MAKSYMALNIE EFEKTYWNY

PREMIERA NOWEGO XF EURO 6 NA IAA 2012.

DAF długo trzymał w tajemnicy najmłodsze dziecko z rodziny XF. W końcu jednak doczekaliśmy się, podczas wrześniowych targów IAA w Hanowerze, premiery nowego XF-a, tym razem nazwanego Euro 6. Określenie nieprzypadkowe, gdyż najnowsze wcielenie modelu XF występować będzie tylko z jednostkami napędowymi PACCAR MX Euro 6, spełniającymi najostrzejszą normę emisji spalin.

Na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z ciężarówką po faceliftingu. Jak okazuje się, to tylko pozory, gdyż firma DAF, podeszła do nowego modelu kompleksowo. Choć jest to model opracowany na podstawie XF 105, to jednak ilość zmian wzbudza szacunek. W przypadku ciężarówki DAF XF Euro 6 kluczowym kryterium była maksymalna efektywność transportu – nowy pojazd oferuje niskie koszty eksploatacji, niewielką masę i maksymalną dostępność. Dzięki całkowicie nowemu podwoziu, nowym układom napędowym obejmującym nowe silniki PACCAR MX Euro 6, nowemu wyglądowi zewnętrznemu i wielu modernizacjom wnętrza nowy sztandarowy model XF firmy DAF jest, według producenta, najlepszy w historii zarówno z punktu widzenia przewoźnika, jak i kierowcy.

KABINA

Nowy sztandarowy model firmy DAF oferuje solidny, elegancki wygląd podporządkowany wymaganiom aerodynamiki. Rzucająca się w oczy krata wlotu powietrza z eleganckimi aluminiowymi akcentami i przedni zderzak znacznie przyczyniają się do optymalizacji przepływu powietrza zarówno w zakresie aerodynamiki, jak i chłodzenia silnika. Pojazd został wyposażony w nowo opracowane fartuchy boczne, osłony boczne, błotniki i nowy regulowany spojler dachowy przeznaczony do kabiny Space Cab. W poszerzonej do 2,55 m kabinie zmodyfikowano błotniki i osłony, a także owiewki znajdujące się na obu przednich narożnikach, które kierują przepływ powietrza w taki sposób, aby lusterka i klamki pozostawały czyste.

Uwagę zwracają nowe reflektory z opcjonalnymi spryskiwaczami, powiększona tabliczka z nazwą firmy i chromowany panel z logo DAF umieszczony pod szybą. Kolejną nowością są światła doświetlające zakręty, które oświetlają łuk drogi w kierunku jazdy i światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED.

Pomimo tego, że pojazd ma dużo większą chłodnicę, podłoga kabiny znajduje jedynie o trzy centymetry wyżej, na wysokości zaledwie 1,47 metra. Wchodzenie do kabiny i wychodzenie z niej zostało ułatwione dzięki trzem aluminiowym stopniom, które zamontowano w układzie skrzydłowym, a nie jeden nad drugim. Dzięki niskiej podłodze kabiny, nawet przy maksymalnej wysokości wnętrza wynoszącej 2,25 metra w modelach Super Space Cab, uzyskano miejsce na dodatkowe światła i klakson pneumatyczny, także przy zastosowaniu opon o większych rozmiarach, jakie są używane z cięższymi, 9-tonowymi osiami przednimi.

Firma DAF świadomie pozostała przy koncepcji kabiny modelu XF105. Punktem wyjścia była chęć zachowania standardu najlepszego wnętrza w swojej klasie i wygodnej części sypialnej. Dzięki objętości 12,6 m3 kabina Super Space Cab serii XF jest najprzestronniejszą konstrukcją w swojej klasie, a wysokość 2,25 metra nie ma równych w branży. Nawet, gdy górna leżanka jest rozłożona, kierowca i zmiennik mają wystarczająco dużo miejsca, aby poruszać się wygodnie, nie zahaczając o schowki nad przednią szybą. Ponadto odpowiednio duża przestrzeń w kabinie umożliwia swobodne regulowanie foteli nawet przy rozłożonych łóżkach. Dzięki temu kierowca nie musi ponownie ustawiać położenia fotela po każdym wypoczynku.

