Scania testuje elektryczne ciężarówki na drogach.

W lutym 2016 roku Scania przystąpi do testów elektrycznych ciężarówek.
Szwedzki Urząd ds. Ruchu Drogowego (Trafikverket) zdecydował się
wesprzeć projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle. Umożliwi on ocenę
możliwości, jakie stwarza przesyłanie energii elektrycznej za
pośrednictwem sieci napowietrznej, zawieszonej nad drogą. Pojazd
będzie czerpał energię za pośrednictwem pantografu.
Projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle harmonizuje z rządowym programem
stworzenia do 2030 r. floty pojazdów oszczędnie zużywających energię i
uniezależnionych od paliw kopalnych. Na budżet projektu składa się 77
milionów koron szwedzkich wsparcia rządowego oraz 48 milionów, które
zapewniają przedsiębiorcy i władze regionu Gävleborg.
Ciężarówki Scania będą transportować ładunki na 2-kilometrowym odcinku
badawczym, który powstaje wzdłuż drogi nr 16 biegnącej z portu w Gävle do
Storvik. Pojazdy są wyposażone w hybrydowy układ napędowy opracowany
przez firmę Scania.
Energia przekazywana jest za pomocą pantografu, umocowanego na
wsporniku za kabiną. Scania rozwija tę technologię we współpracy z
Siemensem, który w 2013 r. przetestował napędzane w ten sposób ciężarówki
w swoim centrum rozwojowym pod Berlinem.
Możliwość dostarczania tym sposobem energii elektrycznej do ciężarówek
oznacza, że nie tracą one elastyczności typowej dla hybryd, a jednocześnie
emitują o 80-90% mniej spalin pochodzących z paliw kopalnych. Spadną
również koszty eksploatacji. Silnik elektryczny zużywa mniej energii do
napędzania ciężarówki, a zarazem jej koszt jest niższy niż oleju napędowego.
„Elektryfikacja może doprowadzić do znacznych oszczędności, a zastosowana
przez nas technologia może okazać się kamieniem milowym na drodze do
transportu uniezależnionego od paliw kopalnych. Zelektryfikowane drogi są
również sposobem na bardziej ekologiczny transport działający w ramach
istniejącej infrastruktury,” mówi Nils-Gunnar Vågstedt, odpowiedzialny w firmie
Scania za pojazdy elektryczne.
2 (2)
Nowa inicjatywa jest częścią szeroko zakrojonego Projektu Elektrycznych
Dróg, który jest jednym z największych, prowadzonych obecnie w Europie.
Biorą w nim udział: Szwedzki Urząd ds. Ruchu Drogowego, Szwedzka
Agencja Energetyczna, agencja VINNOVA, a także firmy prywatne oraz
środowisko akademickie. Celem jest sprawdzenie i ocena zelektryfikowanych
dróg, jako metody na ograniczenie zużycia paliw kopalnych.
W projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle włączone są: region Gävleborg,
Siemens, Scania, Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc
Elektro, Sandviken Energi, port Gävle, Gävle Energi oraz Wyższa Szkoła
Handlowa w Sztokholmie. Wspierają go: Szwedzki Urząd ds. ruchu
Drogowego, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Energetycznego oraz
Szwedzka Agencja Energetyczna.
Scania bierze równocześnie udział w innej części Projektu Elektrycznych
Dróg, gdzie sprawdzane są możliwości indukcyjnego (bezprzewodowego)
zasilania autobusów miejskich. Hybrydowy autobus Scania rozpocznie kursy
na linii w Södertälje w czerwcu 2016 r. Na jednym z przystanków końcowych
będzie stacja ładowania. Dzięki niej w ciągu zaledwie 7 minut autobus będzie
mógł uzupełnić zasoby energii na pokonanie całej trasy.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*