Volvo FH – Czy ma już wszystko?

Niemal rok po swojej premierze, nowe Volvo FH zostało wybrane Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym Roku 2014. Wyboru dokonało jury najsłynniejszego konkursu dla samochodów ciężarowych, w skład którego wchodzą redaktorzy z 25 wiodących magazynów branżowych w Europie. Nagrodę International Truck of the Year 2014 wręczono podczas targów Comtrans w Moskwie.

Volvo już dwukrotnie zdobyło tytuł Ciężarówki Roku – w 1994 i 2000 roku. Tym razem nowe FH przeszło zasadnicze zmiany, które objęły m.in. kabinę.

Kabina

Wnętrze urządzono z myślą o kierowcy, który spędza w kabinie kilka dni w tygodniu. W porównaniu z poprzedniczką jej objętość wzrosła o 1 metr sześcienny, a dzięki bardziej pionowo ustawionym słupkom A w schowkach jest też o 300 litrów więcej pojemności. Do wyboru przewidziano trzy kabiny: sypialną (tylko jedna leżanka), Globetrotter oraz Globetrotter XL. Pierwsza z wymienionych ma 162 cm, a ostatnia aż 211 cm wysokości wnętrza, mierząc od pokrywy tunelu silnika. Nowością wśród ciężarówek jest regulowana w zakresie 20 stopni, kolumna kierownicy, niestety dostępna tylko za dopłatą. Koło kierownicy, może mieć średnicę 45 lub 50 cm. Deska rozdzielcza oferuje wiele rozwiązań, które są wynikiem doświadczeń i uwag przewoźników. Przyciski uszeregowano według ich ważności, a zestaw wskaźników obejmuje w centralnej części najbardziej istotne – z punktu widzenia kierowcy – zegary. Wszystkie schowki i skrytki na drobiazgi znajdują się w zasięgu ręki. Ciemną tonację dolnej części kokpitu rozjaśniają cieplejsze barwy części górnej i pasa nadokiennego, gdzie tradycyjnie zabudowano schowki. W jednym z nich przewidziano miejsce na kuchenkę mikrofalową. Inne rozplanowano na bocznych ścianach kabiny, a poprawiona leżanka dolna wyposażona jest w praktycznie regulowany zagłówek. Pod nią wygospodarowano miejsce na lodówkę i kolejne schowki. Jedną ze zmian, które od razu zauważają kierowcy jest odwrót od dominacji coraz większych lusterek ograniczających widoczność z fotela kierowcy. Volvo zdecydowało się odchudzić obudowę mocowania lusterek zewnętrznych i za to należą się duże brawa. Dzięki temu i większej powierzchni okien obserwacja drogi jest znacznie lepsza, co wpływa na bezpieczeństwo.

Bezpieczeństwo bierne

Nowa kabina przeszła pomyślnie słynne, szwedzkie testy zderzeniowe. Wyniki pokazały, że kierowca ma szansę przeżycia nawet podczas uderzenia w przeszkodę lub dachowania przy prędkości 80 km/h. Dodatkowo, przednia belka najazdowa, została tak skonstruowana, że jest w stanie cofnąć się aż o 30 cm (dotychczas 10 cm). Pozwala to na większą absorpcję energii podczas zderzenia.

Silniki Volvo

Już rok temu, od jednostki D13K o mocy 460 KM, Volvo Trucks rozpoczęło sprzedaż pierwszego silnika zgodnego z normą Euro 6. Pod maską dostępne są również jednostki Euro5/EEV: D13C w przedziałach mocy 420, 460, 500 i 540 KM, oraz flagowa jednostka D16G osiągająca moc 540, 600, 700 lub nawet 750 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3550 Nm. W przypadku najmocniejszego silnika, dostępny on będzie w połączeniu z ciągnikiem siodłowym 4×2 i 8×4 do transportu ponadgabarytów. W technologii Euro 6 Volvo Trucks pozostawiło opracowaną przez siebie wypróbowaną, lecz udoskonaloną technologię selektywnej redukcji katalitycznej – SCR (Selective Catalytic Reduction). Volvo Trucks ulepszyło katalizator SCR i układ dozowania AdBlue. Ponieważ spełnienie normy Euro 6 wymaga utrzymywania temperatury spalin na niemal stałym poziomie, w silnikach D11 i D13 Euro 6 połączono układ SCR z niechłodzonym systemem recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation), katalizatorem utleniającym DOC (Diesel Oxidation Catalyst) i filtrem cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter). W układzie znalazł się także katalizator nieprzereagowanego amoniaku ASC (Ammonia Slip Catalyst).