Na pokładzie XF-a zamocowano fotele nowej generacji. Zakres regulacji fotela kierowcy wynosi 220 milimetrów w poziomie i 145 milimetrów w pionie. Nowością są fotele z oparciem dzielonym na wysokości barków i regulacja wysokości zintegrowanych pasów bezpieczeństwa. Za dodatkową opłatą dostępna jest opcjonalna funkcja dwustopniowej wentylacji i ogrzewania oraz kompletna skórzana tapicerka. Ponadto fotel kierowcy może być wyposażony w szybkozłączkę do pistoletu pneumatycznego, za pomocą którego można czyścić wnętrze kabiny.

Pedały są jednym z ważniejszych czynników zapewniających uzyskanie doskonałej pozycji podczas jazdy. Dzięki nowym układom elektronicznym nowy pedał gazu zapewnia jeszcze lepszą kontrolę. W nowym modelu zastosowano wiszący pedał hamulca, co pozwoliło uzyskać więcej przestrzeni na nogi kierowcy. Kierownicę można teraz płynnie pochylać w zakresie od 30 do 45 stopni, a jej wysokość dostosowywać w zakresie 80 milimetrów. Kierownica została zaprojektowana od nowa i wyposażona w eleganckie chromowane akcenty. Elementy sterujące systemu nawigacyjno-informacyjnego (do obsługi radia i telefonu) umieszczono na lewym ramieniu kierownicy, a na prawym ramieniu zgrupowano funkcje związane z prędkością pojazdu (tempomat, regulacja prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia i tempomat adaptacyjny).

Podczas prac nad zwiększeniem komfortu przestrzeni sypialnej wiele uwagi poświęcono na stworzenie doskonałego systemu regulacji temperatury. Nagrzewnica ma otwory nadmuchowe po stronie kierowcy i zmiennika oraz na środku kabiny. Otwór nadmuchowy nagrzewnicy znajduje się także pod łóżkiem, co pozwala równomiernie nagrzewać przednią i tylną część kabiny.

Nowy model kabiny Super Space Cab oczywiście oferuje popularne rozwiązanie firmy DAF – podwójne zasłony, które zapewniają całkowite zaciemnienie wnętrza kabiny nawet w dzień, a także sterowany elektrycznie wywietrznik dachowy z wbudowaną siatką na owady oraz elektrycznie sterowaną osłonę przeciwsłoneczną. Praktycznym rozwiązaniem są rolety przeciwsłoneczne na szybie czołowej i szybach w drzwiach, ponieważ zapobiegają oślepieniu kierowcy promieniami słońca. Firma DAF opracowała również inteligentną osłonę przeciwsłoneczną, która zapobiega oślepieniu kierowcy przez przestrzeń między słupkiem A i osłoną przeciwsłoneczną szyby przedniej.

Deska rozdzielcza została opracowana z myślą o potrzebach kierowcy i jest dostępna w trzech wersjach: z czarnym wykończeniem oraz z panelami ozdobnymi Argenta (aluminiopodobny) lub Rustica (drewnopodobny). Przełączniki na desce rozdzielczej zaprojektowano od nowa i pogrupowano według funkcji w celu zapewnienia maksymalnie prostej obsługi. Zestaw wskaźników został całkowicie odnowiony. W środkowej części znajduje się wyświetlacz, z lewej prędkościomierz, a po prawej obrotomierz. Centralnie umieszczony 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT, może podawać informacje w 32 językach. Wyświetla wszystkie najważniejsze informacje na temat pracy pojazdu i silnika.

