Nowa gama pojazdów dalekobieżnych RENAULT TRUCKS

Ustanowienie nowej normy emisji spalin Euro 6 stało się dla Renault Trucks okazją do całkowitego odnowienia swojej gamy pojazdów dalekobieżnych. Zaprojektowane we współpracy z pięćdziesięcioma klientami z różnych zakątków świata, typoszereg T – bo o nim mowa – został poddany serii najintensywniejszych i najbardziej rygorystycznych testów w całej historii firmy. Renault Trucks T to unikatowy, modułowy pojazd z nowej gamy dalekobieżnej, wyposażony w przestronną kabinę o doskonałych właściwościach aerodynamicznych. Oferując idealne połączenie niskiego zużycia paliwa z komfortem pracy i wypoczynku, seria T jest atrakcyjna zarówno dla kierowcy, jak i firmy transportowej, ponieważ w obydwu tych przypadkach pozwala osiągnąć maksymalną efektywność i wydajność pracy.

Prezentując nowy typoszereg pojazdów dalekobieżnych, Renault Trucks ujednoliciło swoją ofertę, obejmującą obecnie jeden bazowy model pojazdu, który dzięki swojej modułowej budowie może zaspokoić potrzeby wszystkich klientów w segmencie transportu dalekobieżnego. Renault Trucks T opracowano z myślą o zaaferowaniu firmom transportowym doskonałej równowagi pomiędzy zużyciem paliwa i komfortem pracy. Wyposażony w aerodynamiczną kabiną, dopracowaną w tunelu aerodynamicznym, model T łączy w sobie wydajność i niskie zużycie paliwa modelu Premium Route z komfortem i prestiżem modelu Magnum. Oprócz całkowicie nowej kabiny, oferuje również udoskonalony układ napędowy, z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6. Wizualna forma Renault Trucks T zawiera w sobie wszystkie kluczowe cechy tej nowej gamy pojazdów. Każdy element zaprojektowano tak, by spełniał określoną funkcję, działał sprawnie i jednocześnie był powodem do dumy dla swojego właściciela i kierowcy. Pojazdy serii T i ich poszczególne podzespoły opracowano z myślą o zapewnieniu kierowcy wysokiego poziomu komfortu i bezpieczeństwa.

Jako kontynuator dziedzictwa Premium Route, nowa seria Renault Trucks T umożliwia swoim posiadaczom zmniejszenie kosztów paliwa. Dzięki zoptymalizowanej pod względem wydajności konstrukcji i nowemu układowi napędowemu, zużycia paliwa w serii T należy do najniższych na rynku. Mimo ograniczeń narzuconych przez nową normę Euro 6, jest ono do 5% niższe, w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji.

Nowa gama dalekobieżna Renault Trucks została zaprojektowana w ścisłej współpracy z 50 klientami z całego świata, obejmującej wszystkie fazy procesu: od tworzenia założeń projektowych po testy eksploatacyjne. Zanim nowa gama została wprowadzona na rynek, pojazdy testowe poddano najbardziej rygorystycznym i wyczerpującym testom niezawodności i trwałości w historii firmy, na łącznym dystansie ponad 10 milionów kilometrów.Nowe pojazdy dalekobieżne oferują liczne, bezprecedensowe korzyści. Przy szerokości  2,5 metra, kabina Renault Trucks T jest bardziej przestronna i bardziej komfortowa. Jest wyposażona w rozsuwaną leżankę, a także leżankę górną, która w razie potrzeby możne pełnić funkcję dodatkowego schowka. Obecnie tunel silnika ma wysokość zaledwie 200 mm, zaś w kabinie z płaską podłogą nie ma go w ogóle. Nowe fotele, zaprojektowane przez RECARO® specjalnie dla Renault Trucks, ergonomiczna deska rozdzielcza z 7-calowym wyświetlaczem głównym (największym na rynku) i zmieniony układ przełączników umożliwiają przyjęcie optymalnej pozycji za kierownicą. Pojazdy T są również wyposażone w schowek dostępny zarówno z zewnątrz, jak i wnętrza kabiny, do której prowadzą drzwi o kącie otwarcia 85°. Kierowcy mają do swojej dyspozycji szereg elementów zwiększających bezpieczeństwo, takich jak np. reflektory doświetlające zakręt i wielofunkcyjne koło kierownicy, regulowane w trzech płaszczyznach.Źródłem mocy w Renault Trucks T są silnik i DTI 11 i DTI 13, zgodne z normą emisji spalin Euro 6. Wszystkie pojazdy tej serii są wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver, z nowo opracowanym układem sterowania. Kolejnymi nowościami w serii T są całkowicie nowy zespół dystrybucji sprężonego powietrza EACU (Electronic Air Control Unit), energooszczędna pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku oraz zbiorniki paliwa o pojemności do 1475 litrów . Ułatwiono także obsługę techniczną, poprzez odseparowanie instalacji elektrycznej od pneumatycznej. Wiązki elektryczne są obecnie poprowadzone po prawej stronie podwozia, podczas gdy przewody pneumatyczne – po stronie lewej.

W razie potrzeby, kierowca może użyć znajdującego się na desce rozdzielczej przycisku „24/7” w celu aktywacji funkcji ciągłego monitorowania lokalizacji (geolokalizcja) i bezprzewodowej transmisji parametrów roboczych pojazdu, co jeszcze bardziej ułatwia wybranej, jednej z 1600 na całym świecie, stacji obsługi Renault Trucks sprawowanie opieki serwisowej nad pojazdem. Seria T została także przystosowana do pełnej integracji z Optifleet, oferowanym przez Renault Trucks systemem zarządzania flotą, zwiększającym opłacalność eksploatacji samochodu ciężarowego. Ponadto, Renault Trucks nadal oferuje swoje wypróbowane prooszczędnościowe rozwiązania, takie jak m.in. Optifuel Infomax – system analizujący styl jazdy i monitorujący zużycie paliwa, który w połączeniu ze szkoleniem Renault Trucks w zakresie jazdy ekonomicznej (dotychczas przeszkolono ponad 25 000 kierowców), może przyczynić się do dalszej redukcji zużycia paliwa, nawet o 15%.

