Fakt przejścia na normę emisji spalin Euro 6 stał się dla Renault Trucks okazją do odnowienia całej swojej gamy pojazdów. Aby zrealizować ten projekt, Grupa Volvo zainwestowała ponad 2 miliardy euro, zaś Renault Trucks przeprowadziło najbardziej rygorystyczny program testów w całej swojej historii. Cel były jasny: zaoferować klientom doskonały, niezawodny i wysoko wydajny środek transportu, który pozwoli im utrzymać koszty pod kontrolą. Bardziej niż kiedykolwiek, Renault Trucks postrzega pojazd ciężarowy jako źródło zysku, które nie może przynosić zawodu klientom, ma być powodem do dumy dla kierowców i musi chronić interesy firmy transportowej.
Prezentacja nowej gamy Euro 6 Renault Trucks, w dniu 11 czerwca br., jest wydarzeniem absolutnie wyjątkowym – jeszcze nigdy żaden producent pojazdów nie odświeżył całej swojej gamy produktów za jednym zamachem. Grupa Volvo zainwestowała w ten projekt ponad 2 miliardy euro, zaś Renault Trucks przeprowadziło najbardziej rygorystyczny program testów w całej swojej historii.
Jakość i niezawodność nie jest dziełem przypadku, lecz wyłania się w trakcie żmudnych testów i badań. Od 2008 r. 300 pojazdów testowych przejechało łącznie 10 milionów kilometrów i dodatkowo spędziło 5 milionów godzin na stanowiskach badawczych, w temperaturach od -40°C do +60°C).
Opracowana przy wydatnym zaangażowaniu 50 klientów z różnych zakątków świata, nowa gama pojazdów ma być dla użytkowników doskonałym narzędziem realizacji zadań transportowych. Renault Trucks postrzega samochód ciężarowy jako źródło zysku, które nigdy nie rozczarowuje klientów, które jest powodem do dumy dla kierowców i które chroni interesy firmy transportowej.
Żeby osiągnąć te cele, Renault Trucks wprowadza na rynek całkowicie nową gamę pojazdów przeznaczonych dla segmentów transportu długodystansowego, budowlanego i dystrybucyjnego.
Pojazdy długodystansowe Renault Trucks
Prezentując nowy typoszereg pojazdów długodystansowych, Renault Trucks ujednoliciło swoją ofertę, obejmującą obecnie jeden bazowy model pojazdu, który dzięki swojej modułowej budowie może zaspokoić potrzeby wszystkich klientów w segmencie transportu długodystansowego. Renault Trucks T – bo o nim mowa – opracowano z myślą o zaaferowaniu firmom transportowym doskonałej równowagi pomiędzy zużyciem paliwa i komfortem pracy. Wyposażony w aerodynamiczną kabiną, dopracowaną w tunelu aerodynamicznym, model T łączy w sobie wydajność i niskie zużycie paliwa modelu Premium Long Distance z komfortem i prestiżem modelu Magnum. Oprócz całkowicie nowej kabiny, oferuje również udoskonalony układ napędowy, z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6.
Jako kontynuator dziedzictwa Premium Long Distance, nowa seria Renault Trucks T umożliwia swoim posiadaczom zmniejszenie kosztów paliwa. Dzięki zoptymalizowanej pod względem wydajności konstrukcji i nowemu układowi napędowemu, zużycia paliwa w serii T należy do najniższych na rynku. Mimo ograniczeń narzuconych przez nową normę Euro 6, jest ono do 5% niższe, w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji.
Nowe pojazdy długodystansowe oferują liczne, bezprecedensowe korzyści. Przy szerokości 2,5 metra, kabina Renault Trucks T jest bardziej przestronna i bardziej komfortowa. Jest wyposażona w rozsuwaną leżankę, a także leżankę górną, która w razie potrzeby możne pełnić funkcję dodatkowego schowka. Obecnie tunel silnika ma wysokość zaledwie 200 mm, zaś w kabinie z płaską podłogą nie ma go w ogóle. Nowe fotele, zaprojektowane przez RECARO® specjalnie dla Renault Trucks, ergonomiczna deska rozdzielcza z 7-calowym wyświetlaczem głównym (największym na rynku) i zmieniony układ przełączników umożliwiają przyjęcie optymalnej pozycji za kierownicą. Pojazdy T są również wyposażone w schowek dostępny zarówno z zewnątrz, jak i wnętrza kabiny, do której prowadzą drzwi o kącie otwarcia 85°. Kierowcy mają do swojej dyspozycji szereg elementów zwiększających bezpieczeństwo, takich jak np. reflektory doświetlające zakręt i wielofunkcyjne koło kierownicy, regulowane w trzech płaszczyznach.
Źródłem mocy w Renault Trucks T są silniki DTI 11 i DTI 13, zgodne z normą emisji spalin Euro 6. Wszystkie pojazdy tej serii są wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver, z nowo opracowanym układem sterowania. Kolejnymi nowościami w serii T są całkowicie nowy zespół dystrybucji sprężonego powietrza EACU (Electronic Air Control Unit), energooszczędna pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku oraz zbiorniki paliwa o pojemności do 1470 litrów. Ułatwiono także obsługę techniczną, poprzez odseparowanie instalacji elektrycznej od pneumatycznej. Wiązki elektryczne są obecnie poprowadzone po prawej stronie podwozia, podczas gdy przewody pneumatyczne – po stronie lewej.