Ponadto są tam prezentowane wskazówki dla kierowcy dotyczące prowadzenia pojazdu w najbardziej ekonomiczny sposób. Wyświetlacz zapewnia szczegółowe informacje na temat zużycia paliwa, przewidywania sytuacji na drodze przez kierowcę oraz hamowania. Na ekranie informacyjnym automatycznie wyświetlane są komunikaty, które pomagają w bardziej ekonomicznym prowadzeniu pojazdu. Na przykład system DAF Driver Performance Assistant wskazuje, kiedy można zmienić bieg na wyższy i chwali kierowcę, gdy ten właściwie przewiduje sytuację na drodze, zdejmując nogę z pedału przyspieszenia i umożliwiając toczenie się pojazdu lub wykorzystując hamulec silnikowy albo intarder w celu zmniejszenia zużycia hamulców podstawowych. Centralny wyświetlacz informacyjny zapewnia wskazówki dotyczące możliwości ograniczenia zużycia paliwa i kosztów eksploatacji, np. dzięki wyłączeniu klimatyzacji, kiedy nie jest potrzebna (oszczędność paliwa do 2%), unikaniu utrzymywania obrotów jałowych silnika w jak największym stopniu (oszczędność paliwa do 1,5 litra na godzinę), ustawianiu odpowiedniej wysokości spojlerów oraz monitorowaniu ciśnienia w oponach.

W centralnej części deski rozdzielczej zachowano trwały i praktyczny wysuwany stolik wraz z dużym schowkiem oraz łatwą w demontażu dużą popielniczkę, obok której umieszczono dodatkowe gniazdo USB i zapalniczkę. Nowością są trzy poręczne uchwyty na karty do uiszczania opłat drogowych lub prawa jazdy oraz dwa dodatkowe rozkładane uchwyty na butelki, do których doskonale pasują filiżanki, kubki i puszki. Obok głównej tablicy przyrządów znajdują się cztery gniazda DIN. Nową opcją jest system Truck Navigation Radio (TNR) w formacie 2 x DIN z radiem i odtwarzaczem CD, systemem nawigacyjnym dla ciężarówek, funkcją Bluetooth umożliwiającą podłączenie telefonu oraz gniazdem USB. Dostępne jest również wyposażenie opcjonalne, takie jak instalacja kamery/monitora i telefonu z możliwością ładowania dwóch telefonów komórkowych, którą można sterować z kierownicy za pośrednictwem połączenia Bluetooth. Odpowiednie informacje pojawiają się na wyświetlaczu na desce rozdzielczej. Ponadto można zamówić DAF Truckphone, układ telefonu w pełni zintegrowany z pojazdem, który nie wymaga osobnych urządzeń telefonicznych.

Firma DAF zawsze była jednym z wiodących producentów w dziedzinie komfortu spania. Nowy model XF umacnia tę pozycję dzięki wydłużeniu dolnej leżanki aż do 2,20 metra. Materac ma grubość 16 cm. Za fotelami dostępna jest przestrzeń o szerokości 70 cm, a w środku 80 cm. Materac z 900 ocynkowanymi sprężynami w osłonach oferuje dwie komfortowe strefy (jego środkowa część jest twardsza), które zapewniają możliwość wygodnego leżenia i siedzenia. Ponadto łóżko zapewnia doskonały mikroklimat dzięki wentylowanemu stelażowi. Materac i stelaż są podparte dwoma sprężynami gazowymi, dzięki czemu łóżko można złożyć jedną ręką i łatwo uzyskać dostęp do znajdujących się pod nim schowków. Materac wykonany z formowanej na zimno pianki Lastilux należy do wyposażenia standardowego kabiny Space Cab serii XF, natomiast model Super Space Cab jest wyposażony w materac ze sprężynami w osłonach.

Dostępne są dwa warianty górnej leżanki do wyboru. Można zdecydować się na standardowe łóżko z wygodną drabiną i standardowym materacem o wymiarach 2,05 m x 10 cm x 60 cm (70 cm w kabinie Super Space Cab). Alternatywą jest łóżko z materacem pokrytym z jednej strony tworzywem odpornym na zarysowania. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w sytuacji, gdy górna leżanka służy jako przestrzeń ładunkowa. W tej opcji standardowo dostępna jest siatka na bagaż, którą można rozciągnąć na całej szerokości kabiny.