Renault Trucks zaprojektowało swój nowy typoszereg dalekobieżny z myślą o zwiększeniu wydajności po stronie klienta.  Opracowano pojazd wysoce efektywny, umożliwiający użytkownikom osiąganie pożądanych poziomów rentowności. Renault Trucks postrzega pojazd ciężarowy jako źródło zysku, które nie może przynosić zawodu klientom, musi chronić interesy firmy transportowej i ma być powodem do dumy dla kierowców.

Pojazd ciężarowy musi przynosić zysk

W celu zagwarantowania, że nowe pojazdy staną się rzeczywistymi źródłami zysku, Renault Trucks już na wczesnym etapie ich projektowania skoncentrowało się na ekonomice paliwowej. Pojazd jako całość, jego kabina i każdy podzespół układu napędowego sprzyja oszczędzaniu paliwa. Pochylenie przedniej szyby o 12° i nadanie kabinie trapezowego kształtu –  szerokość 2,30 m z przodu i 2,50 m z tyłu – spowodowało poprawę współczynnika oporu powietrza (Cx) o 12%, dzięki czemu pojazdy serii T zużywają o 5% mniej paliwa, w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji. Seria T obejmuje modele o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu drogowego do 60 t, dostępne ze zbiornikami paliwa o łącznej pojemności do 1475l, co także przyczynia się do wzrostu wydajności w transporcie dalekobieżnym.

Renault Trucks opracowało nową gamę pojazdów z myślą o optymalnym wykorzystywaniu zdolności przewozowych, tworząc kompleksowe rozwiązanie transportowe, maksymalnie korzystne dla klientów. Firma zapewnia swoim klientom wsparcie w całym okresie eksploatacji pojazdu. Oferuje również efektywne rozwiązania w obszarach, takich jak finansowanie, ubezpieczenie, oszczędność paliwa, szkolenie kierowców i usługi serwisowe, ograniczające do minimum koszty przestoju. Dla pojazdów Renault Trucks T są dostępne rozwiązania takie jak m.in. program Optifuel, łączący w sobie szkolenie w zakresie ekonomicznej jazdy (Optifuel Training), prowadzone przez specjalistów Renault Trucks, i Optifuel Infomax, oprogramowanie do pomiaru i analizy zużycia paliwa. Ponadto seria T jest przystosowana do pełnej integracji z Optifleet, systemem zarządzania flotą, z którego pomocą użytkownicy mogą zredukować koszty eksploatacji nawet o 5000 euro rocznie w przeliczeniu na jeden pojazd.

Pojazd ciężarowy musi być niezawodny

Niezawodność pojazdu ciężarowego musi być zapewniona na długo przed wyjechaniem pierwszego seryjnego egzemplarza poza bramy fabryki. Dlatego opracowując serię T, Renault Trucks już na samym początku tego procesu wdrożyło nowoczesne metody i narzędzia, powalające osiągnąć ten cel. – Pracując nad nowymi seriami pojazdów, na niespotykaną dotychczas skalę stosowaliśmy metody pracy zespołowej – wyjaśnia Thierry Hours, wiceprezes odpowiedzialny za nowe typoszeregi pojazdów budowlanych i dalekobieżnych Renault Trucks. – Wszystkie wydziały, od konstrukcyjnych po te zajmujące się obsługą posprzedażną, współpracowały ze sobą od początku do końca projektu. Niezwykle ważne są także parametry techniczne i procesy produkcji każdej z 6500 części składowych pojazdu ciężarowego: – Od tego właśnie zależy przyszła niezawodność pojazdu ciężarowego – dodaje Thierry Hours. – I dlatego właśnie jesteśmy całkowicie nieelastyczni w kwestii procedur walidacyjnych.Typoszereg Renault Trucks T został poddany serii najintensywniejszych i najbardziej rygorystycznych testów niezawodności i trwałości, jaką kiedykolwiek zrealizowało Renault Trucks. W ciągu siedmiu lat 300 pojazdów testowych spędziło 5 milionów godzin na stanowiskach badawczych, przejechało 10 milionów kilometrów w skrajnych warunkach i zostało sprawdzonych w rzeczywistej eksploatacji przez 50 klientów w różnych częściach świata.

Wszystkie te testy potwierdziły solidność Renault Trucks T. Kabina otrzymała nowe zawieszenie, wytrzymałe i jednocześnie zapewniające komfort jazdy. Nowe jest także podwozie, z wytrzymałym hydraulicznym „długodystansowym” zawieszeniem przednim. Lekkie zawieszenie tylne jest wyposażone w dwa miechy pneumatyczne. Rama podwozia jest wykonana ze stali o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie i posiada częściowo nitowane poprzecznice. W celu dostosowania pojazdu do szerokiego spektrum zadań transportowych, Renault Trucks oferuje dodatkowe profile wzmacniające podłużnice ramy.

Renault Trucks zapewniło także swoim klientom skuteczną pomoc techniczną w drodze, wyposażając serię T w nowy przycisk pomocy, umieszczony na desce rozdzielczej. Po naciśnięciu tego przycisku kierowca uzyskuje natychmiastowe połączenie z centrum koordynacyjnym usługi 24/7. Użycie przycisku skutkuje nie tylko natychmiastową geolokalizacją pojazdu, ale także wysłaniem jego danych do centrum. Przycisk 24/7 pozwala skrócić czas dojazdu mechanika i naprawy pojazdu, a także określić charakter usterki w pojeździe. Dzięki temu nowatorskiemu rozwiązaniu i sieci 1600 punktów serwisowych, Renault Trucks jest w stanie zagwarantować klientom szybką pomoc drogową i skrócić do minimum czas przestoju pojazdu.

