Jeszcze bardziej wydajny i ekologiczny – nowy Fuso Canter z pakietem Ecofficiency

  • Ecofficiency: Canter zarówno bardziej ekologiczny, jak i ekonomiczny
  • Silnik: ciśnienie wtrysku 2000 barów zwiększa wydajność
  •  Szybsze przełożenia tylnej osi obniżają zużycie paliwa
  • Kontrola emisji spalin zoptymalizowana pod kątem kategorii wagowych
  • ESP standardowe we wszystkich modelach z napędzaną tylną osią
  • Canter 4×4: reduktor zapewnia jeszcze więcej trakcji
  • Eco Hybrid: cichy i jeszcze bardziej ekonomiczny
  • Ładowność do 6 ton: nowy Canter o DMC 8,55 tony
  • Nowe wersje dostępne fabrycznie: ciężarówka burtowa i wywrotka

Z wynikiem 140 tys. wyprodukowanych egzemplarzy Fuso Canter jest międzynarodowym przebojem w segmencie lekkich aut ciężarowych i najlepiej sprzedającym się pojazdem Daimler Trucks. Perspektywy na dalszą poprawę tej znakomitej pozycji jawią się w jasnych barwach: wraz z wprowadzeniem bardziej rygorystycznych norm Euro VI i Euro 5b+ model staje się jeszcze bardziej wydajny i ekologiczny – a to dzięki pakietowi Ecofficiency. Ponadto, w ofercie debiutują kolejne atrakcyjne warianty oraz elementy wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa.

Ecofficiency: Canter zarówno bardziej ekologiczny, jak i ekonomiczny

Euro 5b+ dla lekkich wersji o dopuszczalnej masie całkowitej do 6,0 ton, Euro VI dla ciężkich wariantów – Fuso Canter jest podwójnie przygotowany na przyszłość. Ambitny cel rozwoju nowej generacji brzmi: znaczne ograniczenie zapotrzebowania na paliwo mimo wprowadzenia bardziej rygorystycznych norm emisji spalin.

I chociaż wydaje się to pierwotnie sprzeczne, inżynierowie opracowali imponujące rozwiązanie: nowa generacja Cantera Euro 5b+ i Euro VI jest nie tylko czystsza, ale i o wiele bardziej ekonomiczna od poprzedników. „Ecofficiency” oznacza, że Canter łączy wzorową zgodność środowiskową ze znakomitą wydajnością.

Ecofficiency obejmuje cały szereg środków, standardowo wprowadzonych we wszystkich wariantach Cantera, w tym: wyższe ciśnienie wtrysku w celu jeszcze bardziej efektywnego spalania paliwa, niskotarciowy olej silnikowy, elektromagnetyczne sprzęgło wentylatora, zoptymalizowany układ chłodzenia, system start-stop, nowe konfiguracje przełożeń osi, opony o obniżonych oporach toczenia dla modeli Euro VI oraz ograniczające tarcie zabiegi w konstrukcji manualnej skrzyni biegów.

Rezultat – zależnie od wariantu i obszaru zastosowań, Canter jest do 9 proc. oszczędniejszy od poprzednika i emituje o tyle samo mniej dwutlenku węgla.

Silnik: ciśnienie wtrysku 2000 barów zwiększa wydajność

Dwa wałki rozrządu w głowicy z wytrzymałym napędem za pośrednictwem łańcucha, cztery zawory na cylinder, system wtrysku common rail, turbosprężarka o zmiennej geometrii – silnik Fuso Cantera już wcześniej grał w technologicznej czołówce.

Dostosowanie do nowych norm emisji spalin Euro 5b+ oraz Euro VI oznacza, że 4-cylindrowa jednostka o pojemności 3 litrów po raz kolejny podnosi poprzeczkę. Nowe wtryskiwacze zwiększają maksymalne ciśnienie wtrysku o 25 proc, nawet do 2000 barów. Dzięki rozbudowanej izolacji akustycznej nie wiąże się to z wyższym poziomem hałasu – ani wewnątrz, ani na zewnątrz.

Nie zmieniły się dane dotyczące mocy i momentu obrotowego Cantera. Do wyboru są trzy wersje jednostki, wewnętrznie oznaczonego jako 4P10:

– 96 kW (130 KM) przy 3000-3500 obr./min, 300 Nm przy 1300-3050 obr./min

– 110 kW (150 KM) przy 3500 obr./min, 370 Nm przy 1320-2840 obr./min

– 129 kW (175 KM) przy 3500 obr./min, 430 Nm przy 1600-2860 obr./min

Warto podkreślić wyjątkowo wysoki jak na ten rozmiar i klasę wagową moment obrotowy – maksymalna siła napędowa generowana jest już przy niskich obrotach i dostępna w szerokim ich zakresie. Wcześniej opcjonalny, system start-stop należy obecnie do standardowego wyposażenia wszystkich modeli. Podczas jazdy na krótkich dystansach może on przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa do 3 proc.