UKŁAD NAPEDOWY

DAF XF Euro 6 wyposażony jest w nowy silnik PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 l, który łączy w sobie sprawdzone, technologie z wieloma nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Zmodyfikowano konstrukcję bloku silnika w celu zapewnienia mu jeszcze większej wytrzymałości (podobnie jak głowica cylindrów jest wykonany z wysokowytrzymałego żeliwa grafitowego). Ponadto w celu zapewnienia maksymalnej niezawodności i żywotności zintegrowano możliwie jak najwięcej elementów. Na przykład sztywne przewody umieszczono w odlewie bloku i głowicy cylindrów, a dwa zespoły pomp wytwarzające ciśnienie w układzie wtrysku common rail wbudowano w blok. Dzięki temu może je napędzać ten sam wał rozrządu, który steruje zaworami. Paliwo w układzie wtrysku common rail jest dostarczane z wykorzystaniem inteligentnych układów dozujących, które zapewniają optymalną wydajność dzięki sprężaniu tylko takiej ilości mieszanki paliwowej, jaka jest potrzebna. Ogranicza to straty hydrauliczne do minimum.

Układ wtrysku common rail zastosowany w silnikach PACCAR MX-13 Euro 6 umożliwia wykorzystanie wysokiego ciśnienia wtrysku (do 2500 barów), a także wtrysku wstępnego i wtórnego lub ich połączenia. Powoduje to drobniejsze rozpylenie paliwa i umożliwia optymalizację spalania, co pozwala uzyskać najniższy możliwy poziom emisji, hałasu i zużycia paliwa.

Do jednostki napędowej MX-13 zaprojektowano turbosprężarkę ze zmienną geometrią (VTG), która umożliwia wykorzystanie przez silnik jej optymalnych ustawień w całym zakresie prędkości obrotowej. Technologia ta pozwala precyzyjnie regulować ilość gazów spalinowych kierowanych z powrotem do silnika, co również pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. Zastosowanie nowoczesnej turbosprężarki ma także korzystny wpływ na działanie hamulca silnikowego MX, który nawet przy niskich prędkościach obrotowych (1500 obr./min) osiąga ponad 75% swojej maksymalnej mocy wynoszącej 360 kW.

Aby spełnić restrykcyjne wymagania normy Euro 6 dotyczącej poziomu emitowanych zanieczyszczeń, firma DAF stosuje różne technologie oczyszczania gazów spalinowych, takie jak katalizator SCR i aktywny filtr cząstek stałych. Celem jest osiąganie optymalnej temperatury w filtrze, aby umożliwiać jego jak najbardziej skuteczną pasywną regenerację (spalenie cząstek sadzy). Dlatego kolektor wydechowy oraz najważniejsze elementy układu wydechowego zostały zamknięte w obudowie. Jeśli mimo to temperatura gazów spalinowych będzie w danej chwili zbyt niska, a filtr cząstek stałych zapełniony, silnik zostanie przełączony do trybu aktywnej regeneracji. W tym celu za turbosprężarką, a przed filtrem cząstek stałych umieszczono siódmy wtryskiwacz. Wtryskuje on paliwo do katalizatora utleniającego w układzie wydechowym przed filtrem, aby wytworzyć odpowiednią ilość ciepła. Również katalizator SCR został zaprojektowany w taki sposób, aby utrzymywać optymalną temperaturę. Dzięki specjalnej powłoce może on osiągać maksymalną skuteczność w szerokim zakresie temperatur, co przekłada się na optymalną wydajność pracy silnika. W ten sposób gazy spalinowe trafiające do katalizatora SCR mają zapewnioną odpowiednią temperaturę przez możliwie najdłuższy czas.