I-Torque

W konfiguracji z silnikiem D13K (Euro 6), szwedzcy inżynierowie proponują, po raz pierwszy w ciężarówce powyżej 16 ton, nową dwusprzęgłową, 12-biegową, zautomatyzowaną skrzynię z serii I-Shift – I-Shift 2. Jednym z podstawowych zmian jest nieprzerwane przenoszenie momentu obrotowego na koła, nawet podczas zmiany biegów. Skrzynia oferuje pięć trybów oprogramowania w zależności od wykonywanej pracy.

I-See

To technologia łącząca sterowanie skrzynią biegów i prędkością auta z danymi GPS. Pojazd zapamiętując drogę (max do 5000 km), przygotowuje się zawczasu do pokonywania wzniesień. Podczas podjazdu, rozpędza zestaw do prędkości maksymalnej, by uniknąć zmiany biegów na podjeździe. Na wzniesieniu ujmuje gazu, a podczas zjazdu odłącza układ napędowy, by do maksimum wykorzystać energię kinetyczną auta. Warunkiem pracy systemu jest nieustannie włączony tempomat. Co ciekawe, jeśli samochód ciężarowy wyposażony w nową wersję I-See po raz pierwszy pokonuje górską trasę, informacje o drodze, nachyleniu, zakrętach, przesyłane są bezprzewodowo, do serwera fabryki, a nie tylko zapisywane w pamięci auta. Następnie, informacje o drodze, przesyłane są do innych samochodów, by nawet jeśli auto jedzie trasą pierwszy raz mogło korzystać z nieustannie aktualizowanej mapy drogowej. Dzięki temu, sterowanie skrzynią, hamulcami i silnikiem jest bardziej efektywne.

Niezależne zawieszenie przednie – IFS

Szwedzi, po raz pierwszy, zastosowali w ciężarówce o dużej ładowności niezależne zawieszenie przedniej osi IFS (Individual Front Suspension). Dzięki temu, poprawił się komfort jazdy i prowadzenia samochodu. IFS bazuje na podwójnych wahaczach trójkątnych, belce, zawieszeniu pneumatycznemu oraz przekładni zębatkowej układu kierowniczego. Dzięki wahaczom, koła niezależnie od siebie zachowują nieustanny kontakt z drogą w najbardziej pożądany sposób: prostopadle do niej. To co równie ważne, koła nie przenoszą wzajemnie na siebie żadnych sił. IFS, dostępny za dopłatą dysponuje 8,5-tonową nośnością.

Nowości, nowości

Od strony mechanicznej nowe Volvo wyposażono w wiele nowatorskich rozwiązań. Jest pompa układu kierowniczego o zmiennym wydatkowaniu wspomagania; wyposażona w sprzęgło sprężarka powietrza, pracująca tylko wtedy, kiedy jest taka potrzeba. Bez zbędnego obciążania silnika pracuje też energooszczędny alternator i system automatycznego wyłączania silnika na postoju, po dwóch i pół minucie pracy na biegu jałowym. Możliwy jest także tryb pracy I-Roll, wypinania układu napędowego podczas swobodnego toczenia się zestawu. Wszystko po to, by zminimalizować opory pracy i sumarycznie obniżyć zużycie paliwa.

Wielokrotnie utytułowany

Już po raz trzeci Volvo FH zostało wybrane Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym Roku. I nic dziwnego, skoro nowa generacja Volvo FH, na premierę której przyszło czekać klientom ładnych parę lat, została dopracowana w wielu drobnych szczegółach rzutujących na komfort pracy kierowcy, zachowanie na drodze czy efektywność w transporcie, czyli m.in. niskie zużycie paliwa. Sporo uwagi poświęcono także bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Wszystko to złożyło się na ogólną oceną nowego FH. Kolejne nagrody wędrują w ręce przedstawicieli szwedzkiego koncernu. Nowe FH znalazło także uznanie w oczach krajowych dziennikarzy branżowych z 11 redakcji. W trakcie dziewiątego międzynarodowego zlotu Master Truck, nowe Volvo FH zdobyło tytuł „Master Truck of the Year 2013” zapisując na swoim koncie 810 punktów na 1420 możliwych.

 
Autorem tego tekstu jest:

Bartosz Biesaga

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*