Mercedes-Benz G 500; obsidianschwarz metallic;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 12,1-11,5 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 276–263 g/km* Mercedes-Benz G 500; obsidian black metallic;Fuel consumption combined: 12.1-11.5 l/100 km; combined CO2 emissions: 276–263 g/km*

Urodziny Mercedesa Klasy G.

Klasa G „rządzi” od 40 lat!

Stuttgart/Graz. Od 40 lat Mercedes-Benz Klasy G jest miarą wszech rzeczy w segmencie aut terenowych, a od 20 lat funkcjonuje również jako model AMG, z dodatkowym ładunkiem osiągów. Czyni go to najdłużej produkowaną serią modelową w historii osobowych Mercedesów, a przy okazji – przodkiem wszystkich SUV-ów spod znaku trójramiennej gwiazdy. Z okazji tej rocznicy na fanów Klasy G czekają cztery wyjątkowe atrakcje. Po pierwsze: trzy edycje specjalne STRONGER THAN TIME (z ang. silniejsza niż czas). Po drugie: wyłącznie jedna z edycji specjalnych jest dostępna w wersji G 400 d (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 9,6 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 253 g/km) – z najmocniejszym wydaniem efektywnego rzędowego 6-cylindrowego silnika wysokoprężnego. Po trzecie: nowa gama opcji indywidualizacji G manufaktur pozwala nabywcy na stworzenie swojej „osobistej” Klasy G. Po czwarte: rusza nowe Centrum Doświadczalne Klasy G (G-Class Experience Centre), w którym klienci z całego świata będą mogli sprawdzić imponujące talenty terenowej ikony w ekstremalnym terenie, niedaleko zakładu produkcyjnego Klasy G w Grazu.

„40 lat temu połączenie walorów drogowych i terenowych było prawdziwie rewolucyjną koncepcją. Obecna Klasa G kontynuuje tę tradycję. Jej najwyższe kompetencje techniczne stanowią punkt wyjścia dla statusu, jakim się cieszy – statusu motoryzacyjnej ikony” – mówi dr Gunnar Güthenke, szef działu produktów pojazdów terenowych w Mercedes-Benz. „Z okazji tego wyjątkowego jubileuszu przygotowaliśmy dla naszych klientów i fanów wiele atrakcji. I jestem przekonany, że dla Klasy G to dopiero początek”.

40 lat „Gelendy” – z wieloma atrakcyjnymi odmianami To, co na początku lat 70. zaczęło się od umowy o współpracy pomiędzy ówczesnymi firmami Daimler-Benz AG i Steyr-Daimler-Puch w austriackim mieście Graz, dziś stanowi unikalną część historii motoryzacji. Koncepcja nowego pojazdu terenowego sama w sobie była niezwykła: łączyła doskonałe własności terenowe z bezpieczeństwem i całkowitą zdatnością do jazdy po utwardzonych drogach. Od tamtej pory nieodłącznymi elementami Klasy G są napęd na wszystkie koła i 100-procentowe blokady dyferencjałów, jak również solidna rama typu drabinowego.

W 1975 r. zapadła decyzja o rozpoczęciu seryjnej produkcji modeli G. W tym samym czasie uzgodniono budowę nowego zakładu w Grazu, w którym auta te od początku powstają – głównie ręcznie. 80% wszystkich zbudowanych egzemplarzy Klasy G jest nadal w eksploatacji – co świadczy o wyjątkowej jakości terenowej legendy.

W chwili wprowadzenia na rynek, wiosną 1979 roku, model był dostępny w czterech wersjach silnikowych o mocy od 53 kW/72 KM do 115 kW/156 KM. Klienci mieli do wyboru kabriolet z krótkim rozstawem osi oraz warianty kombi z krótkim lub długim rozstawem osi. W 1989 r. pojazdy typoszeregu 463 zapoczątkowały ewolucyjny proces, w ramach którego terenówka Mercedesa przechodziła systematyczne modernizacje techniczne. W 1993 r. model zyskał obecną nazwę – Klasa G. Swoją wszechstronność prezentował w wielu wersjach specjalnego przeznaczenia, budowanych na potrzeby policji, straży pożarnej oraz służb ratowniczych. Na całym świecie jest znany również jako „Papamobile”. Perłowobiały Mercedes-Benz 230 G z przezroczystym nadwoziem specjalnym od 1980 r. towarzyszył papieżowi Janowi Pawłowi II w jego licznych podróżach.