Pojazd ciężarowy ma być powodem do dumy dla kierowców

Głównym powodem do dumy dla kierowcy jest wygląd jego pojazdu. Okazała krata wlotu powietrza w kształcie symbolu „π”  i światło kierunkowskazu w kształcie bumerangu wyrażają zdecydowaną „postawę” Renault Trucks T. – Projektując te pojazdy, chcieliśmy dać ludziom powody do dumy – mówi Hervé Bertrand, dyrektor działu wzornictwa w Renault Trucks. – Dumy z kierowania nimi, dumy z ich posiadania, dymy z używania doskonałego narzędzia realizującego funkcje o decydującym znaczeniu dla społeczeństwa – dostawy towarów.

W przypadku pojazdów dalekobieżnych jednym z priorytetów kierowców jest jakość pracy i wypoczynku w kabinie. Renault Trucks zapewnia kierowcy doskonałe warunki, oferując w typoszeregu T cztery różne warianty kabin, o szerokości 2,5 m, większe niż ich odpowiedniki dostępne w Premium Route. Wysoka kabina sypialna serii T, High Sleeper Cab, posiada całkowicie płaską podłogę, zaś w pozostałych kabinach tunel silnika ma wysokość zaledwie 200 mm. Wiele uwagi poświęcono fotelom, posiadającym pełny zakres regulacji. Zaprojektowane dla Renault Trucks przez RECARO®, oferują doskonały komfort podczas najdłuższych nawet podróży. Regulowane jest także koło kierownicy. Można zmieniać jego wysokość, odległość od kierowcy i kąt pochylenia.

Ale to nie wszystko. Kierowca ma również możliwość dostosowywania swojego stanowiska pracy do własnych preferencji. Możliwa jest np. zmiana układu przełączników na desce rozdzielczej, wraz z przypisanymi do nich funkcjami.

Kierowca może zapisywać w postać tzw. stron ulubionych wyświetlacza preferowane przez siebie wskazania tachografu, układu ogrzewania i klimatyzacji, zegara, wskaźników jazdy ekonomicznej i nastaw tempomatu. Raz zapisane, wszystkie te ustawienia są dostępne po włożeniu karty danego kierowcy do tachografu.

Pojazd ciężarowy powinien chronić interesy firmy transportowej

Gwarantując bezpieczeństwo kierowcom i innym użytkownikom dróg, Renault Trucks zapewnia ochronę nie tylko im, ale także ich klientom – nabywcom transportu – którzy tym samym unikają zakłóceń w swojej działalności. Renault Trucks wyposażyło pojazdy serii T w systemy wspomagające pracę kierowcy, które, mimo że nie zastępują człowieka, ostrzegają go o wszelkich wykrytych niebezpiecznych zachowaniach. Na przykład, kierowca słyszy ostrzeżenie, jeżeli pojazd przypadkowo zboczy z toru jazdy lub aktualna sytuacja grozi zderzeniem z przeszkodą. Renault Trucks T wyposażono także w aktywny tempomat, automatycznie utrzymujący bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego. I wreszcie, w celu zagwarantowania kierowcy maksymalnego bezpieczeństwa, pojazdy serii T posiadają w pełni elektronicznie sterowany hamulec postojowy, który aktywuje się automatycznie w chwili zatrzymania się pojazdu.

ZASTOSOWANIA

Dalekobieżna gama Renault Trucks spełnia potrzeby każdego przewoźnika działającego w segmencie transportu dalekobieżnego, bez względu na segment branżowy – transport ładunków drobnicowych, produktów chłodniczych, płynów czy żywych zwierząt. Klienci reprezentujący pierwsze dwie spośród wymienionych branż poszukują przede wszystkim możliwości ograniczania kosztów eksploatacji i osiągania efektywnego tempa jazdy. W ich przypadku idealny wybór stanowią pojazdy z kabiną sypialną Sleeper Cab lub High Sleeper Cab (dostępną w połączeniu z silnikami DTI 13 i DTI 11). Przewoźników transportujących produkty płynne i sypkie luzem interesuje przede wszystkim ładowność. Dlatego odpowiednią dla nich alternatywą jest pojazd z kabiną dzienną Day Cab lub standardową kabiną sypialną Night & Day Cab oraz silnikiem DTI 11. Klienci zajmujący się transportem żywego inwentarza, którym zależy na maksymalnym komforcie i prestiżu, wybiorą pojazd z kabiną High Sleeper Cab, posiadającą płaską podłogę, i silnikiem DTI 13 rozwijającym moc do 520 KM.

UKŁAD NAPĘDOWY

W serii T zastosowano udoskonalony układ napędowy, z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6. Unifikacja całej gamy pojazdów pozwala oferować podobne usługi, bez względu na przeznaczenie pojazdu o danej konfiguracji, co ułatwia obsługę techniczną, a więc zmniejsza jej koszty. Zmodernizowane silniki i osie, nowe funkcje zautomatyzowanej skrzyni biegów oraz „inteligentne” sprężarka powietrza i układ klimatyzacji – aktywowane tylko wtedy, gdy to naprawdę konieczne – zapewniają klientom gwarancję maksymalnych osiągów przy minimalnym zużyciu energii.

