Na największych na świecie targach pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze MAN prezentuje swoją ofertę przygotowany na wyzwania przyszłości. Poprzez światową premierę nowego typoszeregu TGE MAN poszerza swój asortyment produktów o pojazdy od 3t dopuszczalnej masy całkowitej i tym samym jest teraz oferentem pełnej gamy pojazdów dla wszystkich potrzeb transportu. Silniki z nowymi klasami mocy, precyzyjnie dopasowane skrzynie biegów, nowości w wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym z wyraźnie podkreślonym logo z lwem jako symbol marki MAN, a także NEOPLAN Tourliner, nowy członek rodziny autokarów, dopełniają mocny wizerunek marki MAN. Ponadto monachijski producent z tradycjami jasno kieruje swój wzrok na przyszłość logistyki oferując nowe cyfrowe produkty i usługi.
Punktem kulminacyjnym tegorocznych targów IAA jest światowa premiera nowych lekkich samochodów dostawczych MAN TGE. Pojazdy te, dostępne w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej od 3,0 do 5,5 tony sprawia, że MAN jest oferentem pełnego zakresu pojazdów. Nowy MAN TGE oferowany będzie w licznych, indywidualnie dostosowywanych wariantach. Ponadto będzie imponował najlepszym wskaźnikiem TCO (Total Cost of Ownership) całkowitego kosztu posiadania pojazdu i znakomitą ładownością aż do 1,5 tony. Trwałość, niezawodność i efektywność wyróżniają całkowicie nową generację silników wysokoprężnych, dzięki której nowy MAN TGE obiecuje nowe, najlepsze wartości pod względem ekonomicznym i ekologicznym. Nowoczesne systemy asystenckie zapewniają jednocześnie największe bezpieczeństwo, a to wszystko, jak zwykle, z profesjonalnym serwisem MAN.
Większa moc i nowy design
W dziedzinie wzornictwa MAN prezentuje na targach IAA liczne innowacje. Na zewnątrz pojazdów na pierwszy plan wysuwa się logo z lwem jako budzący emocje symbol marki MAN. Lew umieszczony na czarnym błyszczącym tle, na chromowanej listwie nad osłoną chłodnicy wyróżnia się teraz jeszcze bardziej. Także wnętrze pojazdu zostało zmienione i dzięki nowo opracowanym jasnym kolorom i materiałom wykończeniowym na wszystkich powierzchniach tapicerki stwarza całkiem nowe poczucie przestrzeni. Zmiany zewnętrzne i wewnętrzne przeprowadzono we wszystkich nowych pojazdach typoszeregów TGL, TGM, TGS i TGX. Poprzez specjalną edycję pojazdów TGX PerformanceLine z najmocniejszym silnikiem o mocy 640 KM MAN wyznacza najwyższe standardy także w dziedzinie designu.
Trzecia generacja sprawdzonego TGX EfficientLine udowodniła jeszcze raz swój doskonały potencjał ekonomiczny w oszczędności paliwa w trakcie testu porównawczego ze swoim poprzednikiem na dystansie 4000 km po Europie. W teście uczestniczył TÜV SÜD, który wydał certyfikat dla pojazdu MAN TGX EfficientLine 3 potwierdzający dodatkowe oszczędności paliwa w wysokości 6,35% w porównaniu z pojazdem MAN TGX EfficientLine 2.
Ponadto MAN Truck & Bus prezentuje na targach IAA udoskonalone silniki D26 i D38. Nowe silniki oferują wyższy moment obrotowy i większą moc przy jednocześnie mniejszym zużyciu paliwa. W nowych silnikach D26 i D38 zastosowany jest nowy, o lepszych właściwościach reakcyjnych materiał katalizatora dla systemu SCR. Dzięki temu spalanie i oczyszczanie spalin mogą być tak zoptymalizowane, iż jeszcze bardziej zmniejsza się zużycie paliwa.
Najmocniejszy silnik o mocy 640 KM, dotychczas zastrzeżony wyłącznie dla wersji do przewozu ciężkich ładunków, jest teraz dostępny dla prawie wszystkich wariantów TGX z silnikiem D38. Pozostałe klasy mocy zostały zwiększone o 20 KM. Dzięki temu MAN oferuje teraz w nowym silniku D38 540 i 580 KM. Także sprawdzony silnik D26 w nowej wersji notuje dodatkowy wzrost mocy o 20 KM i wyższy o 200 Nm moment obrotowy. Oprócz licznych zmian konstrukcyjnych w celu obniżenia zużycia paliwa, posiada on teraz seryjnie hamulec silnikowy EVBec z elektroniczną regulacją.
Serie silników D08 i D20 wzbogacono także w liczne innowacje, które oprócz sprawdzonej niezawodności przyczyniają się do dalszego obniżenia zużycia paliwa.
Nowy członek rodziny i liczne innowacje
Światową premierę w segmencie autobusów świętuje NEOPLAN Tourliner jako nowy, wchodzący na rynek model w grupie autokarów premium. Elastyczne możliwości zastosowania, liczne systemy asystenckie i znakomita efektywność sprawiają, że nowy NEOPLAN Tourliner jest prawdziwie uniwersalnym autobusem w swoim obszarze. Wszystkie nowe modele autobusów zyskują także na ulepszonych funkcjach silników i skrzyń biegów, które w ramach zoptymalizowanego układu przeniesienia napędu zapewniają większy moment obrotowy i większą moc przy jednocześnie mniejszym zużyciu paliwa.