Szybsze przełożenia osi obniżają zużycie paliwa

Zadziwiająca elastyczność stosunkowo kompaktowego silnika pozwoliła inżynierom na przekonfigurowanie przełożeń osi. Większość wersji dysponuje teraz szybszym przełożeniem, a w efekcie odznacza się niższym poziomem hałasu oraz mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo, i to bez utraty osiągów. Gdy potrzebne są maksymalne osiągi – na przykład podczas częstych podróży z pełnym obciążeniem, holowania przyczepy lub w terenie o wymagającej topografii, do wyboru jest też oś z przełożeniem wolniejszym o 10 proc.

Kontrola emisji spalin zoptymalizowana pod kątem kategorii wagowych

Podobnie jak dotychczas, Canter jest nadal dostępny z dwoma systemami kontroli spalin. W związku z wprowadzeniem nowych norm Euro 5b+ oraz Euro VI, zostały one jednak zmodyfikowane i dostosowane do nowych wymogów.

Modele o dopuszczalnej masie całkowitej do 6 ton są zgodne z normą Euro 5b+. W tym przypadku za oczyszczanie spalin odpowiada kombinacja układu recyrkulacji (EGR), katalizatora i filtra cząstek stałych.

Nieco bardziej skomplikowaną architekturę ma system w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6,5 tony oraz 4×4 i Eco Hybrid: wyposażone są one w silniki BlueTec 6, technologię SCR z wtryskiem AdBlue i katalizator. Aby sprostać bardziej rygorystycznym wymogom Euro VI, pojemność filtra cząstek stałych oraz katalizatora SCR została zwiększona.

Usytuowanie 12-litrowego zbiornika AdBlue po prawej stronie pojazdu, obok zbiornika paliwa, pozwala na uproszczenie czynności obsługowych. Elementy niezbędne do spełnienia normy Euro VI zwiększają masę własną Cantera o około 30 kg – to wartość pomijalna przy jego wysokiej ładowności.

Filtr cząstek stałych na cały okres eksploatacji pojazdu

We wszystkich modelach filtr cząstek stałych został zaprojektowany na całą żywotność pojazdu. Jest on bezobsługowy, co oznacza, że nie ma potrzeby jego czyszczenia lub wymiany w trakcie użytkowania. W przypadku eksploatacji na ekstremalnie krótkich odcinkach, z powodu niskiej temperatury spalin, filtr może wymagać ręcznej regeneracji. Kierowcę powiadomi o tym ikona na wyświetlaczu wielofunkcyjnym; ręczna regeneracja aktywowana jest za naciśnięciem przycisku.

W nowych generacjach, zgodnych z Euro 5b+ lub Euro VI, bez zmian pozostały długie odstępy między wymianami oleju – co 40 tys. km lub co roku.

Jedna seria modelowa zgodna z dwoma standardami emisji: Euro 5b+ lub Euro VI

Canter na rok modelowy 2014 spełnia wymagania różnych standardów emisji, zależnie od kategorii wagowej. Euro 5b+ odnosi się do wersji o dopuszczalnej masie całkowitej do 6,0 ton, a Euro VI – do cięższych odmian, włącznie z Canter Eco Hybrid.

Różnica wiąże się z wymogami prawnymi. Przy masie referencyjnej do 2380 kg charakterystyka emisji kompletnego pojazdu testowana jest na hamowni podwoziowej, z wynikiem wyrażonym w postaci ilości zanieczyszczeń na kilometr. Przy masie referencyjnej powyżej 2840 kg silnik poddaje się badaniom na hamowni silnikowej, a wynik wskazywany jest w emisji zanieczyszczeń na kW mocy. Producent może wybrać jedną z tych metod.

Masa referencyjna to masa własna pojazdu zwiększona o 75 kg, czyli o wagę kierowcy oraz zatankowanego w 90 proc. zbiornika paliwa. Zastosowanie ma tu masa indywidualnego modelu. Wiele podwozi w produkcji nie ma jeszcze przypisanego nadwozia, są więc ważone bez nadwozia i odpowiednio klasyfikowane.

