PEUGEOT EXPERT TEPEE – Test

DOBRY TRANSFER

Na bazie samochodu dostawczego firma Peugeot zbudowała całkiem zgrabny samochód osobowy. Expert Tepee potrafi przewieźć 8 osób w komfortowych warunkach i całkiem sporą ilość bagażu. Posiada mocny silnik 2.0 HDI, który jest także oszczędny.

Peugeot Expert Tepee w zasadzie nie różni się do wersji furgon. Ma jednak więcej przeszkleń. Dzięki ostatnio przebytemu faceliftingowi odmiana osobowa zyskała więcej elegancji. W kolorze ciemnego brązu prezentuje się całkiem dobrze.

Najważniejszym przymiotem Tepee jest wnętrze. Nie przypomina dostawczaka, jest wykończone elegancko i z przyzwoitej jakości materiałów. Otoczenie kierowcy przypomina auta osobowe, z tą różnicą, że fotel znajduje się znacznie wyżej. Ale takie położenie należy zapisać na plus, gdyż kierowca widzi znacznie więcej niż posiadacze aut osobowych. Gustowne zegary oraz ergonomiczny panel środkowy z „budką suflera” w której skrywają się komunikaty systemu pokładowego, multimedialnego i ekran nawigacji.

Pozostałą część wnętrza auta wypełniają dwa rzędy siedzisk, które łącznie z pierwszym rzędem dają 8 miejsc siedzących – opcjonalnie można zamówić pierwszy rząd siedzeń w odmianie 3 osobowej. Dostęp do wszystkich foteli jest bardzo dobry i nawet pasażerowie trzeciego rzędu nie powinni specjalnie narzekać, gdyż inżynierowie Peugeot specjalnie dla nich zaprojektowali sprytny system „Easy entry”, który dzięki szybkiemu składaniu i przesuwaniu foteli drugiego rzędu pozwala sprytnie zając miejsca z tyłu.

Testowana wersja wyposażona była w dwustrefową klimatyzację z oddzielnymi nawiewami dla każdego fotela – wszyscy pasażerowie mają możliwość sterowania strumieniem powietrza. Jednak to kierowca decyduje o włączeniu centralnego nawiewu.

Ze względu na to, że mamy do czynienia z odmianą z przedłużonym tylnym zwisem, do dyspozycji pasażerów pozostaje przestrzeń bagażowa o imponującej pojemności 1,2 metra sześciennego. Gdyby komuś było mało, może w prosty sposób zdemontować fotele dwóch ostatnich rzędów i uzyskać powierzchnię ładunkową o wymiarach 2,5 metra długości, 1,5 metra wysokości i łącznej pojemności 7 m sześciennych. Dostęp do bagażnika jest bardzo wygodny za sprawą lekko pracującej klapy i niskiej krawędzi załadunku.

Bezpieczeństwo bierne na pokładzie Peugeota zapewniają fotele wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz regulowane na wysokość zagłówki. Na wyposażeniu znajdują się także poduszki powietrzne oraz kurtyny rozciągające się od słupków A, poprzez B aż po C ( trzeci rząd siedzeń). Pozostałe elementy bezpieczeństwa to już niemal obligatoryjne systemy ABS i EBS.

Aby sprawnie poruszać prawie 2 tonowy pojazd wraz z ładunkiem (prawie 3 tony dmc) należy zastosować odpowiednio mocny silnik. Peugeot nie poskąpił w tym aspekcie – zamontował 2 litrowego diesla HDI o mocy aż 163 KM. W wykorzystaniu pełnego potencjału tej jednostki pomaga 6-stopniowa skrzynia manualna, która pracuje lekko i precyzyjnie – zupełnie jak w aucie osobowym. Tepee spala ok. 7 l/100 km, w mieście od 9 do 12 l/100 km.

Na koniec koszty zakupu. Okazuje się, że można dobre auto, kupić w dobrej cenie – za Experta w odmianie Tepee należy wysupłać od 108 500 zł, co wydaje się być całkiem przystępną kwotą jak na auto z mocnym i oszczędnym silnikiem oraz komfortowym i pojemnym wnętrzem.

 

Autorem tego tekstu jest:

Jacek Wejman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*