20 lat terenowych osiągów 20. urodziny Klasy G w 1999 roku zapoczątkowały kolejny wyjątkowo pomyślny rozdział w historii modelu: na rynek trafił pierwszy jej wariant sygnowany przez AMG – G 55 AMG. Wcześniej Klasa G od AMG była dostępna tylko w pojedynczych egzemplarzach. 5,5-litrowy wolnossący silnik o 8 cylindrach, z trzema zaworami na cylinder, rozwijał moc 260 kW (354 KM); maksymalną prędkość pojazdu ograniczono elektronicznie do 210 km/h. Maksymalny moment obrotowy o wartości 525 Nm był dostępny przy 3000 obr./min. Obszerne modyfikacje nie ograniczały się tylko do silnika – do wyższej mocy przystosowano również 5-biegową przekładnię automatyczną, podwozie, hamulce i układ wydechowy.

W 2002 r. nowe standardy wyznaczył wariant G 63 AMG. Klasa G po raz pierwszy otrzymała wtedy 12-cylindrowy motor – liczba „63” oznaczała wolnossącą jednostkę V12 o pojemności 6,3 litra, osiągającą moc 326 kW (444 KM) i 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Najpotężniejsza wówczas Klasa G została wyprodukowana w pojedynczym egzemplarzu, na prośbę klienta, w Manufakturze AMG (obecnie: AMG Performance Studio) w Affalterbach. 25. urodziny modelu w 2004 r. uczcił debiut odmiany G 55 AMG Kompressor z 8-cylindrowym silnikiem (moc 350 kW/476 KM, maksymalny moment obrotowy 700 Nm), który rozpędzał wóz od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,6 s. Jego wizytówką były m.in. rury wydechowe z końcówkami ukośnie wyprowadzonymi przed tylnymi kołami.

W 2006 r. „Gelenda” otrzymała nowy, nowoczesny silnik wysokoprężny. Wersja G 320 CDI, przez wielu entuzjastów uważana za jedną z najlepszych odmian Klasy G w historii, osiągała moc 165 kW (224 KM) i standardowo miała filtr cząstek stałych. Jej wykonany z lekkich stopów silnik V6 dzięki łagodnemu przebiegowi krzywej momentu obrotowego oferował mnóstwo przyjemności z jazdy – zarówno na asfalcie, jak i w terenie.

Na swoje 30 urodziny, w 2009 r., Klasa G otrzymała nowe elementy wyposażenia, które w znacznym stopniu zwiększyły komfort i ekskluzywność wnętrza. Ergonomicznie zoptymalizowane przednie fotele zapewniały lepsze podparcie, a ich nowy design oraz funkcja wentylacji sprawiały, że terenowa ikona była jeszcze bardziej luksusowa.

W 2012 r. Klasa G została udoskonalona po raz kolejny – w czym zasługa znacznie poszerzonej gamy wyposażenia, jeszcze wyższej jakości wykończenia wnętrza, subtelnych modyfikacji karoserii oraz nowych funkcji z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, takich jak adaptacyjny tempomat DISTRONIC Plus czy wspomaganie parkowania PARKTRONIC. Po raz pierwszy AMG wprowadziło wariant G 65 AMG z legendarnym 6,0-litrowym motorem V12 biturbo – był to wówczas najmocniejszy pojazd
terenowy na świecie, dysponujący zastępem 612 KM (450 kW) i maksymalnym momentem obrotowym elektronicznie ograniczonym do 1000 Nm. Kolejną nowością była odmiana G 63 AMG, napędzana 5,5-litrowym silnikiem V8 biturbo o mocy 400 kW (544 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 760 Nm. Z 40-proc. udziałem w sprzedaży wersja G 63 AMG stała się najpopularniejszą w całej rodzinie Klasy G.

