Pierwsze autobusy hybrydowe Volvo zakupione w Polsce przez PKM Świerklaniec

31 lipca 2014 na Rynku w Tarnowskich Górach zostały zaprezentowane pierwsze autobusy hybrydowe Volvo zakupione w Polsce przez PKM Świerklaniec. Cztery pojazdy hybrydowe – jeden Volvo 7900 Euro 6 i trzy Volvo 7700 Euro 5, w barwach kojarzących się z przyrodą i czystym, ekologicznym środowiskiem, zasilą flotę przewoźnika i będą jeździły na liniach 1 i 64 w Tarnowskich Górach.
Tarnowskie Góry to miasto pierwszej industrializacji. Już w XVI wieku wydobywano tu na przemysłową skalę ołów i srebro. Zakończenie eksploatacji górniczej na początku XX wieku pozostawiło miasto z dobrze rozbudowaną infrastrukturą. Dziś Tarnowskie Góry zwane są stolicą Białego Śląska – mają jeden z najpiękniejszych Rynków na Górnym Śląsku, są chętnie wybierane na miejsce zamieszkania.

Miasto stara się tworzyć mieszkańcom dobre warunki do życia. Komunikacja publiczna jest obszarem intensywnie wspieranym przez gminę. Dotychczas wymieniono całą flotę autobusową, oddano także do użytku nowoczesny i funkcjonalny dworzec. Autobusy hybrydowe w Tarnowskich Górach otwierają nowy rozdział w dziejach komunikacji masowej, pokazują, że miasto dąży do tego, żeby uczynić komunikację bardziej ekologiczną, mniej uciążliwą dla mieszkańców i środowiska.

– Tarnowskie Góry komunikację publiczną traktują kompleksowo. Jako miasto od lat inwestujemy w rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Nowy Dworzec Autobusowy to jedna z wizytówek miasta, a nowy tabor autobusowy, zakupiony w latach 2010-2012 za ponad 50 mln złotych, znacząco poprawił komfort podróżowania. W miesiącach letnich trwa także wymiana wiat autobusowych. Pracujemy jako gmina nad rozwojem komunikacji kolejowej. Obecnie miasto wkracza w nową, bardziej ekologiczną erę, dzięki autobusom hybrydowym zakupionym od Volvo. Mamy nadzieję, że ekologiczny znaczy efektywny kosztowo i niosący ulgę środowisku naturalnemu.
Tarnowskie Góry, jako stolica Białego Śląska – tego dawnego, który swój dostatek opierał na wydobyciu srebra, będą miały silny, zielony akcent od momentu, kiedy na ulice wyjadą pierwsze autobusy hybrydowe. Już teraz jako miasto pracujemy nad kolejnymi projektami, których celem jest poprawa komfortu mieszkańców i stanu środowiska naturalnego – powiedział Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór.

 

Usługi przewozów pasażerskich w Tarnowskich Górach  są realizowane przez przedsiębiorstwo przewozowe PKM Świerklaniec na zlecenie organizatora komunikacji – Międzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej. Oprócz nowo zakupionych czterech autobusów hybrydowych Volvo, przewoźnik ma już w swojej flocie 10 autobusów marki Volvo 7700 w wersji diesel z normą czystości spalin EEV Euro 5+.

Volvo liderem technologii hybrydowej w Europie
Seryjna produkcja autobusów hybrydowych Volvo rozpoczęła się w 2010 roku we Wrocławiu. Od tamtej pory firma sprzedała już ponad 1350 hybryd operatorom transportu publicznego
w ponad dwudziestu krajach, m.in. w Szwecji, Norwegii, Danii, Niemczech, Austrii, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Tym samym Volvo zyskało pozycję lidera, jeśli chodzi o zastosowanie technologii hybrydowej w autobusach w Europie.

Wprowadzając tak dużą ilość autobusów hybrydowych na ulice europejskich miast, Volvo udowodniło, że oferuje produkt spełniający najwyższe wymagania klientów, jeśli chodzi
o całkowity koszt użytkowania pojazdu, jego dostępność do jazdy, ekonomiczne spalanie,
a także niskie oddziaływanie na środowisko w zatłoczonym ruchu miejskim.