Silniki Euro 6

Nowe silniki Euro 6: DTI 11 i DTI 13, Renault Trucks opracowało na bazie swoich, znanych z wysokiej sprawności i niskiego zużycia paliwa, jednostek Euro 5, optymalizując technologię oczyszczania spalin SCR. Modernizacji poddano ponad 50% elementów bazowego silnika. Udoskonalono układ SCR, zwiększając jego wydajność. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów wzrosła skuteczność katalitycznej redukcji tlenków azotu (NOx). Układ oczyszczania spalin wzbogacono również o filtr cząstek stałych.

Oferta jednostek napędowych Renault Trucks o dużej mocy obejmuje dwa silniki: 11-litrowy Euro 6 i 13-litrowy Euro 6. DTI 11Sześć cylindrów w układzie rzędowymTrzy dostępne poziomy mocy: •    380 KM / 1800 Nm•    430 KM / 2050 Nm•    460 KM / 2200 Nm

Układ wtryskowy

Elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail, który zapewnia niezwykle precyzyjny wtrysk paliwa, co pozwala optymalnie kształtować przebieg procesu spalania we wszystkich stanach pracy silnika.

Charakterystyki silników

DTI 13Sześć cylindrów w układzie rzędowymTrzy dostępne poziomy mocy: •    440 KM / 2200 Nm•    480 KM / 2400 Nm•    520 KM / 2550 Nm

Układ wtryskowy

Wtrysk paliwa odbywa się, jak dotychczas, za pomocą elektronicznie sterowanych pompowtryskiwaczy. Ta wypróbowana i niezawodna technologia dobrze sprawdza się w zastosowaniach, z myślą o których zaprojektowano te jednostki napędowe.

Skrzynie biegów

Uznany lider rynku pod względem wydajności, zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver stanowi standardowe wyposażenie wszystkich modeli z gamy Renault Trucks T. Jest wyposażona w nowy, elektronicznie sterowany układ zmiany biegów oraz nowy mechanizm przełączania z funkcją monitorowania temperatury, umożliwiającą skuteczniejsze jego chłodzenie. Skrzynia biegów Optidriver może być wyposażona także w nowy tryb działania Fuel Eco, dostępny w połączeniu z tempomatem Eco Cruise Control. Tryb ten modyfikuje strategię zmiany biegów pod kątem zapewnienia jak najniższego zużycia paliwa.Klienci mają również do wyboru manualną skrzynię biegów – typ B14 opracowany przez grupę Volvo – o wyjątkowo wytrzymałej konstrukcji, wyposażoną w układ Driving Monitoring System, podpowiadający kierowcy, który bieg należy wybrać.

Hamulce dodatkowe

W pojazdach z silnikami Euro 6 są dostępne trzy rodzaje hamulców dodatkowych:

  • Hamulec wydechowy, zapewniający moc hamowania 203 kW w silniku DTI 11 oraz 227 kW w silniku DTI 13.
  • Hamulec silnikowy Optibrake w silniku DTI 11, o maksymalnej mocy hamowania 303 kW, oraz Optibrake+ w silniku DTI 13, o maksymalnej mocy hamowania 414 kW – najmocniejszy hamulec silnikowy na rynku. Hamulce stanowią wyposażenie wszystkich pojazdów ze zautomatyzowaną skrzynią biegów.
  • Zwalniacz hydrodynamiczny Voith, montowany na skrzyni biegów, rozwijający moc hamowanie 450 kW, zarówno w pojeździe z silnikiem DTI 11, jak i DTI 13. Dźwignia sterująca zwalniacza Voith znajduje się obecnie po prawej stronie kierownicy.

Osie napędowe

W nowej gamie dalekobieżnej Renault Trucks oferuje przełożenia osi napędowych dostosowane do pełnego zakresu zastosowań pojazdów:

  • Oś P13170 z pojedynczą przekładnią główną (jednostopniowa), przełożenie od 2,64 do 3,70
  • Oś P1361 ze zwolnicami w piastach kół (dwustopniowa), przełożenie od 3,46 do 5,41

Pojazdy serii T mogą tworzyć zestawy drogowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 70 ton.  Maksymalna dostępna pojemność zbiornika paliwa wynosi 1475 litrów.

Nowy zespół dystrybucji sprężonego powietrza

W swojej nowej gamie pojazdów Renault Trucks stosuje całkowicie nowy zespół dystrybucji sprężonego powietrza EACU (Electronic Air Control Unit), opracowany w celu zapewnienia optymalnej efektywności i niezawodności. Zespół ten łączy w sobie funkcje filtra, osuszacza i regulatora ciśnienia powietrza. Steruje również sprężarką. Przyczynia się do redukcji zużycia paliwa, poprzez odłączanie sprężarki i aktywację funkcji oszczędzania energii, jeżeli ciśnienie powietrza w układzie pneumatycznym jest dostateczne. Podczas zjazdu ze wzniesienia, gdy silnik jest nieobciążony, EACU załącza sprężarkę. Z kolei w warunkach dużego obciążenia silnia, zespół wymusza odłączenie sprężarki. Dodatkowo, posiada funkcję automatycznego hamulca postojowego, aktywowanego w chwili wyłączenia silnika – unikatowe rozwiązanie Grupy Volvo.

Podzespoły i akcesoria sprzyjające oszczędzaniu paliwa.

Renault Trucks posiada dużą wiedzę w dziedzinie oszczędzania paliwa. Wiedza ta, w połączeniu z wynikami badań prowadzonych przez Optifuel Lab, pozwala firmie oferować szereg rozwiązań opracowanych w jednym konkretnym celu: minimalizacji zużycia paliwa w pojazdach serii T.

Aby uniknąć marnotrawstwa energii i niepotrzebnego zużywania paliwa, Renault Trucks T wyposażono w wiele podzespołów, które mogą być odłączane, jeżeli akurat nie są lub nie muszą być wykorzystywane. Rezultatem jest mniejsze ogólne zużycie energii.