Uniwersalna ikona W 2013 r. świat ujrzał wyjątkowo spektakularny wariant G 63 AMG 6×6: 400 kW (544 KM), napęd na sześć kół, reduktor, osie portalowe dla uzyskania większego prześwitu, pięć mechanizmów różnicowych blokowanych podczas jazdy oraz system kontroli ciśnienia w oponach sprawiały, że potrafił on sprostać najtrudniejszym wyzwaniom, topograficznym oraz meteorologicznym. Z kolei wyrafinowane wnętrze z indywidualnymi tylnymi siedzeniami gwarantowało kierowcy i pasażerom optymalny, wysokiej klasy komfort – nawet w ekstremalnych warunkach terenowych. Podobną charakterystyką wyróżniał się Mercedes-Benz G 500 4×4² z 2015 r., który poza luksusowym wnętrzem mógł pochwalić się 45-centymetrowym prześwitem i imponującymi możliwościami na utwardzonej drodze.

W 2017 r. pojawił się kolejny dowód na to, że zdolności transformacji Klasy G są niemal nieograniczone – Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, którego produkcję ograniczono do 99 egzemplarzy. Za sprawą doskonałego silnika V12, osi portalowych, miękkiego elektrycznego dachu i ekskluzywnego wystroju tylnej części kabiny spełniał on oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Latem 2017 r. z linii montażowej zakładów w Grazu zjechała 300-tysięczna Klasa G – Mercedes-Benz G 500 w niebieskim kolorze designo Mauritius blue metallic, z czarną skórzaną tapicerką ozdobioną kontrastowymi białymi szwami. Fani Klasy G na całym świecie wybrali specyfikację pojazdu, głosując na swoje ulubione elementy wyposażenia i kolorystykę na oficjalnej stronie Klasy G na Facebooku.

W styczniu 2018 r. rozpoczęła się kolejna epoka: swoją premierę na salonie samochodowym w Detroit świętowała nowa Klasa G. O ile kanciasta karoseria klasycznej ikony zachowała swój niepowtarzalny styl, to wnętrze przeszło całkowitą metamorfozę. Z technicznego punktu widzenia Klasa G po raz kolejny ustanawiała standardy, a pod względem właściwości jezdnych na asfalcie została „wymyślona na nowo” – z pomocą nowoczesnych systemów wspomagających zapewnia niezrównane prowadzenie i optymalny poziom bezpieczeństwa. Nowe zawieszenie, programy jazdy DYNAMIC SELECT, tryb „G-Mode” oraz trzy 100-procentowe blokady mechanizmu różnicowego pozwoliły poprawić osiągi, komfort jazdy i zwinność – na każdej nawierzchni.

Na wieczność: specjalne edycje STRONGER THAN TIME, w tym G 400 d Prawdziwa urodzinowa uczta – z okazji okrągłej rocznicy Klasy G na rynek trafiają trzy specjalne edycje modelu o nazwie „STRONGER THAN TIME”: Mercedes-Benz G 400 d, Mercedes-Benz G 500 oraz Mercedes-AMG G 63.

Jedną z nich zarezerwowano wyłącznie dla specjalnej edycji – to najmocniejszy wariant 6-cylindrowego silnika wysokoprężnego OM 656,

oferowany jako G 400 d (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,6 l/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 253 g/km)*. Dzięki mocy 243 kW (330 KM) i imponującemu maksymalnemu momentowi obrotowemu 700 Nm, dostępnemu w szerokim zakresie 1200-3200 obr./min, jednostka ta zapewnia wyjątkową dawkę przyjemności z jazdy. Jednocześnie została konsekwentnie przygotowana do spełnienia przyszłych norm emisji spalin (RDE – Real Driving Emissions, pomiar w rzeczywistych warunkach jazdy). Wszystkie elementy istotne dla efektywnej redukcji emisji zamontowano tu bezpośrednio przy silniku. Rezultat: szybsza gotowość do pracy katalizatora i filtra cząstek stałych. Do zwiększenia efektywności przyczyniają się także zaawansowane rozwiązania technicznie, takie jak stopniowana misa spalania, dwustopniowe turbodoładowanie czy wykorzystanie zmiennych faz rozrządu CAMTRONIC.