Firma DAF wprowadziła wiele ważnych innowacji we wszystkich obszarach swojej technologii Euro 6. Przykładem może być pojedynczy dodatkowy pasek napędowy oraz wentylator, który jest zamontowany bezpośrednio na wale napędowym bez zastosowania wału sprzęgającego. Zapewnia to niższe koszty eksploatacji, większą niezawodność, a także zmniejszenie masy pojazdu i zużycia paliwa. Większa skrzynia korbowa umożliwia wydłużenie okresów międzyobsługowych silników Euro 6 do 150 000 km, a miska olejowa silnika jest wykonana z tworzywa sztucznego, co pozwala zmniejszyć masę i poziom hałasu. Dla ułatwienia konserwacji filtr paliwa oraz separator wody zostały połączone w jeden moduł zamontowany bezpośrednio na silniku. Chłodnica oleju – połączona z filtrem oleju – jest teraz wykonana ze stali nierdzewnej, co zwiększa jej trwałość. W celu zapewnienia maksymalnej niezawodności zastosowano unikalne rozwiązanie wykorzystywane już w silnikach Euro 5, polegające na obudowaniu wiązek przewodów specjalną pianką.

Nowy model XF będzie dostępny z nowymi silnikiem PACCAR MX-13 Euro 6 o pojemności 12,9 l, w wersjach o mocy 300 kW/ 410 KM, 340 kW/460 KM i 375 kW/ 510 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym odpowiednio 2000, 2300 i 2500 Nm, dostępnym w szerokim zakresie prędkości obrotowej (od 1000 do 1425 obr./min).

Jak deklaruje producent, zużycie paliwa w nowym modelu XF pozostało na takim samym poziomie jak w modelu XF105, opartym na technologii Euro 5 ATe, a silniki MX-13 mają żywotność sięgającą nawet 1,6 mln km.

Z jednostkami napędowymi sprzęgnięte zostały nowe skrzynie biegów „PACCAR by ZF”. Standardowo montuje się dwunastobiegową manualną przekładnię z przełożeniem bezpośrednim. Do ciężkich zastosowań dostępna jest przekładnia szesnastobiegowa. W celu zwiększenia wygody użytkowania manualne skrzynie biegów są wyposażone we wspomaganie „Servoshift”, które zapewnia lżejszą zmianę biegów i krótszy skok dźwigni zmiany biegów.

Nie zabrakło także nowej zautomatyzowanej skrzyni biegów

AS-Tronic. Standardowym uzupełnieniem tej przekładni jest funkcja EcoRoll. Powoduje ona, że podczas zjeżdżania z łagodnych wzniesień skrzynia biegów przełącza się w położenie neutralne, dzięki czemu pojazd wykorzystując energię kinetyczną, stacza się w dół na biegu jałowym. Pozwala to, zależnie od trasy, zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 do 1,0%.

Szczególnie podczas jazdy po wzniesieniach, gdy układ przeniesienia napędu używa wysokich przełożeń (aby obniżyć zużycie paliwa), standardowe skrzynie biegów mają tendencje do przełączania się między najwyższym a kolejnym niższym biegiem, co nie zapewnia optymalnego komfortu kierowcy. Aby wyeliminować ten efekt, firma DAF opracowała nową funkcję: Fast Shift. Dzięki niej przełączanie między jedenastym i dwunastym biegiem odbywa się bez rozłączania sprzęgła. Dodatkową zaletą jest to, że napęd jest odłączany na krótszy czas, co pozwala zachować pęd i pomaga zoptymalizować zużycie paliwa. Do XF-a, niezależnie od rodzaju skrzyni, można dokupić Intarder 3 – zintegrowany retarder skrzyni biegów najnowszej generacji o sile hamowania wynoszącej 500 kW.

Oprócz możliwości wyposażenia w przystawkę PTO skrzyni biegów nowy silnik MX-13 oferuje także możliwość zamontowania na nim generatora. Jest to zupełnie nowe rozwiązanie. Znacznie wydłuża ono żywotność pasków klinowych, a także upraszcza montaż generatora (o maksymalnej mocy do 24 kW) do napędzania agregatu chłodzącego.

Opcjonalnym wyposażeniem jest również napędzana przez silnik pompa hydrauliczna (o mocy 20 lub 50 kW), a główną zaletą takiego rozwiązania, podobnie jak w przypadku pasowej przystawki PTO, jest działanie niezależne od skrzyni biegów.

