Pierwsze pojazdy pożarnicze MAN w wersji Euro-6

Po raz pierwszy producenci pojazdów przeznaczonych dla straży pożarnej zaprezentowali swoje produkty w wersji z silnikiem Euro-6. Zostały one wykonane na podwoziach firmy MAN. Austriackie przedsiębiorstwo Rosenbauer dokonało zabudowy na podwoziu MAN TGM 18.340 4×4 BB. W niemieckiej firmie Ziegler zastosowano podwozie MAN TGM 13.290 4×4 BL. W najbliższym czasie kolejni producenci zabudów zaprezentują swoje produkty na podwoziach MAN. Tym samym firma MAN od jesieni 2013 jako pierwszy producent pojazdów użytkowych oferuje jednostkom straży pożarnej podwozia do pojazdów strażackich w tej wersji.

Wprowadzenie pojazdów z ekologicznym silnikiem Euro 6 wyposażonym w bardzo sprawny, ale również wymagający technicznie system oczyszczenia spalin, stawia nowe wyzwania przed producentami zabudów. Nowe instalacje, takie jak katalizator i zbiornik AdBlue zajmują bowiem więcej miejsca w porównaniu z silnikiem Euro 5.

Przewidziane z obu stron wejścia do przedłużonej kabiny dla załogi, schowki na sprzęt, które są umieszczone nisko między osiami, zajmują w pojazdach strażackich miejsce z boku ramy. Dlatego podzespoły, które w pojazdach standardowych montowane są zwykle w tych miejscach, muszą być odpowiednio przełożone. Dotyczy to filtrów, akumulatora i instalacji wydechowej. Uwarunkowania techniczne wynikające z zastosowania silnika Euro 6 w pewnym stopniu ograniczają możliwości umieszczenia tych podzespołów. W ramach ścisłych uzgodnień między firmą MAN jako producentem podwozia a producentami zabudowy udało się opracować odpowiednie rozwiązanie konstrukcyjne. Dzięki niemu nadal mogą być stosowane różne systemy wejścia do pojazdu – jak, stopnie składane lub schody obrotowe. Zachowana jest także swobodna przestrzeń w znacznie obniżonych schowkach na sprzęt, zapewniająca możliwość łatwego wyjmowania znajdującego się tam sprzętu. Filtr powietrza znajduje się po środku ramy pod kabiną załogową, w strefie przedniej osi. Na podwoziach MAN TGL i TGM przeznaczonych pod zabudowę pojazdów strażackich kompaktowy tłumik może być dodatkowo przesunięty do tyłu lub obrócony o 90 stopni. Zbiornik AdBlue o pojemności 10 litrów może być przy pomocy przedłużonego przewodu tłocznego swobodnie umieszczony w innym miejscu wg wymogów zabudowy. Dzięki temu udaje się zachować np. standardowe wejścia do kabiny załogi.

Także w przypadku pojazdów specjalistycznych, w których klient zamawia oferowane przez MAN w ramach seryjnej produkcji kabiny załogowe , montowane tam podzespoły uwarunkowane silnikiem Euro 6 są tak optymalnie rozmieszczone, że na podwoziach można montować zabudowy pojazdów pożarniczych.

Dla pojazdów specjalistycznych MAN z silnikiem spełniającym wymagania Euro 6 dostępny jest także wprowadzony na początku roku 2013 w pojazdach z silnikiem Euro 5 specjalny system przełączania biegów w automatycznej skrzyni biegów TipMatic. System ten charakteryzuje się lepszym przyspieszeniem oraz specjalną metodą przełączania biegów podczas jazdy na sygnale.

W niektórych krajach – w Niemczech, Austrii i Anglii – także w 2014 roku na podstawie specjalnego pozwolenia będzie możliwy zakup i rejestracja pojazdów specjalistycznych w wersji z silnikiem Euro 5.

 

 

Autorem tego tekstu jest:

MAN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*