RENAULT TRUCKS – CX/03 ciężarówka przyszłości

Cel uświęca środki, a w tym przypadku najważniejsze było maksymalne obniżenie zużycia paliwa dzięki nowym technologiom i aktualnym trendom aerodynamiki. Efektem prac badawczych inżynierów z Renault Trucks jest pojazd CX/03.

Ciągnik

Celem projektantów było stworzenie pojazdu, który już na pierwszy rzut oka wyglądać będzie na lekki, aerodynamiczny i efektywny, dlatego każdy jego element został dokładnie przemyślany i zaprojektowany. Duży, przedni grill wykonano z włókna węglowego połączonego z aluminium. W środkowej części pojazdu zainstalowano wysuwany panel, który obniża się automatycznie wraz ze wzrostem prędkości. Panel ten pełni jednocześnie rolę bardzo niskiego spoilera, który zmniejsza prześwit. Trzy deflektory (kierownice) odprowadzają powietrze na boki. Zmniejszone zostały także gabaryty lusterek bocznych, które przymocowano do pojazdu za pomocą ażurowych wsporników o dużej sztywności. Sądzić raczej należy, iż lepszym rozwiązaniem byłby kamery. Projektanci Renault zapomnieli jednak o lusterkach (lub kamerach) rampowych. Udoskonalone zostały również kołpaki kół i felgi, które generują niższe opory toczenia, przy lepszej wentylacji hamulców. Popracowano także nad kątem nachylenia przedniej szyby, który wynosi teraz 12 stopni. Wszystkie te działania mają na celu zmniejszenie oporów powietrza, co ma znaczący wpływ na poziom zużycia paliwa

„Praca wykonana na CX/03 jest podporządkowana osiągnięciu jak najdoskonalszej aerodynamiki, a nie skupia się na estetyce” zaznaczył Hervé Bertrand, projektant Renault Trucks. Pojazd ten powstał w oparciu o wcześniej przeprowadzone badania, takie jak Optifuel Lab. „Głównym elementem ideologii Renault Trucks jest oszczędność paliwa, dlatego właśnie ta idea przyświecała nam podczas tworzenia nowego pojazdu. Chcemy, aby CX/03 nadał kierunek projektom badawczym, które zostaną przeprowadzone przez Renault Trucks w przyszłości”.

Naczepa

Aerodynamika tego pojazdu to nie tylko ciągnik. Równie ważna z punktu widzenia zużycia paliwa jest naczepa. Projektantom z Renault Trucks udało się stworzyć naczepę o opływowym kształcie z osłonami międzyosiowymi zachodzącymi na koła oraz pod naczepę jak również owiewki tylne, która w połączeniu z ciągnikiem przypominają kształtem kroplę wody, której opory aerodynamiczne są w sposób naturalny, najniższe w przyrodzie.

Dużo uwagi poświęcono również elementom łączącym ciągnik z naczepą, mając na uwadze, że przestrzeń je oddzielająca generuje dodatkowe turbulencje. „Aby zredukować ten efekt, wymyśliliśmy system regulowanych osłon” wyjaśnił projektant Renault Trucks. „Kiedy pojazd znajduje się na drodze, ciągnik i naczepa stanowią jedną całość dzięki czemu przepływ powietrza jest bardziej płynny. Z drugiej strony, wykonywanie manewrów przy niskich prędkościach jest łatwiejsze, kiedy można schować nieprzydatne w tym momencie osłony”.

Aby ocieplić wizerunek pojazdu, projektanci postanowili dodać na boku pojazdu aluminiową tablicę w czerwonym kolorze „Czerwony to kolor kojarzący się z pasją. To także oficjalna barwa Renault Trucks”.

foto: Renault

 

Autorem tego tekstu jest:

W.G.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*