Aby dokonać rozróżnienia pomiędzy metodami pomiarowymi, standardy emisji testowane na hamowni podwoziowej są często oznaczone cyframi arabskimi, a te badane na hamowni silnikowej – rzymskimi. Co więcej, standardy te weszły w życie w różnym czasie – Euro VI i Euro 5b+ obowiązują od początku 2014 roku, a Euro 6b nie będzie obowiązkowa aż do września 2016.

ESP standardowe we wszystkich modelach z napędzaną tylną osią

Canter rocznik 2014 robi ogromny krok naprzód również w kwestii wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Nowa generacja modelu jest standardowo zaopatrzona w elektronicznie sterowany układ hamulcowy. Zapewnia on podstawę dla działania innego systemu zwiększającego bezpieczeństwa – ESP, który także należy do wyposażenia seryjnego wszystkich wariantów za wyjątkiem Cantera 4×4. W przypadku Cantera 9C15 oraz 9C18 o dopuszczalnej masie całkowitej 8,55 tony system ESP będzie seryjny od połowy br. Zintegrowane funkcje ESP obejmują ABS, układ kontroli trakcji oraz Brake Assist.

Dodatkowe, szerokokątne lusterka pomagają w dalszej poprawie bezpieczeństwa. Teraz są one dostępne dla całej gamy modelowej i montowane w standardzie w wariantach 4×4 oraz o dopuszczalnej masie całkowitej 8,55 tony.

Ostatnia, ale nie najmniej istotna zmiana – wersje 3,5-tonowe przemieszczają się obecnie na kołach z 16-calowymi obręczami.

Canter 4×4: reduktor zapewnia jeszcze więcej trakcji

Gama Cantera obejmuje wariant z napędem na obie osie, wprowadzony do sprzedaży wiosną 2012 roku. W Europie jest on oznaczony jako 6C18, o dopuszczalnej masie całkowitej 6,5 tony, z 2-metrową, komfortową kabiną oraz silnikiem o mocy 129 kW (175 KM). Napęd na obie osie można włączyć w dowolnym momencie. Pozwala to na błyskawiczną reakcję podczas jazdy po zmiennym terenie, a jednocześnie zapewnia maksymalną wydajność na drodze, w trybie 4×2. Wyposażenie seryjne obejmuje także samoblokujący się dyferencjał tylnej osi z blokadą do 70 proc. Lista nowości w przypadku Cantera 4×4 zawiera seryjny, dołączany reduktor, który redukuje maksymalna prędkość na poszczególnych biegach o współczynnik 1,987 i o tyle samo zwiększa trakcję. Jego aktywacja następuje na postoju, po zwolnieniu pedału sprzęgła, a o włączeniu informuje lampka na panelu wskaźników. Pomimo zastosowania tylnej osi o szybszym  przełożeniu, Canter 4×4 może się teraz pochwalić imponującą zdolnością do pokonywania wzniesień o nachyleniu do 60 proc.

Model oferowany jest z kabiną pojedynczą lub podwójną, z dwoma rozstawami osi do wyboru. Ładowność podwozia wynosi około 3,5 tony. Dzięki wysokim rezerwom obciążenia osi (dopuszczalne obciążenie osi z przodu/z tyłu: 2800/6000 kg) istnieje możliwość zwiększenia DMC Cantera 4×4 do 7,0 lub 7,5 tony, zależnie od obszaru zastosowań.

W celu zwiększenia własności terenowych kabina i nadwozie są zawieszone znacznie wyżej, a dodatkowy stopień ułatwia dostanie się do wnętrza. Kąt natarcia wzrasta w porównaniu z Canterem 4×2 z 18 do 35 stopni, kąt zejścia – z 11 do 24 stopni, a prześwit – z 219 do 320 mm.

Połączenie solidności i zdolności off-roadowych sprawia, że Fuso Canter 4×4 sprawdza się we wszystkich zadaniach poza utwardzonymi drogami: na placach budowlanych, w branży energetycznej, w służbach pożarniczych lub – jako pługopiaskarka – przy odśnieżaniu dróg. Szerokość zaledwie 2 metrów pozwala mu bez trudu pokonywać wąskie przejazdy, a trzyczęściowy, stalowy zderzak z plastikowymi narożnikami jest odporny na uderzenia. Podczas jazdy w terenie szczególnie docenia się wrodzone zalety Cantera: kompaktową kabinę zabudowaną nad silnikiem, znakomitą zwrotność oraz dobrą widoczność z wnętrza.