Dzięki obszernej gamie autobusów MAN ma odpowiedź na każde wymaganie w dziedzinie autobusów komunikacji międzymiastowej, turystycznych i miejskich. W przypadku autobusów miejskich dzięki różnym koncepcjom napędu już dzisiaj do dyspozycji są rozwiązania dla nowoczesnego transportu publicznego. I tak na przykład MAN Lion’s City CNG dzięki zastosowaniu biogazu umożliwia stosowanie autobusów, które nie emitują CO2. MAN Lion’s City Hybrid zmniejsza zużycie paliwa poprzez odzyskiwanie energii podczas hamowania i w trybie hamowania silnikiem.
Ponadto wszystkie podwozia autokarów i Intercity są wyposażone w najnowsze systemy asystenckie, które również przyczyniają się do bezpieczeństwa, komfortu i efektywności. Na targach IAA zaprezentowana będzie w tej dziedzinie nowa generacja tempomatu adaptacyjnego MAN Efficient Cruise, po raz pierwszy także z funkcją wolnego koła EfficientRoll, która dodatkowo optymalizuje efektywność zużycia paliwa autokarów MAN i NEOPLAN. W każdym segmencie autokary MAN i NEOPLAN spełniają również wymagania dotyczące ruchu dalekobieżnego bez granic.
Rozwiązania cyfrowe
Dzięki nowym cyfrowym produktom i usługom MAN wyznacza kurs dla logistyki w przyszłości i prezentuje RIO – nową markę koncernu Volkswagen Truck & Bus w dziedzinie rozwiązań cyfrowych – specjalną platformę, której premiera mam miejsce na IAA 2016. RIO to otwarta, niezależna od producentów platforma biznesowo-technologiczna, która oferuje dla całego ekosystemu transportu i logistyki indywidualne i wyjątkowe, intuicyjne usługi cyfrowe. Cyfrowa rejestracja, przetwarzanie i szerokie wykorzystanie danych w różnych firmach stanowią podstawy do inteligentnego sterowania procesami logistycznymi. Przy czym uczestnicy tego łańcucha transportowego są zarówno dostawcami, jak i użytkownikami tych danych. MAN jest inicjatorem RIO i odpowiada za jej rozwój w grupie Volkswagen Truck & Bus.
Napędy elektryczne
MAN Truck & Bus prezentuje na targach IAA 2016 w temacie eMobility, oprócz całkowicie elektrycznego autobusu przegubowego MAN Lion’s City jako modułowego pojazdu koncepcyjnego i różnych koncepcji infrastruktury ładowania, także ciągnik siodłowy TGS z napędem elektrycznym do zastosowania przy dystrybucji towarów w mieście w porze nocnej. Zoptymalizowany do zastosowania z naczepą siodłową City ten pojazd koncepcyjny oferuje dużą pojemność ładunkową przy niewielkiej masie własnej i bez emisji (CO2, NOx, hałas).
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu ze zelektryfikowanymi układami napędowymi i podzespołami w MAN Lion’s City Hybrid, firma MAN Truck & Bus jest przygotowana na przekazanie do dyspozycji przedsiębiorstw komunikacyjnych praktycznego i efektywnego rozwiązania w dziedzinie autobusów elektrycznych. Przy czym MAN stawia na koncepcję modułową, w przypadku technologii ładowania można również w zależności od potrzeb wybierać i łączyć na przykład liczbę modułów magazynowania energii w zależności od wymaganego zasięgu i zdolności przewozowych. W ramach mapy drogowej eMobility MAN będzie testował w 2018 roku wersję przedseryjną autobusu akumulatorowego (BEV) podczas prób w terenie. Produkcja seryjna w 100% elektrycznie napędzanego autobusu miejskiego rozpocznie się jeszcze przed 2020 rokiem.
Technologiczne know-how modułu eMobility w dziedzinie autobusów będzie dostępne w przyszłości także do zastosowań w elektrycznych pojazdach ciężarowych. Ponadto MAN zyskuje dzięki przynależności do grupy Volkswagena na synergii w ramach koncernu i na dynamice w sektorze samochodów osobowych.
MAN Latin America na targach IAA
MAN Latin America zaprezentuje dwa pojazdy ciężarowe Constellation. Jeden z nich to VW Constellation CNG, którego poziom emisji jest zgodny z normą Euro 6. W przypadku drugiego VW Constellation chodzi o model jubileuszowy, który z okazji 10-lecia oferuje zmodernizowaną skrzynię biegów oraz wysokogatunkowe detale we wnętrzu. Tutaj skoncentrowano się na aspekcie ochrony środowiska. W ekologicznej kabinie kierowcy zamontowanych jest wiele materiałów nadających się do recyklingu. Autobus z silnikiem wysokoprężnym zasilanym paliwem uzyskanym z trzciny cukrowej jest trzecim eksponatem MAN Latin America na targach IAA 2016.