Do tego typu podzespołów należą sprężarka powietrza, pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku oraz układ klimatyzacji, który, gdy działa w trybie Opti, zapewnia optymalny stopień recyrkulacji powietrza. Kolejną technologią zapewniającą oszczędność paliwa jest m.in. tempomat Eco Cruise Control, zwiększający komfort kierowcy, optymalizujący prędkość jazdy i maksymalizujący ekonomikę paliwową. Do dyspozycji są trzy, wybierane przez kierowcę zależnie od indywidualnych potrzeb, tryby działania tempomatu, które można scharakteryzować następująco: priorytet oszczędzania paliwa, optymalny stosunek zużycia paliwa do prędkości jazdy, precyzyjne utrzymywanie prędkości zadanej. Tempomat współpracuje również z funkcją Optiroll – tzw. funkcją wolnego koła – aktywowaną, gdy tylko warunki jazdy na to pozwalają.

Ponadto, istnieje możliwość aktywacji tzw. ogranicznika przyspieszenia w celu skrócenia czasu pracy silnika poza ekonomicznym („zielonym”) zakresem prędkości obrotowych. Pojazdy Renault Trucks T można także wyposażyć w automatyczną funkcję stop-start, zaprogramowana na trzy lub pięć minut, która ogranicza czas niepotrzebnej pracy silnika na biegu jałowym.

KABINA

Informacje ogólne

W gamie Renault Trucks T są dostępne cztery typy kabin:Day Cab – Kabina krótka, dach standardowy, tunel silnika 200 mm, bez leżanki, trzy stopnie wejściowe (tylko silnik DTI 11) Night & Day Cab – Kabina długa, dach standardowy, tunel silnika 200 mm, leżanka dolna, trzy stopnie wejściowe (silniki DTI 11 i DTI 13) Sleeper Cab –  Kabina długa, dach wysoki, tunel silnika 200 mm, leżanka dolna + leżanka górna w opcji, trzy stopnie wejściowe (silniki DTI 11 i DTI 13) High Sleeper Cab – Kabina długa, dach wysoki, płaska podłoga, dwie leżanki, cztery stopnie wejściowe (tylko silnik  DTI 13)

Kabina energooszczędna

Unikatową Kabinę Renault Trucks T zaprojektowano z myślą o zapewnieniu jak najlepszej ekonomiki paliwowej. Najlepszym tego dowodem jest jej przednia szyba pochylona o 12°, trapezowy kształt – szerokość kabiny wynosi 2,3 m z przodu i 2,4 m z tyłu – oraz aerodynamiczne zintegrowane reflektory główne. Jeszcze większą oszczędność paliwa można osiągnąć po uzupełnieniu pojazdu o, dostępne w opcji, spoilery kabiny: dachowy i boczne, spoilery międzyosiowe (bez lub z przedłużeniami) oraz przedłużenia drzwi.

Kabina bezpieczna

W Renault Trucks T zaimplementowano liczne systemy bezpieczeństwa – m.in. systemy wspomagające, pomyślane tak, by ostrzegały kierowcę o niebezpieczeństwie, nie wyręczając go w działaniu. Bezpieczeństwo kierowcy ma dla Renault Trucks decydujące znacznie, a jego podstawą jest rozważna jazda i zachowywanie pełnej kontroli nad pojazdem w każdej sytuacji. Trzy systemy dostępne w standardzie. Kierowca otrzymuje ostrzeżenie dźwiękowe gdy pojazd przypadkowo zboczy z toru jazdy. Aktywny tempomat utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego i uruchamia alarm w sytuacji grożącej kolizją z obiektem znajdującym się z przodu.

Renault Trucks T wyposażono w automatyczne wycieraczki przedniej szyby, skrętne reflektory główne oraz reflektory doświetlające zakręt, zwiększające bezpieczeństwo jazdy w nocy.

Poziom bezpieczeństwa biernego zwiększono, stosując czujnik zamknięcia siodła w ciągnikach siodłowych oraz wzmocnione mocowanie foteli, zgodne z regulaminem R14 EKG ONZ. W przednią kratę wlotu powietrza wbudowano dwa szerokie stopnie wejściowe, ułatwiające dostęp do przedniej szyby.

Kabina komfortowa

Kluczową cechą pojazdu dalekobieżnego jest komfort kierowcy. Cecha ta była więc jednym z głównym kryteriów, jakimi kierowano się podczas opracowywania nowej gamy pojazdów.

W maksymalnym stopniu ułatwiono zajmowanie miejsca w kabinie do Renault Trucks T.  Kierowca zbliżający się do swojego pojazdu ma możliwość zdalnego włączenia świateł zewnętrznych, za pomocą pilota zdalnego sterowania w kluczyku, w celu oświetlania sobie drogi. Drzwi otwierają się o kąt 85°, zaś do wnętrza kabiny prowadzą trzy lub cztery – zależnie od wersji kabiny – podświetlane, antypoślizgowe stopnie wejściowe.

Pojazdy Renault Trucks T oferują kierowcy schowki dostępne zarówno z zewnątrz, jak i z wnętrza kabiny, co pozwala uniknąć wychodzenia z kabiny w celu włożenia lub wyjęcia przedmiotów, a tym samym ułatwia utrzymanie wnętrza kabiny w czystości. Podobną funkcję pełnią przedłużenia drzwi. Dzięki nim kierowca może np. chronić buty przed deszczem, bez konieczności ich przechowywania w wnętrzu kabiny.