W nowym modelu XF zastosowano także nową, wytrzymałą tylną oś SR1344. Została ona w pełni zoptymalizowana pod względem masy i specjalnie przystosowana do współpracy z zawieszeniem Stabilink. Cechą charakterystyczną nowej osi jest niski poziom hałasu. Mniejsza ilość oleju (10 zamiast 15 litrów) przekłada się na obniżone zużycie paliwa i niższe koszty wymiany oleju w transporcie międzynarodowym. Oś SR1344 ma nośność 13 ton i stanowi standardowe wyposażenie w pojazdach przeznaczonych do zestawów o masie do 44 ton, wyposażonych w silniki o momencie obrotowym do 2300 Nm. Aby zapewnić możliwość dostosowania tylnej osi do określonych zastosowań, dostępne są różne przełożenia główne, poczynając od wartości 2,38:1.

PODWOZIE

Konieczność uzyskania dodatkowej przestrzeni do chłodzenia silnika Euro 6 wymusiła stworzenie całkowicie nowej konstrukcji podwozia. Z przodu podwozia znajduje się rama o profilu trójkątnym, która zapewnia miejsce do zamocowania większej chłodnicy w celu zoptymalizowania przepływu powietrza chłodzącego silnik, a także większej chłodnicy międzystopniowej.

Z przodu końcówka ramy trójkątnej ma nową poprzecznicę, która stanowi dodatkowe wzmocnienie i zwiększa trwałość podwozia. Podobnie jest w przypadku poprzecznicy zamontowanej poniżej jednostki chłodzącej oraz nowo zaprojektowanego przedniego zabezpieczenia przeciwnajazdowego, które spełnia najnowsze wymagania europejskie w zakresie testów zderzeniowych (R29).

Podwozie nowych ciągników siodłowych 4×2 jest wykonane ze stali o dużej wytrzymałości (KF600). Dzięki temu uzyskano wyjątkowo trwałe, wytrzymałe i jednocześnie lekkie podwozie, które zapewnia zachowanie wysokiej ładowności. Podwozie zostało wyposażone w centralną rozgałęzioną ramę nośną, do której montowane są inne komponenty, i która zapewnia wysoką odporność na siły skręcające i zginające. Standardowa grubość podłużnic wynosi 6 milimetrów. W przypadku szczególnych zastosowań dostępne są także podłużnice o grubości 7 milimetrów.

Wysokość poprzecznicy zamykającej nowego podwozia jest równa wysokości podłużnic. Dzięki temu w przypadku kontaktu przyczepy z tyłem ciągnika nie powstaną uszkodzenia. Jest to szczególnie ważne w przypadku sytuacji wymagających mocnego skręcenia zestawu, np. podczas włączania się i opuszczania ruchu oraz wjeżdżania i wyjeżdżania ze stref załadunku.

Kolejną istotną cechą jest fakt, że położenie wszystkich przewodów sztywnych i elastycznych zostało zoptymalizowane. Ponadto przewody są doskonale zabezpieczone, co zapewnia maksymalną niezawodność.

Zawieszenie przednich kół zostało całkowicie przeprojektowane. Zwrócono szczególną uwagę na stworzenie idealnej równowagi pomiędzy tłumieniem, stabilnością poprzeczną, komfortem i trwałością. Zastosowano długie resory paraboliczne (1,75 m). Ich szerokość została zwiększona z 80 do 90 mm oraz udoskonalono ich właściwości. Dotyczy to zarówno zawieszenia z 2 resorami piórowymi przeznaczonego do standardowej 8-tonowej osi przedniej, jak i zawieszenia z 3 resorami piórowymi montowanego wraz z osią 9-tonową. Obie konstrukcje są bezobsługowe. Dostępne jest także zawieszenie pneumatyczne osi przedniej. Nowo zaprojektowane osie przednie zapewniają wyższą ładowność. Dzięki szerokości zwiększonej do 2,55 metra pojazd oferuje możliwość zastosowania większego rozstawu osi, co zwiększa przyczepność i stabilność.