W razie potrzeby, kierowca może użyć znajdującego się na desce rozdzielczej przycisku „24/7” w celu aktywacji funkcji ciągłego monitorowania lokalizacji (geolokalizcja) i bezprzewodowej transmisji parametrów roboczych pojazdu, co jeszcze bardziej ułatwia wybranej, jednej z 1600 na całym świecie, stacji obsługi Renault Trucks sprawowanie opieki serwisowej nad pojazdem. Seria T została także przystosowana do pełnej integracji z Optifleet, oferowanym przez Renault Trucks systemem zarządzania flotą, zwiększającym opłacalność eksploatacji samochodu ciężarowego. Ponadto, Renault Trucks nadal oferuje swoje wypróbowane prooszczędnościowe rozwiązania, takie jak m.in. Optifuel Infomax – system analizujący styl jazdy i monitorujący zużycie paliwa, który w połączeniu ze szkoleniem Renault Trucks w zakresie jazdy ekonomicznej (dotychczas przeszkolono ponad 25 000 kierowców), może przyczynić się do dalszej redukcji zużycia paliwa, nawet o 15%.
Pojazdy budowlane Renault Trucks
W celu jak najlepszego spełnienia potrzeb klientów, w ramach swojej nowej gamy pojazdów budowlanych Renault Trucks oferuje dwa typoszeregi: C – pojazdy dla transportu budowlanego – oraz K – pojazdy dla ciężkiego transportu budowlanego. Pojazdy Renault Trucks C, dostępne z dwiema różnymi szerokościami kabin, oferują dużą ładowność, niskie zużycie paliwa i komfort jazdy porównywalny z pojazdami długodystansowymi. Dzięki cechom, takim jak duża siła napędowa i prześwit, stanowią one atrakcyjną propozycją dla klientów z branży robót ziemnych. Z kolei seria Renault Trucks K ustanawia nowe standardy w zakresie wytrzymałości i prześwitu, a także odznacza się największym na rynku kątem natarcia. Nowe pojazdy posiadają udoskonalony układ napędowy, z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6, oraz wyróżniająca się na tle pozostałych modeli kabinę.
Pośród licznych cech nowych pojazdów budowlanych, kabina zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ jest bardziej przestronna, komfortowa i ergonomiczna oraz wyposażona w obrotowe przełączniki. Z boku kabiny znajduje się stopień wejściowy, ułatwiający kierowcy kontrolę ładunku. Pojazdy te wytrzymują najtrudniejsze warunki użytkowania. Wrażliwe podzespoły są skutecznie chronione przed uszkodzeniem. Zarówno w serii K, jak i C są dostępne zderzaki wykonane w całości ze stali. Wyjątkowe są także parametry techniczne pojazdów: duży prześwit, dopuszczalna masa całkowita zestawu drogowego sięgająca 120 ton i największy na rynku kąt natarcia (32°) w przypadku serii K.
W serii C jest oferowany Optitrack, hydrostatyczny układ napędu na przednią oś, umożliwiający tymczasowe zwiększenie własności trakcyjnych pojazdu. W serii K jest stosowany konwencjonalny układ napędu na wszystkie koła.
Pojazdy są wyposażone w reflektory doświetlające zakręt, oferowaną standardowo zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver, elektrycznie sterowany hamulec postojowy uruchamiany w chwili wyłączania silnika i różnego rodzaju elementy ułatwiające montaż zabudowy.
Co więcej, nabywcy nowych pojazdów budowlanych Renault Trucks mogą liczyć na większą opłacalność eksploatacji, wynikającą z bezkonkurencyjnych osiągów nowych jednostek napędowych Euro 6, rozwijanych przy zużyciu paliwa niższym niż w przypadku ich poprzedników klasy Euro 5. Dodatkowo, dzięki konstrukcji zoptymalizowanej pod względem masy własnej, seria C oferuje wyjątkową ładowność, do 22,8 t w pojazdach o konfiguracji osi 8×4. Pojazdy K charakteryzują się dopuszczalną masą całkowitą do 50 t i mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t. Również w tych pojazdach wprowadzono szereg ułatwień dla firm zabudowujących, pozwalających im skrócić czas montażu zabudowy, a tym samym czas dostawy pojazdu, nawet od 20%.
W ramach programu Optifuel , Renault Trucks oferuje klientom z segmentu budowlanego kompleksowy program szkoleń i indywidualnego instruktażu kierowców, wraz z monitorowaniem ich postępów w dłuższym okresie. Oferta ta jest dostępna w formie usług Optifuel Infomax i Optifuel Training, ukierunkowanych na doskonalenie ekonomicznego stylu jazdy. Ponadto Optifuel Training obejmuje specjalny moduł szkoleniowy dotyczący specyfiki kierowania pojazdem budowlanym. Poprzez udział w tym programie klienci zyskują możliwość zredukowania zużycia paliwa nawet o 15%.