Autobus hybrydowy Volvo w polskich miastach
Volvo pragnie dostarczać innowacyjne rozwiązania transportowe najwyższej jakości również klientom w Polsce. Od 2011 roku prowadzone są prezentacje i jazdy testowe autobusu hybrydowego Volvo w wielu miastach Polski. Hybryda Volvo była już testowana m.in. przez Lublin, Tarnobrzeg, Siedlce, Gliwice, Warszawę, Olsztyn, Gdynię, Szczecin, Łomżę, Kraków, Elbląg czy Trójmiasto. Obecnie Volvo 7900 Hybrid przechodzi testy na północy kraju – w Ełku, Grudziądzu i Włocławku. Natomiast od stycznia 2014 roku autobus hybrydowy Volvo jeździ na regularnej linii komunikacji miejskiej obsługiwanej przez MPK Wrocław. Prowadząc powyższe działania, Volvo wychodzi naprzeciw oczekiwaniom miast pragnących wdrażać ekologiczne i wydajne rozwiązania dla transportu publicznego.

– Przekazane dzisiaj pojazdy Volvo 7900H i Volvo 7700H to pierwsze autobusy hybrydowe Volvo zakupione na polskim rynku. Ogromnie cieszymy się, że hybrydy z wrocławskiej fabryki – tak dobrze przyjmowane w wielu miastach Europy – zawitają również na ulice Tarnowskich Gór. Wierzymy, że i tutaj autobusy Volvo osiągną równie satysfakcjonujące wyniki, jak u naszych zagranicznych partnerów – powiedziała Małgorzata Durda, Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów, Volvo Polska.
– Nowoczesny system transportu publicznego to odpowiedź na wymogi związane z obecnymi i przyszłymi celami w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Volvo to firma z wieloletnią tradycją w zakresie działań podejmowanych w trosce o środowisko naturalne. Jesteśmy przekonani, że dzięki niskiemu zużyciu paliwa, niskiej emisji spalin i cichej jeździe, nasze innowacyjne autobusy hybrydowe będą przyczyniały się do zrównoważonego rozwoju Tarnowskich Gór, a także wpłyną na uatrakcyjnienie i podniesienie komfortu przemieszczania się mieszkańców miasta.

 
Autobus hybrydowy Volvo w komunikacji miejskiej
Technologia hybrydowa Volvo to optymalne rozwiązanie dla komunikacji miejskiej, wnoszące ogromny wkład w ochronę środowiska. Napęd hybrydowy doskonale spisuje się w pojazdach zmuszonych do nieustannego zatrzymywania się i ruszania, i dlatego stanowi idealne rozwiązanie dla autobusów miejskich, poruszających się w intensywnym ruchu drogowym.

Jako równoległa hybryda, pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego, co w znaczny sposób zmniejsza zużycie paliwa. Ogromną zaletą technologii hybrydowej Volvo jest fakt, iż silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach, a pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego,
a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla.

To wyjątkowo korzystne rozwiązanie dla środowiska miejskiego, które powoduje, że pasażerowie, przechodnie oraz inni użytkownicy drogi są w dużo mniejszym stopniu narażeni na hałas i wdychanie spalin. Najnowsza generacja modeli hybrydowych – Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39% mniej paliwa i w odpowiednio mniejszym stopniu oddziałuje na klimat niż analogiczne autobusy diesla, a przy tym emituje o połowę mniej tlenku azotu i cząstek stałych.

Podstawowe informacje o autobusach hybrydowych Volvo 7900 Hybrid, Euro 6
Do 39% niższe zużycie paliwa w porównaniu z analogicznym autobusem napędzanym silnikiem diesla.
O 40-50% niższa emisja spalin.
Cicha eksploatacja bez produkcji spalin na przystankach.
Pojazd zasilany elektrycznie/ olejem napędowym lub biodieslem.
Wyposażony w silnik elektryczny, akumulatory i mały silnik diesla.
Silnik diesla (Volvo D5) spełnia najnowsze standardy UE dotyczące emisji spalin, Euro 6.
System napędowy to hybryda równoległa, co oznacza, że silnik wysokoprężny i silnik elektryczny mogą pracować niezależnie od siebie.
Akumulatory są ładowane energią generowaną podczas hamowania pojazdu.
Silnik elektryczny jest wykorzystywany przede wszystkim do przyspieszenia od stanu zatrzymania do 15 -20 km / godz.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*