Sterowane elektronicznie zawieszenie pneumatyczne ECAS firmy DAF jest montowane standardowo w tylnej części ciągników siodłowych 4×2. Czteromiechowe zawieszenie ma nośność 13 ton, co zapewnia rezerwę techniczną i wysoki stopień komfortu.

Nowością jest połączenie przekładni kierowniczej z przednią osią i zawieszeniem kabiny. Dzięki takiej konstrukcji nie ma konieczności stosowania wału wejściowego przekładni kierowniczej, co umożliwia znaczne ograniczenie masy. Jednocześnie nowa geometria układu kierowniczego zapewnia jego bardziej precyzyjną i bezpośrednią pracę, co przekłada się na doskonałą stabilność szczególnie podczas pokonywania zakrętów i zmiany pasów. Nowa geometria i zwiększona wydajność przekładni kierowniczej umożliwiają wygodne skręcanie kół nawet podczas postoju.

XF jest wyposażony w nowy wysokociśnieniowy (12 barów) układ hamulcowy. Ciśnienie powietrza jest wytwarzane przez nową, chłodzoną płynem, dwucylindrową sprężarkę o wydajności 670 l/min, która zasadniczo jest włączana tylko, gdy silnik nie jest poddawany obciążeniu.

BEZPIECZEŃSTWO

Kolejnym parametrem, na który firma DAF położyła duży nacisk podczas prac nad nowym modelem XF, jest maksymalne bezpieczeństwo. Dlatego wprowadzono jednoczęściowe szyby w drzwiach. Nawet konfiguracja lusterek została starannie zaprojektowana — celowo pozostawiono miejsce pomiędzy lusterkiem głównym, a szerokokątnym, aby zachować dobrą widoczność do przodu i zapewnić jeszcze większe pole widzenia. Lusterko szerokokątne ma większą powierzchnię, a lusterka po stronie pasażera zostały przeniesione bardziej do tyłu, dzięki czemu powstała dodatkowa przestrzeń między słupkiem A kabiny i obudową lusterka, która pozwala ograniczyć martwe pola.

Wszystkie wersje ciągników siodłowych 4×2 serii XF są standardowo wyposażone w układ wspomagania hamulców oraz układ EBS, który jest już dostępny na rynku. Standardowo nowy model XF oferuje także układ kontroli stabilności pojazdu (VSC). Układ VSC utrzymuje stabilność ciężarówki nawet w trudnych sytuacjach, a także zmniejsza ryzyko przewrócenia i składania się pojazdu oraz poślizgu. Opcjonalnie, za dodatkową opłatą, dostępne są następujące systemy: układ ostrzegania o opuszczeniu pasa (LDWS), tempomat adaptacyjny (ACC) i układ ostrzegania przed uderzeniem w przód pojazdu (FCW). W 2013 r. dostępny będzie zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (AEBS). W sytuacjach awaryjnych układ ten automatycznie zmniejsza prędkość pojazdu, a nawet umożliwia jego całkowite zatrzymanie w celu uniknięcia kolizji.

DAF XF został wyposażony w zamki najnowszej generacji i wyjątkową blokadę DAF Night Lock, która w sposób prosty i efektywny chroni przed włamaniami i próbami napadu. Rozwiązanie jest dostępne z czujnikiem gazu. Nowością jest inteligentnie zaprojektowany kluczyk z wbudowanym pilotem do otwierania i zamykania drzwi, który dodatkowo umożliwia sterowanie oświetleniem pojazdu.

Jak powiedział Harrie Schippers, Prezes firmy DAF i Wiceprezes firmy PACCAR. „Nowy XF jest najbardziej kompleksowym zadaniem konstrukcyjnym i programem wdrożenia w 84-letniej historii firmy DAF. Nowy XF stanowi doskonale uzupełnienie nagradzanych serii CF i LF”.

fot. DAF,

 

Autorem tego tekstu jest:

fot.DAF, J.W

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*