Nowe Volvo FMX i Aktywny układ kierowniczy Volvo.

Nowym Volvo FMX tak łatwo kierować, że nawet chomik poradzi sobie za kierownicą

Film „Wyczyn chomika” odniósł wielki sukces w serwisie Youtube i został wyświetlony 3,4 mln razy w ciągu zaledwie jednego tygodnia. Film przedstawia nowe Volvo FMX, wyposażone w Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo), którym na wyboistej i pełnej zakrętów drodze w kamieniołomach kieruje chomik.

Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo) to nowy system stworzony przez Volvo Trucks, pozwalający na prowadzenie bez wysiłku w pełni załadowanego samochodu ciężarowego. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy. Celem projektantów tego układu było zapewnienie doskonałych możliwości kierowania pojazdem w każdych warunkach pracy.

„Przy małej prędkości w pełni obciążonym pojazdem daje się kierować dosłownie jednym palcem. Podczas jazdy na autostradzie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zapewnia bezkonkurencyjną stateczność kierunkową” – mówi Jan-Inge Svensson, jeden z inżynierów pracujących nad oprogramowaniem systemowym w Volvo Trucks.

Silnik elektryczny odciąża kierowcę

Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo) bazuje na konwencjonalnym, mechanicznym systemie, w którym drążek kierowniczy łączy się z przekładnią kierowniczą. W operowaniu kierownicą pomaga kierowcy siła generowana przez hydrauliczny układ wspomagania. W układzie Volvo dodano elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest regulowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małych prędkościach silnik elektryczny dodaje siłę, a przy dużych automatycznie reguluje działanie układu kierowniczego i kompensuje szarpnięcia przekazywane na kierownicę, powodowane na przykład przez boczny wiatr lub nierówności powierzchni jezdni.

Elektroniczna jednostka sterująca jest mózgiem tego układu i bezustannie odbiera informacje od czujników w samochodzie ciężarowym.

„Czujniki znajdują się w różnych miejscach i wspólnie dają szczegółowy obraz tego, co dzieje się z samochodem ciężarowym. Na przykład czujniki na kołach i wale wyjściowym skrzyni biegów mierzą prędkość jazdy, a inne wskazują, który bieg jest aktualnie załączony”, opowiada Sten Ragnhult, odpowiedzialny za osprzęt systemów w Volvo Trucks.

W filmie „Wyczyn chomika” technologia ta została poddana testowi polegającym na umożliwieniu kierowania samochodem ciężarowym chomikowi ważącemu 175 gramów. Test przeprowadzono w kamieniołomach w hiszpańskim mieście Ourense. Specjalnie zaprojektowany kołowrotek dla chomika dołączono do koła kierownicy. Doświadczony kierowca-kaskader obsługiwał pedał przyspieszenia i hamulce, a także pilnował, aby chomik jechał we właściwym kierunku, kusząc go marchewką. Na filmie widać, jak wielki samochód ciężarowy delikatnie i bezpiecznie jedzie po pełnej zakrętów, wąskiej i nierównej drodze w kamieniołomie.

„Zapewniam, że tak było naprawdę — chomik rzeczywiście może kierować samochodem”, mówi Sten Ragnhult, który wraz z kolegą, Janem-Inge Svenssonem był na miejscu testu w Hiszpanii.

Zalety Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo):

  • Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy. Kierowca może usiąść wygodnie i się zrelaksować, ponieważ kierowanie pojazdem nie męczy barków i rąk.
  • Układ minimalizuje szarpnięcia wywołane nierównościami drogi, takimi jak szczeliny czy ubytki nawierzchni. Przekłada się to na większą precyzję utrzymywania toru jazdy, ponieważ kierowca nie musi stale wprowadzać korekt kołem kierownicy.
  • Ta precyzyjna kontrola daje poczucie lepszej stateczności kierunkowej, zwiększając komfort pracy kierowcy przy jednoczesnym zapewnieniu poczucia pełnego panowania nad pojazdem przy każdej prędkości. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo eliminuje niemal wszystkie mniejsze regulacje za pomocą koła kierownicy, które w innym wypadku są nie do uniknięcia na współczesnych drogach.
  • Układ może kompensować efekt oddziaływania wyprofilowanej (wypukłej) nawierzchni drogi lub bocznego wiatru, tak aby kierowca mógł po prostu utrzymywać kierunek jazdy na wprost, bez potrzeby kontrowania kierownicą. Jest to największa korzyść, która przekłada się zarówno na bezpieczniejszą, jak i bardziej komfortową jazdę.

Samochody ciężarowe Volvo FM i Volvo FH mogą także zostać wyposażone w Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo).

 
Autorem tego tekstu jest:

Volvo Polska Sp.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*