pod zabudowę) i FTT (ciągniki siodłowe) przekładnia TraXon jest wyposażona w dodatkowe oprogramowanie terenowe zapewniające optymalne przełączanie biegów i operowanie sprzęgłem. Po uruchomieniu trybu off-road w skrzyni TraXon zmiany biegów są bardzo szybkie i następują przy wyższych obrotach, aby zapewnić doskonałą trakcję
i przyczepność kół osi napędowych.
Zaawansowane funkcje oprogramowania układu napędowego
Podobnie jak w przypadku wcześnie zaprezentowanych pojazdów nowych serii CF i XF nowe modele wieloosiowe DAF wykorzystują całkowicie nową architekturę elektryczną i elektroniczną wyposażoną
w nowy moduł, który w zintegrowany sposób steruje wszystkimi elementami układu napędowego. Poszerzono działanie funkcji EcoRoll i przewidującego tempomatu, aby zwiększyć oszczędność paliwa.
Wysokowydajne osie tylne napędowe
Ważnym elementem nowych, szybszych zespołów napędowych są tylne osie zaprojektowane
i wyprodukowane przez firmę DAF. Dostępne są teraz szybsze przełożenia 2,05:1 umożliwiające,
w zależności od specyfikacji układu napędowego, jazdę z prędkością 85 km/h przy prędkości obrotowej silnika poniżej 1000 obr./min. W nowej generacji mechanizmach różnicowych tylnej osi przeprojektowano koło talerzowe i wałek atakujący, aby zapewnić maksymalną trwałość i wydajność, a także niezwykle niski poziom hałasu.
Wraz z wprowadzeniem ośmiu 2-, 3- i 4-osiowych podwozi pod zabudowę i trzech 3- i 4-osiowych ciągników idea „Pure Excellenece” stała się standardem w nowej serii samochodów ciężarowych DAF. Idea „Pure Excellence” wyraża filozofię DAF Transport Efficiency w osiąganiu najniższych kosztów eksploatacji i najwyższej dostępności pojazdu. Jednocześnie jest ona równoznaczna z doskonałą jakością procesu produkcyjnego i niezrównaną wygodą kierowcy nowych modeli CF i XF, a także nowego modelu LF.
DAF Trucks N.V. — część amerykańskiego koncernu PACCAR Inc, jednego z największych na świecie producentów ciężkich pojazdów ciężarowych — jest wiodącym producentem lekkich, średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych. DAF produkuje kompleksowy asortyment ciągników siodłowych i pojazdów ciężarowych, dzięki czemu w jej ofercie można znaleźć pojazdy do wszystkich rodzajów zastosowań transportowych. DAF jest również głównym dostawcą usług: kontraktów serwisowych DAF MultiSupport, usług finansowych PACCAR Financial oraz dostaw najwyższej klasy części zamiennych dostarczanych przez firmę PACCAR Parts. Dodatkowo DAF opracowuje i wytwarza komponenty takie jak osie i silniki, dla producentów autobusów na całym świecie. DAF Trucks N.V. ma zakłady produkcyjne w Eindhoven (Holandia), Westerlo (Belgia), Leyland (Wielka Brytania) i Ponta Grossa (Brazylia) oraz ponad tysiąc punktów dealerskich i serwisowych w Europie i poza jej obszarem.