Eco Hybrid: cicho sunie przez miasto i jest jeszcze bardziej ekonomiczny

Gamę modelową Cantera kompletuje wariant Eco Hybrid – pierwsza w klasie seryjna ciężarówka z napędem hybrydowym, wyposażona w zaawansowaną technologię, która pomaga chronić środowisko i naprawdę się opłaca. Model zużywa nawet do 23 proc. mniej paliwa, więc umiarkowana dopłata w wysokości 8500 euro (plus VAT) zwraca się w ciągu zaledwie kilku lat.

W porównaniu do poprzednika zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla zostały dodatkowo obniżone, a to za sprawą szybszego przełożenia osi oraz zoptymalizowanej strategii zmiany przełożeń. Canter Eco Hybrid został uzbrojony w nowoczesne, dopracowane rozwiązania, w tym układ start/stop, elektryczny rozrusznik oraz unikalną, dwusprzęgłową przekładnię Duonic. Z uwagi na ekologiczny i cichy układ napędowy, model ten sprawdza się w transporcie krótkodystansowym w obszarze zabudowanym oraz w strefach o ograniczonej emisji spalin.

4-cylindrowy turbodiesel o pojemności 3 litrów, mocy 110 kW (150 KM) i maksymalny momencie obrotowym 370 Nm pochodzi z Cantera z napędem spalinowym. Jednostka BlueTec 6 jest zgodna z normą Euro VI, a jej system kontroli spalin wykorzystuje układ recyrkulacji (EGR) oraz technologię SCR z wtryskiem AdBlue i filtrem cząstek stałych.

Silnik elektryczny generuje moc 40 kW i  wysoki moment obrotowy o wartości 200 Nm, dostępny niemal natychmiast. Energia do jego zasilania pochodzi z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 2 Ah i masie zaledwie 63,5 kg. Na główne elementy baterii Fuso udziela 5-letniej gwarancji (opcjonalnie – 10-letniej).

Przy każdym użyciu hamulców akumulatory są doładowywane poprzez zamianę energii kinetycznej na elektryczną. Umieszczono je w solidnej obudowie po lewej stronie pojazdu, pomiędzy osiami. Podczas prac nad Canterem Eco Hybrid priorytetem było bezpieczeństwo konstrukcji. Dla przykładu, gdy dojdzie do wypadku, czujnik zderzeniowy odłącza wszystkie elementy pracujące pod wysokim napięciem. Kierowca może zrobić to samo za pośrednictwem awaryjnego wyłącznika. Obudowa akumulatorów bez żadnych uszczerbków wytrzyma zderzenie czołowe przy prędkości 40 km/h i zderzenie boczne z lewej strony przy prędkości 50 km/h.

Działanie układu napędowego Cantera Eco Hybrid opiera się na rozruchu i ruszaniu z miejsca w cichym trybie elektrycznym. Silnik Diesla uruchamia się przy prędkości około 10 km/h. Poniżej może on także pracować na biegu jałowym, zasilając urządzenia pomocnicze. Zgodnie z wymogami w zakresie osiągów, jednostka elektryczna wspomaga wysokoprężną podczas przyspieszania, nawet przy wyższych prędkościach. Układ start/stop odłącza silnik Diesla podczas postoju.

Ekonomiczny i przyjazny środowisku Canter Eco Hybrid może również przewozić ciężkie ładunki. Dodatkowa masa komponentów hybrydowego wynosi jedynie około 150 kg, co oznacza, że 7,5-tonowe podwozie z kabiną ma ładowność do 4,8 tony.

DNA Cantera – bez zmian

Canter nadal przekonuje do siebie znanymi już zaletami, wpisanymi w jego DNA – począwszy od zabudowanej nad silnikiem kabiny o kompaktowych wymiarach, znakomitej zwrotności i wysokiej ładowności. Funkcjonalne wnętrze jest w seryjnie zaopatrzone w dwuosobową ławkę po stronie pasażera. Elementy sterowania, fotele, ogrzewanie i klimatyzacja nie pozostawiają niczego do życzenia – standardowe wyposażenie obejmuje na przykład wielofunkcyjny wyświetlacz z komputerem pokładowym. Jedną z charakterystycznych cech Cantera jest dżojstik zmiany biegów usytuowany tuż pod ręką, na tablicy rozdzielczej, dzięki czemu w środkowej części kabiny wygospodarowano dodatkowe miejsce.

