SCANIA – Szwedzki pragmatyzm

Na stoisku Scanii, podczas tegorocznych IAA, zaprezentowano nowe 9- i 13-litrowe silniki Euro 6 do ciężarówek i autobusów ora nowe, wydajne silniki gazowe Euro 6. Międzynarodową premierą targową miały pojazdy Scania Off-road przedstawione w 2011 r. Nowe ciężarówki terenowe zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o najtrudniejszych warunkach eksploatacji. Wyróżniają się stylizacją, która jest surowa i funkcjonalna. Zastosowane rozwiązania chronią pojazd i ograniczają koszty napraw. Wśród nowych zespołów są skrzynie biegów, które dostosowano do pracy w trudnym terenie oraz Scania Retarder, skuteczniejszy przy niskich prędkościach jazdy. Na stoisku reprezentowała je wywrotka, która znajduje się w niemieckiej ofercie pojazdów na wynajem. Na eksponowanym miejscu znalazły się także nowoczesne jednostki napędowe Scania Euro 6 o mocy od 250 do 480 KM. Są wśród nich cztery 9-litrowe diesle Euro 6: o mocy 250 i 280 KM z układem EGR i SCR jednocześnie oraz o mocy 320 i 360 KM, wyłącznie z SCR.

Gamę uzupełniają jednostki 13-litrowe o mocy 440 i 480 KM wyposażone w EGR/SCR. Rzędowe silniki z ciężarówek są wykorzystywane również w autobusach. Mogą być zasilane paliwami alternatywnymi: biogazem, gazem ziemnym lub etanolem. Montowane są wzdłużnie lub poprzecznie. W tym drugim wariancie występują w niskopodłogowym autobusie Scania Citywide. Ponadto ofertę uzupełniają dwa nowe silniki Euro 6 zasilane gazem. Motory te dorównują mocą i momentem obrotowym jednostkom wysokoprężnym. Na stoisku w hali prezentowana była także Scania OmniExpress 3.20 Euro 6 przygotowana na rynek niemiecki, a na terenie zewnętrznym eksponowane były: Scania Touring i Scania OmniExpress 3.60. Na stoisku Scania można było zapoznać się ze sposobami kontroli wydatków eksploatacyjnych oraz przykładowymi rozwiązaniami transportowymi np. Ecolution by Scania. To optymalne rozwiązanie, które zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2. Potencjalne oszczędności sięgają 10-15%. Nowością była prezentacja aplikacji na smartphony i tablety pomagająca kontrolować ekonomię transportu.

fot. Jacek Wejman, Scania

 

Autorem tego tekstu jest:

fot. Scania, jw

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*