Wewnątrz, kierowca ma do swojej dyspozycji nowy komfortowy fotel, zaprojektowany przez RECARO® specjalnie dla Renault Trucks. Podgrzewane, wentylowane i amortyzowane fotele są wyposażone w zagłówek i posiadają pełny zakres regulacji, w tym regulację podparcia bocznego i lędźwiowego. Po maksymalnym przesunięciu fotela kierowcy do tyłu dostępna przestrzeń na nogi wzrasta do 980 mm – wartość całkowicie wystarczająca nawet dla bardzo wysokich kierowców. Fotele są również wyposażone w czerwony pas bezpieczeństwa, stanowiący charakterystyczny element wyposażenia Renault Trucks T. Koło kierownicy posiada regulację wysokości, odległości od kierowcy i kąta pochylenia. Może być blokowane w najwyższej pozycji, co znacznie ułatwia wchodzenie i wychodzenie z kabiny.

W pobliżu koła kierownicy, w zasięgu ręki kierowcy, umieszczono główne elementy sterujące, w tym pokrętła do obsługi menu 7-calowego, kolorowego wyświetlacza. Kierowca jest w stanie obsługiwać funkcje telefonu, radia i tempomatu bez odrywania wzroku od drogi.

Ponadto, oprócz dostosowania pozycji za kierownicą do indywidualnych preferencji, kierowca ma możliwość łatwej rekonfiguracji przełączników na desce rozdzielczej.

Komfort wnętrza

Główną przeszkodą utrudniającą poruszanie się we wnętrzu kabiny jest tunel silnika i dlatego w większości kabin został on obniżony do zaledwie 200 mm. Ponadto, podobnie jak w poprzedniej gamie Magnum, w Renault Trucks T jest również dostępna kabina z całkowicie płaską podłogą.

Dach kabiny dostępnych w dwóch wysokościach: standardowy (Day Cab i Night & Day Cab) oraz wysoki (High Sleeper Cab i Sleeper Cab). Ten drugi zapewnia największą przestrzeń nad głową i całkowitą wysokość wnętrza do 2,10 m.

W wnętrzu kabin serii T wyraźnie wydzielono dwie strefy: stanowisko kierowcy i otaczającą je na kształt litery „L” przestrzeń wypoczynkową, obejmującą, zależnie od wariantu kabiny, obrotowy fotel pasażera oraz dolną i/lub górną leżankę. Dolna leżanka jest wyposażona w materac i może być rozsuwana do szerokości 800 mm. Do górnej leżanki zamocowano drabinkę. Leżankę tę można częściowo złożyć w kierunku tylnej ściany kabiny, powiększając w ten sposób przestrzeń dostępną dla dodatkowych schowków. Schowki te zostały opracowane we współpracy z klientami. Mają postać koszyków mieszczących typowe przedmioty i akcesoria używane w kabinie przez kierowców. Z kolei schowki mocowane do dachu kabiny ukształtowano tak, by podkreślały przestronność i jasność wnętrza. Wszystkie schowki są wykonane ze specjalnego materiału, przyjemniejszego w dotyku, w porównaniu z konwencjonalnym tworzywem sztucznym. Do dyspozycji kierowcy jest również chłodziarka o pojemności 24 l (lub nawet 40 l w kabinie z płaską podłogą).

Starannie dobrano kolorystykę wnętrza: – Elementy w dolnej części kabiny są pokryte ciemnymi materiałami, odpornymi poplamienie i zużycie – mówi Hervé Bertrand, dyrektor działu wzornictwa w Renault Trucks. – Przechodząc do coraz to wyższych jej partii, kolorystyka staje się coraz jaśniejsza, potęgując wrażenie przestronności i jasności wnętrza. Jaśniejsze kolory są również mniej męczące dla wzroku.

Wnętrze nabrało całkowicie nowego charakteru. Odpowiedni nastrój do odpoczynku kreuje miękkie światło punktowe, zaś jazdę w nocy ułatwia tak lubiane przez kierowców czerwone podświetlenie. – To jedyna barwa, które nie dekoncentruje kierowcy w nocy – wyjaśnia Hervé Bertrand. – Tę samą barwę światła stosuje się na okrętach podwodnych.

Po wygodnym ułożeniu się na leżance, kierowca Renault Trucks T może za pomocą pilota zdalnego sterowania kontrolować oświetlenie wnętrza, funkcje telefonu i radia, ogrzewanie i klimatyzację, zamki drzwi, szyby boczne i wywietrznik dachowy. Nie przepuszczające światła zasłony ułatwiają zaśnięcie nawet w dzień, a ponieważ także odbijają promienie słoneczne, zapobiegają nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza, nawet w pojeździe zaparkowanym w nasłonecznionym miejscu. Tak doskonały komfort i ergonomia sprzyjają osiąganiu wysokiej wydajności pracy, jakości wypoczynku – i bezpieczeństwa jazdy.

PODWOZIE

Wytrzymałe i niezawodne

Na nową gamę dalekobieżną Renault Trucks składają się solidne podzespoły, układy i rozwiązania, sprawdzone w licznych testach trwałości i niezawodności. Duża wytrzymałość i niezawodność cechuje zarówno podwozie, jak i kabinę. Mocny szkielet kabiny jest posadowiony na ramie podwozia wykonanej ze stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie, łączonej za pomocą nitów. Do wyboru są liczne warianty profili wzmacniających ramę, zaś same ramy są dostępne w kilku wariantach, różniących się wysokością i grubością podłużnic. Podobnie, długość tylnego zwisu można specyfikować w odstępach co 50 mm. Ułatwiono także obsługę techniczną, poprzez odseparowanie instalacji elektrycznej od pneumatycznej. Wiązki elektryczne są obecnie poprowadzone po prawej stronie podwozia, podczas gdy przewody pneumatyczne – po stronie lewej.