Pojazdy dystrybucyjne Renault Trucks
Opracowując swoją nową gamę pojazdów dystrybucyjnych, Renault Trucks wykorzystało własne doświadczenia i wiedzę o tym specyficznym segmencie transportu, a także znane i uznane cechy dotychczasowych modeli. Mimo że nowe pojazdy dystrybucyjne Renault Trucks – seria D – bazują na wcześniejszych modelach firmy, stanowią bardziej konsekwentną propozycje rynkową, obejmującą jeden typoszereg z trzema modelami pojazdów zdolnymi spełnić wszystkie potrzeby klientów.
Serię D Renault Trucks tworzą trzy modele: Renault Trucks D (DMC od 10 do 18 t), Renault Trucks D Wide (DMC od 16 do 26 t) i Renault Trucks D Access z niskowejściową kabiną Low Entry (DMC od 18 do 26 t). Wkrótce zostanie ona uzupełniona o pojazd w klasie DMC od 3,5 do 7,5 t.
Nowe silniki DTI 5 i DTI 8 zostały opracowane z wykorzystaniem wypróbowanych i niezawodnych technologii, dostosowanych do specyfiki użytkowania pojazdu na obszarach miejskich. Spełniają normę emisji spalin Euro 6, odznaczając się wysokimi osiągami i niezawodnością. Jednocześnie charakteryzują się równie doskonałą ekonomiką paliwową, jak jednostki napędowe poprzedniej generacji. Maksymalny moment obrotowy dostępny już od 900 obr/min oznacza, że kierowca nie musi wykorzystywać pełnego zakresu prędkości obrotowych silnika, co z kolei skutkuje niższym zużyciem paliwa. Podobnie, duża moc nowej jednostki czterocylindrowej, porównywalna z wydajnością silnika sześciocylindrowego, umożliwia zwiększenie ładowności pojazdu.
W obrębie całej gamy Renault Trucks stosuje zautomatyzowane skrzynie biegów, zapewniające oszczędność paliwa, ochronę podzespołów układu napędowego, niższe koszty obsługi technicznej i możliwość koncentrowania się kierowcy wyłącznie na kierowaniu pojazdem. Wiele podzespołów w Renault Trucks D zostało zmodernizowanych pod kątem zmniejszenia kosztów i ułatwienia obsługi technicznej. Przykładem może być przedni zderzak, który nie jest już pojedynczym elementem, lecz składa się z trzech części.
Z myślą o klientach chcących jeszcze bardziej ograniczyć koszty eksploatacji pojazdu, także dla typoszeregu dystrybucyjnego przewidziano program Optifuel. Wykorzystanie oprogramowania do monitorowania i analizy zużycia paliwa Optifuel Infomax w połączeniu z opracowanym przez Renault Trucks szkoleniem kierowców w zakresie ekonomicznej jazdy, umożliwia oszczędzanie do 15% paliwa.
W segmencie dystrybucyjnym, charakteryzującym się znacznym zróżnicowaniem zadań transportowych, samochód ciężarowy musu precyzyjnie spełniać potrzeby klientów. Dlatego Renault Trucks oferuje ponad 100 różnych wariantów pojazdów, stosując w nich rozwiązania ułatwiające montaż zabudowy. Gdy tylko pojazd zostanie zamówiony, firma zabudowująca uzyskuje dostęp do wszystkich rysunków podwozia, za pośrednictwem specjalnego portalu internetowego. Dzięki temu może skuteczniej zaplanować swoją pracą i skrócić czas zabudowy pojazdu od 20%.
Swój nowy typoszereg D Renault Trucks opracowało z myślą o optymalizacji wykorzystania pojazdu. Oznacza to m.in. dzielenie przez producenta swoją wiedzą z klientami, by móc proponować im kompleksowe rozwiązania transportowe. Oznacza również wspieranie klientów w całym okresie eksploatacji pojazdu i oferowanie im skutecznych rozwiązań w obszarach, takich jak finansowanie, ubezpieczenie, analiza zużycia paliwa, szkolenie w zakresie jazdy ekonomicznej oraz – na szczeblu lokalnym – obsługa serwisowa w celu utrzymania sprawności pojazdu i minimalizacji kosztów przestoju.
Celem Renault Trucks podczas opracowywania nowych pojazdów Euro 6 było zapewnienie ich użytkownikom opłacalności, niezawodności i poczucia dumy. Grupa Volvo, do której należy Renault Trucks, zainwestowała znaczne środki w rozwój nowej gamy pojazdów oraz fabryk i niezbędnych zasobów wytwórczych. Nowa struktura organizacji handlowej pozwoli Renault Trucks na poszerzenie geograficznego obszaru swojego działania, poprzez zwiększenie liczby punktów handlowych i serwisowych na niektórych rynkach o 30% do 40%. Dysponując nową gamą pojazdów i wsparciem Grupy Volvo, Renault Trucks ma wszystko, co potrzebne do zdobycia nowych klientów i zwiększenia swojego udziału w rynku.
Autorem tego tekstu jest:
Renault Trucks