Alternatywnie specjalna edycja Klasy G w „cywilnym” wydaniu Mercedes-Benz jest oferowana jako G 500. W tym przypadku do napędu służy wysokowydajny benzynowy silnik V8 biturbo o pojemności 4,0 litrów, rozwijający moc 310 kW (422 KM) i maksymalny moment obrotowy 610 Nm, generowany w zakresie 2000-4750 obr./min (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 11,5-12,1 l/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 263-276 g/km)*.

Modele Mercedes-Benz przygotowane z okazji urodzin Klasy G są oferowane w Linii AMG, mają więc poszerzone nadkola, elementy stylizacyjne AMG w zderzakach i zewnętrzny pasek ochronny, zaciski hamulcowe z napisem „Mercedes-Benz” oraz, w przypadku G 500, sportowy układ wydechowy. Kierowca trzyma w dłoniach spłaszczoną u dołu kierownicę. Dzięki pakietowi elementów ze stali nierdzewnej boczne stopnie, obudowa koła zapasowego, listwy progowe i osłona krawędzi załadunku mają wysokiej jakości wykończenie. Standardowy pakiet Night obejmuje przyciemnione światła oraz tylne szyby, a także obudowy lusterek zewnętrznych, pierścień wokół koła zapasowego i akcenty w zderzakach w kolorze czerni obsydianu.

Wszystkie specjalne edycje STRONGER THAN TIME – dwa warianty Mercedes-Benz oraz jeden Mercedes-AMG – oferują bogate wyposażenie standardowe, w tym: • Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy • Zawieszenie z adaptacyjnym systemem tłumienia • Pakiet parkingowy z kamerą 360° • LED-owe reflektory MULTIBEAM (niedostępne w połączeniu z grillami reflektorów) • Panoramiczny kokpit • Pakiet aktywnych wielokonturowych foteli • Nagłośnienie przestrzenne Burmester® • Nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach i 10 schematach kolorystycznych • Pokrywa przestrzeni bagażowej EASY-PACK • Elektrycznie odsuwany szklany dach z funkcją automatycznego zamykania w razie wykrycia opadów, czujnikiem przeszkód oraz funkcją zamykania PRESAFE®

Skrupulatną dbałość o detale zdradza kolejny dodatek, tym razem widoczny po zmroku: oświetlenie otoczenia prezentuje na nawierzchni logo „G” oraz napis „STRONGER THAN TIME”. To samo hasło znajduje się na emblematach na przednich słupkach oraz na obszytym skórą uchwycie przed pasażerem z przodu.

W przypadku modeli Mercedes-Benz specjalne edycje dostępne są w dwóch wersjach: dla tradycjonalistów przygotowano wariant, którego wnętrze wykończono czarną skórą nappa ze złotymi szwami, a także elementami ozdobnymi z czarnego drewna jesionowego o otwartych porach. Nadwozie jest dostępne w kilku specjalnych odcieniach G manufaktur. W połączeniu z matowymi lakierami elementy pakietu Night zyskują nowy czarny odcień, a ich lista wzbogaca się o osłonę chłodnicy oraz poszerzenia nadkoli. Wariant ten wyróżnia się 20-calowymi wieloramiennymi, czarnymi obręczami AMG z lekkich stopów oraz ochronnymi kratkami reflektorów.

Każdy, kto oczekuje wyjątkowo ekskluzywnej Klasy G, może wybrać specjalny model z luksusowym, dwukolorowym wnętrzem Plus w beżowo-niebieskiej tonacji, z elementami ozdobnymi z jasnobrązowego drewna Sen o wysokim połysku, lub w kombinacji beżowo-czerwonej, z elementami ozdobnymi z wykończeniem a la lakier fortepianowy. W kabinie wzrok przyciągają wysmakowane detale, takie jak obszycie uchwytów w podsufitce i panelu instrumentów ze skóry nappa.

20 lat Klasy G AMG: król samochodów terenowych o wysokich osiągach AMG świętuje 20. urodziny Klasy G o wysokich osiągach, oferując specjalną edycję G 63 STRONGER THAN TIME (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 13,1-13,3 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 299-304 g/km)* z mocnym silnikiem, wyrafinowanym zawieszeniem AMG RIDE CONTROL, specjalnymi trybami jazdy AMG oraz nowoczesnym wnętrzem.