Przygotowanie do montażu zabudowy

Podwozie Renault Trucks T dostosowano do wymagań firm zabudowujących, z myślą o ułatwieniu im pracy. Rama standardowo zawiera fabrycznie wykonane otwory do mocowania zabudowy, zaś w górnym rzędzie otworów mocujących wyposażenie podwozia zastosowano połączenia śrubowe zamiast nitów. Ponadto, żadne elementy podwozia nie wystają ponad ramę. Dzięki temu podwozia odznaczają dużą wszechstronnością zastosowań, jeżeli chodzi o wybór zabudowy. Pojazdy są również wyposażone w nową elektroniczną jednostkę sterująca zabudowy, do której można podłączać złącza elektryczne i przełączniki wymagane do obsługi funkcji zabudowy.

W kabinie znajdują się trzy elektryczne złącza przelotowe: dwa w ścianie tylnej (po jednym z każdej strony) i jedno w ścianie przedniej (po stronie pasażera). Renault Trucks udostępnia firmom zabudowującym precyzyjne rysunki poodwozi zamówionych pojazdów, a także stronę internetową zawierającą wytyczne dotyczące zabudowy, dostępne za pośrednictwem witryny www.renault-trucks.com.

USŁUGI DOSTOSOWANE DO RÓŻNORODNYCH POTRZEB

Dla Renault Trucks integralnym elementem pojazdu ciężarowego są usługi. W celu zmniejszenia ogólnych kosztów eksploatacji pojazdu, firma oferuje cały szereg usług dostosowanych do potrzeb klientów i realizowanych przez nich zadań transportowych. Klienci z segmentu transportu dalekobieżnego zwracają szczególną uwagę na zużycie paliwa. Za pośrednictwem swoich rozwiązań Optifuel i systemu zarządzania flotą Optifleet, Renault Trucks oferuje im narzędzia, które są łatwe do wdrożenia i dostarczają natychmiastowych i trwałych rezultatów. Bogata oferta firmy w zakresie finansowania, ubezpieczeń i kontraktów serwisowych ułatwia klientom zachowywanie kontroli nad kosztami, planowanie wydatków i maksymalizację dyspozycyjności pojazdów.

Usługi zapewniające oszczędność paliwa

Odpowiednia, w pełni dojrzała technologia umożliwiająca oszczędzanie paliwa już od pierwszego kilometra

Po wyposażeniu pojazdu Renault Trucks w najlepsze technologie, dostosowane do potrzeb użytkownika, Renault Trucks poświęca szczególną uwagę procesowi jego przekazania klientowi. Dzięki temu każdy klient ma szansę osiągania maksymalnych korzyści już od pierwszego dnia eksploatacji pojazdu. Celem jest umożliwienie klientom oszczędzania paliwa począwszy od pierwszego przejechanego kilometra.

Szkolenie Renault Trucks w zakresie ekonomicznej jazdy

Konfiguracja pojazdu ciężarowego ma istotny wpływ na zużycie paliwa – ale wiele zależy również od kierowcy. Dlatego właśnie Renault Trucks od ponad 30 lat rozwija własny program szkoleń w zakresie ekonomicznej jazdy. Zapoczątkowany w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, program ten jest stale dostosowywany do zmieniających się potrzeb klientów i dokonującego się postępu technicznego (np. upowszechnienie się zautomatyzowanych skrzyń biegów). Dotychczas udział w szkoleniu Optifuel Training wzięło ponad 25 000 kierowców. Tematyka kursu uwzględnia typy i zastosowania pojazdów, których kierowcy są szkoleni, np. kierowanie pojazdem budowlanym, śmieciarką czy pojazdem dalekobieżnym.

Długookresowy pomiar i analiza zużycia paliwa

Po przeszkoleniu kierowców w zakresie jazdy ekonomicznej należy zadbać o utrwalenie nabytych przez nich umiejętności i zapewnić im dalszą pomoc, a także monitorować zużycie paliwa. Aplikacja analityczna Optifuel Infomax umożliwia szybką identyfikacją obszarów, w których można osiągnąć poprawę, w oparciu o wskaźniki wyznaczane bezpośrednio na podstawie parametrów roboczych silnika. Bazując na tych cennych informacjach, instruktorzy i menedżerowie floty są w stanie skutecznie planować dalsze doskonalenie umiejętności swoich kierowców.

Z Optifuel Infomax można korzystać w odniesieniu do wszystkich pojazdów Renault z gamy dystrybucyjnej, budowlanej i dalekobieżnej (z wyjątkiem pojazdów specjalnych), począwszy od generacji Euro 2 aż do Euro 6 i bez względu na wielkość posiadanej floty pojazdów. Aplikacja idealnie sprawdza się w systemach rozproszonych: pobierane z pojazdu dane są każdorazowo zapisywane w zabezpieczonej bazie danych, z poziomu której automatycznie stają się dostępne dla użytkowników w innych lokalizacjach. Pobranie zestawu danych z pojazdu trwa krócej niż minutę.

Program Optifuel

W ramach programu Optifuel, Renault Trucks oferuje klientom kompleksowy program szkoleń i indywidualnego instruktażu kierowców, wraz z monitorowaniem ich postępów w dłuższym okresie za pośrednictwem Optifuel Infomax. Poprzez udział w tym programie klienci zyskują możliwość zredukowania zużycia paliwa nawet o 15%.Utrwalanie i optymalizacja zużycia paliwa w perspektywie długookresowej.

Pojazd ciężarowy ulega zużyciu eksploatacyjnemu. Jedynie profesjonalna obsługa techniczna pojazdu gwarantuje utrzymanie ekonomiki paliwowej na odpowiednim poziomie. Renault Trucks, w porozumieniu z klientem, opracowuje indywidualny harmonogram obsługi zapobiegawczej dla każdego sprzedanego nowego pojazdu w celu utrzymania go w doskonałym stanie technicznym.

