VOLKSWAGEN TRANSPORTER ROCKTON –TWARDZIEL- TEST

Transporter, ze stajni Volkswagena, sam w sobie jest stworzony do pracy. Odmiana Rockton ze specjalnym wyposażeniem została stworzona do ekstremalnie ciężkiej pracy. Nie straszne mu błoto, grząski piach, ani głębokie koleiny wypełnione wodą. Potrafi przetransportować w ciężkich warunkach siedem osób i sporo ładunku. Jedynym mankamentem pozostaje cena, oscylująca w granicach osobowego Multivana z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym.

Odmianę Rockton poznamy po zwiększonym o 30 milimetrów prześwicie, naklejce informacyjnej i nietypowych czarnych, stalowych, wzmocnionych kołach z całorocznymi oponami terenowymi Goodrich Long Trail o wysokim profilu. Poza tym to klasyczny Transporter.

Wnętrze jest już jednak znacznie bardziej zmienione. Pierwszy rząd foteli przypomina normalne odmiany Transportera, za to przestrzeń pasażerska przywodzi na myśl konstrukcje wojskowe – ma być prosto, ale niezniszczalnie. W dodatku ma się wszystko demontować przy pomocy jednego klucza i czyścić za pomocą szlauchu z bieżącą wodą. Miejsce we wnętrzu testowanej wersji może zająć siedem osób. Fotele zostały obite materiałem odpornym zarówno na przypadkowe uszkodzenia mechaniczne jak i na zabrudzenia i zalania. Zbudowane na solidnych rusztowaniach siedziska są przykręcone do podłogi śrubami, a więc nie ma możliwości przesuwania rzędów bez odkręcenia wszystkich śrub. Jednak po odkręceniu fotele można dowolnie przesuwać wzdłuż pojazdu, gdyż wszystkie mocowania śrub znajdują się w szynach. Podłoga także jest wykonana z odpowiedniego, zmywalnego materiału.

O względnym komforcie podróży mogą myśleć jedynie kierowca i pasażer pierwszego rzędu siedzeń, gdyż tylko oni posiadają regulację siedzisk, oparć i zagłówków. W dwóch pozostałych rzędach oparcia sterczą niemal na baczność, tak, więc „regulacji” poddać możemy tylko nasz kręgosłup.

Kierowca ma przed sobą rozwiązania znane z innych użytkowych Transporterów. Obsługa zestawu przełączników nie nastręczy najmniejszych trudności. Kierownicę możemy odpowiednio wyregulować, a na desce rozdzielczej umieszczono lewarek 6-stopniowej skrzyni manualnej, który pracuje nieco chropowato, jednak precyzyjnie. Schowków i kieszeni jest pod dostatkiem. Materiały użyte do wykończenia są twarde jednak bardzo precyzyjnie spasowane.

Rockton może współpracować tylko z jednym silnikiem wysokoprężnym – konkretnie 2-litrowym, 140-konnym. Standardowo występuje on w połączeniu z mechaniczną skrzynią biegów. Odmiana Rockton to przede wszystkim 4Motion, czyli napęd na cztery koła, który w odróżnieniu od pozostałych modeli Transportera 4Motion, działa na wszystkie koła niezależnie od prędkości. To, co przeszkadza w mieście, jest pomocne w terenie – czyli krótkie przełożenia i wzmocnione opony z głębokim bieżnikiem, które pomagają pokonywać piaszczyste dukty i grząskie błota.

Podczas jazdy po utwardzonej drodze, Rockton nie należy do super komfortowych aut. Na szczęście prowadzi się równie dobrze jak jego bracia. Pomimo wyższego zawieszenia jest przewidywalny i nieczuły na podmuchy bocznego wiatru. Doskonała trakcja niestety jest okupiona większym apetytem na paliwo. W mieście auto spala od 10 do 12 litrów, a podczas jazdy poza terenem zabudowanym spalanie można utrzymać w granicach 9 l/100 km. Cóż, przednionapędowe odmiany potrafią spalać znacznie mniej, ale też mają znacznie bardziej ekonomiczne opony.

Volkswagen Transporter Rockton kosztuje sporo – 182 tysiące, jednak jego możliwości są znacznie większe niż zwykłych aut użytkowych. Zdecydowanie auto sprawdzi się w dowozie pracowników na place budowy, górników do kopalni odkrywkowych lub energetyków do uszkodzonej linii. Przy założeniu, że domówimy do pojazdu dodatkowe wyposażenie z listy producenta może się okazać, że cena Rocktona poszybuje do niebotycznej kwoty prawie 300 tys. zł.

Dane techniczne:

Volkswagen Transporter Rockton Expedition
Silnik: 1968 cm3
Moc: 140 KM przy 3500 obr./min
Moment obrotowy: 340 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Wymiary (dł./szer./wys.): 4892/1904/2030 mm
Rozstaw osi: 3000 mm
Masa własna: 2425 kg
Przyśpieszenie: 0-100 km/h: 16,2 sekundy
Prędkość maksymalna: 167 km/h
Zużycie paliwa: miasto – 10,8, trasa – 7,9 l/100 km

fot. Jacek Wejman

 

Autorem tego tekstu jest:

Dorota Cieślak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*