Podstawę charakterystycznych dla AMG właściwości jezdnych zarówno na utwardzonych drogach, jak i poza nimi tworzy następujący zestaw: 4,0-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 430 kW (585 KM), napęd na wszystkie koła (siła napędowa rozdzielana w proporcji 40:60) z trzema blokadami mechanizmu różnicowego, błyskawicznie pracująca 9-biegowa automatyczna skrzynia AMG SPEEDSHIFT TCT, niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz adaptacyjne amortyzatory. Niepowtarzalne wzornictwo G 63 definiują m.in. charakterystyczna osłona chłodnicy AMG, poszerzone nadkola, efektowne boczne wydechy oraz obręcze o średnicy nawet 22 cali. Maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm jest dostępny od 2500 do 3500 obr./min. Sprint od 0 do 100 km/h trwa jedynie 4,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h (lub nawet 240 km/h – z Pakietem Kierowcy AMG).

Wizytówką specjalnej edycji Klasy G od AMG jest charakterystyczna dla AMG osłona chłodnicy w kolorze ciemnego chromu, a jej wyjątkowy status podkreślają liczne akcenty z wykończeniem dymionym i matowym, w tym stopnie boczne, końcówki kładu wydechowego, obudowy bocznych lusterek oraz detale zderzaków, osłona podwozia oraz elementy ochronne na pokrywie koła zapasowego. 22-calowe kute obręcze AMG mają matowoczarny kolor i lśniące wykończenie – to kombinacja zarezerwowana wyłącznie dla specjalnej edycji. Obręcze w rozmiarze 10 J x 22 zaopatrzono w opony 295/40 R22

Także kabina jest utrzymana w sportowo-luksusowym tonie – wykończono ją dwukolorową, czarno-szarą tapicerką nappa oraz elementami ozdobnymi z włókien węglowych. Kierowcę i pasażerów specjalnej edycji G 63 wita napis „STRONGER THAN TIME”, który znalazł się również na uchwycie przed pasażerem z przodu.

Opcjonalnie specjalny wariant jest dostępny z pakietem AMG Trail, zapewniającym jeszcze większą sprawność w terenie. Pakiet ten obejmuje m.in. adaptacyjne zawieszenie AMG RIDE CONTROL, które z myślą o terenowej jeździe ma miększe nastawy, 20-calowe obręcze kół o wzorze z pięcioma podwójnymi ramionami i z terenowym ogumieniem, a także czarną osłonę podwozia, która chroni elementy układu napędowego, oraz chlapacze i gumowe dywaniki podłogowe.

Ręczne rzemiosło plus zaawansowana technika – produkcja w Grazu Po dziś dzień każdy egzemplarz Klasy G włącznie z wariantami AMG jest montowany na jednej linii produkcyjnej, przez Magna Steyr w Grazu w Austrii. Stosując metody ręcznego wykonania, około 2000 pracowników wkłada serce w to, aby to precyzyjne narzędzie do jazdy po asfalcie i bezdrożach reprezentowało najwyższą jakość. Przykład – w trakcie produkcji siedzeń doświadczeni mistrzowie rymarscy zwracają uwagę na każdy szczegół wysokiej jakości odmian skóry. Ten wyjątkowy „proces tworzenia” wymaga czasu – zajmuje około 100 godzin, a więc trwa znacznie dłużej niż w przypadku innych modeli.

G manufaktur – Klasa G szyta na miarę Nowy program indywidualizacji G manufaktur oferuje nabywcom Klasy G jeszcze większy potencjał ekskluzywności. Przy łącznej liczbie około miliona opcji – dla aut seryjnych oraz G manufaktur – paleta modelu jest praktycznie nieograniczona. Teoretycznie pojazdy mogą być produkowane w Grazu przez kilka dziesięcioleci i żaden z nich nie będzie taki sam. W ten sposób klienci mają możliwość zaprojektowania swojej „osobistej” Klasy G, a procesy indywidualizacji mogą być integrowane z produkcją w taki sposób, aby nie musieli oni długo czekać na swój wóz nawet przy zamawianiu egzemplarza z gamy G manufaktur.