Za pośrednictwem swojej sieci serwisowej Renault Trucks zapewnia obsługę posprzedażną, oferując m.in. liczne pakiety serwisowe charakteryzujące się stałą ceną. W skład tych pakietów wchodzą Oryginalne Części Renault Trucks, optymalne oleje (Renault Trucks Oils Generation ECO) oraz operacje takie jak obsługa techniczna układu jezdnego (ciśnienie w oponach i geometria ustawienia kół) czy regulacja zaworów.

Ponadto, Renault Trucks oferuje możliwość aktualizacji już użytkowanych pojazdów o najnowsze rozwiązania techniczne (funkcja automatycznego wyłączania silnika, tempomat Soft Cruise Control itp.) lub akcesoria (spoilery, opony o niskim oporze toczenia itp.)

Usługi zapewniające kontrolę nad kosztami

Kontrakt serwisowy Start&Drive gwarantuje utrzymanie pojazdu w optymalnym stanie technicznym, zaś budżetu – w ryzach. Kontrakt ten jest adresowany do klientów pragnących zachowywać pełna kontrolę nad ponoszonymi przez siebie kosztami obsługi technicznej i napraw.

Dostępnych jest wiele różnych wariantów kontraktu, od podstawowych, obejmujących obsługę techniczną, po kompleksowe, obejmujące obsługę techniczną, naprawy i wymianę zużytych części. Kontrakt stanowi dla klienta gwarancję utrzymania pojazdu w doskonałym stanie technicznym, po stałych, z góry znanych kosztach. Dobrą wiadomością jest fakt, że wprowadzanie technologii Euro 6 nie wpłynie na koszty obsługi serwisowej.

Poprawa rentowności floty pojazdów dzięki Optifleet

W wysoce konkurencyjnej branży transportowej zdolność podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym i utrzymywania pod kontrolą głównych składników kosztów jest niezaprzeczalnym atutem. System Optifleet umożliwia przewoźnikom zwiększenie rentowności transportu poprzez zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów, przy jednoczesnym wzrośnie zadowolenia ich klientów. Z pomocą Optifleet, użytkownicy mogą śledzić geograficzną lokalizację pojazdów w czasie rzeczywistym, zdalnie monitorować ich parametry robocze, monitorować czas pracy kierowców oraz w wygodny sposób pobierać i archiwizować dane z tachografów i kart kierowców. Dodatkowo, Optifleet udostępnia kierowcom funkcję komunikacji tekstowej z bazą macierzystą. Aktywację systemu Optifleet można zamówić przy zakupie pojazdu lub jako opcję doposażenia.

Oferta Optifleet jest elastyczna i obejmuje cztery moduły: Check/Map/Drive/Link, które można mogą być aktywowane zależnie od potrzeb klienta.

Finansowanie i ubezpieczenie pojazdu

Oferowane przez Renault Trucks usługi finansowe odgrywają kluczową rolę we wsparciu sprzedaży produktów firmy, zwłaszcza w okresach trudnej sytuacji gospodarczej i utrudnionego dostępu klientów do finansowania bankowego. Renault Trucks wspólnie z klientem określa najbardziej optymalną formę zakupu, dostosowaną do jego potrzeb i możliwości. Może to być np. leasing z ustaloną z góry opcją wykupu pojazdu lub umowa najmu obejmująca uzgodniony okres i przebieg roczny.

Renault Trucks Assurances oferuje klientom indywidualne rozwiązania w zakresie ubezpieczenia pojazdów. Koszty ubezpieczenia mogą zostać rozłożone na raty lub uwzględnione w rozwiązaniu finansowym.

Usługi zapewniające maksymalną dyspozycyjność pojazdu

Szybka pomoc drogowa 24/7

Jeżeli już dochodzi do awarii pojazdu w drodze, zdarza się to zwykle w najbardziej niesprzyjającym momencie i może powodować zakłócenia w działalności klienta. Dlatego Renault Trucks, za pośrednictwem sieci 1600 swoich stacji obsługi i przy wsparciu ponad 1000 pojazdów serwisowych, oferuje sprawną i szybką pomoc drogową, ramach usługi 24/7.

W celu zapewnienia maksymalnej dyspozycyjności, pojazdy wyposażono w przycisk pomocy 24/7, umieszczony na desce rozdzielczej. Kierowca wzywający pomocy może użyć tego przycisku w celu aktywacji funkcji ciągłego monitorowania lokalizacji (geolokalizcja) i bezprzewodowej transmisji parametrów roboczych pojazdu. System ten pozwala zaoszczędzić sporo czasu i przyspieszyć proces udzielania pomocy. W rezultacie pojazd znaczniej szybciej powraca na drogę.

Co więcej, żeby skrócić czas od pierwszego wezwania do pomyślnego zakończenia sprawy, klienci Renault Trucks w trakcie całego procesu kontaktują się z jedną osobą mówiąca w preferowanym przez nich języku. Po wstępnym zdiagnozowaniu usterki przez telefon, mechanik dojeżdża na miejsce zdarzenia, bada problem i o ile to możliwe – w 90% przypadków – wykonuje naprawę w miejscu postoju pojazdu. W przypadku konieczności zamówienia części zamiennych, stacja obsługi korzysta z dostępnej przez całą dobę usługi ActivParts, zapewniającej ekspresową dostawę części.

Nowa gama pojazdów dalekobieżnych jest częścią kompleksowego programu odnowy zakresu produkcji Renault Trucks. Program ten został zrealizowany przy wsparciu inwestycyjnym Grupy Volvo w kwocie 2 miliardów euro i obejmował najbardziej rygorystyczne w historii Renault Trucks testy jakościowe oraz testy eksploatacyjne w rzeczywistych warunkach, przeprowadzone we współpracy z 50 klientami z różnych zakątków świata. Nowa gama pojazdów umożliwi Renault Trucks pozyskanie nowych klientów i zwiększenie swojego udziału w rynku.

 

Autorem tego tekstu jest:

RENAULT TRUCKS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*