Tylko w przypadku siedzeń dostępne są 64 różne kombinacje tapicerek i typów foteli. Także różnorodność kolorów nie pozostawia nic do życzenia. Jeśli chodzi o kabinę, nabywcy mają swobodny wybór spośród szerokiej palety kolorów skóry nappa na kierownicy, tablicy rozdzielczej i siedzeniach, a także spośród odcieni przeszyć i pasów bezpieczeństwa. W kwestii nadwozia oferta obejmuje 34 lakiery, a pierścień koła zapasowego jest teraz dostępny w kolorze pojazdu.

Centrum Doświadczalne Klasy G (G-Class Experience Centre) in Feldkirchen W związku z okrągłymi urodzinami fani Klasy G otrzymają jeszcze jeden wyjątkowy prezent: w niedalekiej przyszłości na dawnym lotnisku Nittner w Feldkirchen, około 15 kilometrów na południe od Grazu, zostanie otwarte Centrum Doświadczalne Klasy G (G-Class Experience Centre). Ośrodek zaoferuje klientom z całego świata możliwość przetestowania rozległych możliwości Klasy G i okazję, by mogli oni dalej rozwijać swoje umiejętności jazdy nawet w ekstremalnym terenie oraz samemu doświadczyć tego, co kryje się za znakiem jakości „Schöckl proved”. Niedaleko Grazu, na górze Schöckl, znajduje się bowiem legendarny tor testowy, na którym Klasa G musi udowodnić swoją wartość – pokonując 5,6-kilometrową trasę, z najazdami i zjazdami dochodzącymi 60% i nawet 40-proc. kątami przechyłu

Równie trudne warunki będą panować na terenie nowego Centrum Doświadczalnego Klasy G o powierzchni 100 000 m2. Oprócz recepcji i sekcji prezentowania aut będą tam cztery moduły testowe: naturalny i sztucznie utworzony odcinek terenowy, sekcja G-Rock z różnymi rampami o nachyleniu do 100% oraz odcinek asfaltowy wyznaczony na dawnych drogach kołowania samolotów, gdzie kierowcy będą mogli przetestować samochód na granicy dynamiki jazdy, przeprowadzając takie manewry jak ekstremalne hamowanie czy slalom. W trakcie organizacji terenu przywiązywano dużą uwagę do kwestii środowiska: trasy w naturalnym terenie zostały wytyczone we współpracy z ekspertami, tak aby drzewa i biotopy warte ochrony pozostały nienaruszone.

Kamienie milowe w historii klasy G

1979: przedstawicielom mediów zaprezentowano pierwsze modele G. Rozpoczęcie produkcji wersji 240 GD, 300 GD, 230 G i 280 GE.

1980: podczas wizyty w Niemczech w listopadzie 1980 r. papież Jan Paweł II jest po raz pierwszy wieziony „Papamobile” zbudowanym na bazie 230 G.

1981: opcjonalne wyposażenie dostępne dla kabrioletu obejmuje teraz klimatyzację, ławkę do siedzenia i hardtop. Do wyboru są 22 kolory.

1983: Jacky Ickx i Claude Brasseur w 280 GE zajmują pierwsze miejsce na mecie Rajdu Paryż-Dakar.

1985: znacząca modernizacja Klasy G. Standardowe wyposażenie obejmuje teraz blokady mechanizmu różnicowego, centralny zamek i obrotomierz.

1987: kolejny lifting (elektryczne podnośniki szyb, automatyczna antena i większy zbiornik).

1989: wprowadzenie serii 463 z wysokiej klasy wyposażeniem, dostępnej w czterech wersjach silnikowych: 250 GD, 300 GD, 230 GE i 300 GE. Do wyboru są trzy wersje nadwoziowe: kabriolet oraz kombi z krótkim i długim rozstawem osi.

1993: pojawia się pierwszy wariant z silnikiem V8 – limitowana edycja 500 GE. 5-litrowa jednostka z lekkich stopów osiąga moc 177 kW/240 KM. Od września modele G są oficjalnie oferowane jako Klasa G. Nowe oznaczenia modelu to G 230, G 300, G 350 TURBODIESEL itp.

1994: drugi lifting w serii 463 (wewnętrznie wentylowane przednie hamulce tarczowe i poduszka powietrzna kierowcy).
1996: wprowadzenie na rynek G 300 TURBODIESEL z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 130 kW/177 KM.

1997: kabriolet Klasy G debiutuje w nowym wydaniu, z elektrohydraulicznie sterowanym miękkim dachem.

1998: standardowa gama modelowa wzbogaca się o wariant G 500 z silnikiem V8 (218 kW/296 KM).

1999: Klasa G po raz pierwszy oficjalnie oferowana w wersji AMG – G 55 AMG.

2001: w ramach liftingu Klasa G otrzymuje znacząco udoskonalony kokpit i bogatsze wyposażenie standardowe, w tym nowe systemy kontroli dynamiki jazdy (ESP®, asystent hamowania BAS i nowy elektroniczny system kontroli trakcji ETS).

2002: G 63 AMG – pierwsza Klasa G z 12-cylindrowym silnikiem.

2004: światowa premiera nowego G 55 AMG z mechanicznie doładowanym silnikiem V8. Najmocniejsza jak dotąd Klasa G osiąga moc 350 kW (476 KM).

2006: standardowa specyfikacja wzbogaca się o biksenonowe reflektory z doświetlaniem zakrętów. Wysokoprężne wersje G 270 CDI oraz G 400 CDI zastąpione przez wariant G 320 CDI.

2007: kolejne udoskonalenia: Klasa G otrzymuje nowy zestaw wskaźników z czterema analogowymi „zegarami”.

2008: wprowadzenie nowego 5,5-litrowego silnika V8 o mocy 285 kW (388 KM). Zmodyfikowana osłona chłodnicy z trzema żaluzjami.

2012: całkowicie przeprojektowana deska rozdzielcza i konsola środkowa, z nowoczesnym systemem informacyjno-rozrywkowym COMAND Online montowanym w standardzie. Prezentacja G 65 AMG z 6-litrowym silnikiem V12 z osłoną z włókna węglowego i aluminium. Z momentem obrotowym 1000 Nm, G 65 AMG to najmocniejszy na świecie seryjny pojazd terenowy; jego prędkość maksymalna musi być elektronicznie ograniczona do 230 km/h. Na rynek trafia też G 63 AMG, 5,5-litrowym silnikiem V8 biturbo.

2013: trzyosiowy G 63 AMG 6×6 o doskonałych własnościach terenowych.

2015: program indywidualizacji designo po raz pierwszy oferuje ekskluzywne, niepowtarzalne kompozycje kolorystyki i materiałów – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Ponadto do produkcji seryjnej wchodzi nowy wariant G 500 4×42 z osiami portalowymi.

2017: doskonały silnik V12, osie portalowe, elektrycznie sterowany materiałowy dach i wyjątkowa specyfikacja wyposażenia tylnego przedziału siedzeń sprawiają, że Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, zbudowany w limitowanej serii 99 sztuk, spełnia oczekiwania klientów, którzy wymagają najwyższych standardów.

2018: podczas targów motoryzacyjnych w Detroit swoją premierę świętuje nowa Klasa G. Niepowtarzalny design i całkowicie odnowione wnętrze ponownie wyznaczają standardy, podobnie jak nowoczesne systemy wsparcia oraz nowe zawieszenie, programy jazdy DYNAMIC SELECT, tryb „G-Mode” i trzy 100-procentowe blokady mechanizmu różnicowego.

2019: Klasa G obchodzi 40. urodziny, a wariant AMG – 20-lecie. Mercedes świętuje jubileusz swojej off-roadowej ikony z trzema specjalnymi edycjami. Nowy program indywidualizacji G manufaktur sprawia, że nabywcy mogą zbudować swoją „osobistą” Klasę G. Około 15 kilometrów na południe od Grazu otwiera się Centrum Doświadczalne Klasy G: na terenie ponad 100 000 m2 klienci i fani mogą jeździć Klasą G w ekstremalnych warunkach.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*