Jednocześnie Canter zapewnia wzorowy poziom wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa: ma wydajny hamulec silnikowy, komplet hamulców tarczowych oraz standardowy układ stabilizacji toru jazdy ESP z licznymi funkcjami dodatkowymi. Priorytetem jest też bezpieczeństwie bierne. Wzmocnienia boczne drzwi, system ochrony zderzeniowej Fuso RISE oraz technologia Break Override należą do seryjnego wyposażenia wszystkich modeli. Na życzenie montowane są poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Co więcej, Fuso stanowi korzystną propozycję w kwestii długoterminowej eksploatacji: gruntowanie katodowe (KTL) kabiny kierowcy oraz rama lakierowana proszkowo zapewniają wieloletnią ochronę przed korozją na najwyższym poziomie.

Duonic – popularna przekładnia dwusprzęgłowa teraz dostępna w ciężarówce

Cantery o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony są standardowo wyposażone w 5-biegową skrzynię manualną. Alternatywnie dostępna jest przekładnia Duonic (seryjna w nowym Canterze o DMC 8,55 tony). To pierwsze tego typu rozwiązanie w ciężarówce. Wprowadzone w 2011 roku, zależnie od modelu pada obecnie wyborem od 30 o 50 proc. nabywców. Do jego zalet należy niższe zużycie paliwa oraz wygoda jazdy, zwłaszcza na krótszych dystansach.

Skrzynia Duonic łączy komfort „automatu” z wydajnością przekładni manualnej. Bazuje ona na 6-biegowej skrzyni manualnej z dwoma mokrymi sprzęgłami hydraulicznymi oraz elektronicznym sterowaniem. Z uwagi na to, że kolejne przełożenie „czeka już w pogotowiu”, zmiana biegów jest wyjątkowo szybka, gładka i odbywa się bez przerw w dostawie siły obrotowej. Kierowca może w każdej chwili dokonać ręcznego wyboru przełożenia. Skrzynia ma funkcję pełzania, przydatną podczas manewrowania.

Zawieszenie i rama skonfigurowane pod kątem dużych obciążeń

Canter został skutecznie przystosowany do zastosowań transportowych w zakresie komfortu i wytrzymałości. Dla przykładu, warianty 3,5-tonowe mają niezależne zawieszenie kół ze sprężynami śrubowymi, zapewniające wyższy komfort oraz precyzyjniejsze prowadzenie. W wyższych klasach wagowych zastosowano odporne na duże obciążenia rozwiązania, w tym oś sztywną oraz resory paraboliczne.

Nawet odmiany 3,5-tonowe wyposażone są w podwójne ogumienie tylnej osi – to kolejny element przemawiający za solidnością Cantera. Jego stabilność zwiększa rama typu drabinkowego w trzech wersjach szerokości, od 700 do 850 mm. Standaryzowany rozkład otworów ułatwia pracę specjalistom od budowy nadwozi. Trzy przystawki odbioru mocy, transformator napięcia (12V do 24V), specjalnie dostosowane alternatory oraz różne konfiguracje zbiornika paliwa zapewniają Canterowi elastyczne przygotowanie do wykonania wielu zadań i spełniają złożone wymagania producentów nadwozi.

Przewiezie do 6 ton: nowy Canter o DMC 8,55 tony

Gama Cantera na rocznik 2014 jest jeszcze szersza niż dotychczas. Podczas gdy wcześniej kończyła się na wersjach o DMC 7,5 tony, obecnie na szczycie oferty plasują się wersje 9C15 i 9C18 o DMC 8,55 tony. Jako podwozie, nowy model ma ładowność wynoszącą niemal 6 ton, co czyni go nowym liderem w tej kategorii wagowej.

Największego Cantera standardowo wyposażono w zautomatyzowaną przekładnię dwusprzęgłową Duonic oraz szeroką kabinę C (Comfort). Napędza go wydajny i ekologiczny silnik o pojemności 3 litrów i mocy 110 kW (150 KM) lub 129 kW (175 KM), współpracujący z technologią SCR oraz filtrem cząstek stałych. Pakiet Ecofficiency montowany jest seryjnie.

Cantery 9C15 oraz 9C18 dostępne są z trzema rozstawami osi do wyboru (3400, 4300 oraz 4750 mm; ten ostatni zarezerwowano dla modelu 9C18). Maksymalna długość nadwozia wynosi 7210 mm, a maksymalne obciążenie – dokładnie 5995 kg. Dzięki specjalnym sprężynom z przodu i z tyłu, wzmocnionej przekładni oraz większemu skokowi pedału hamulca, Canter jest odpowiednio przygotowany do nowej kategorii wagowej. Dopuszczalne obciążenia osi – 3100 kg z przodu i 6000 kg z tyłu – zapewniają rezerwę dla nierównomiernie rozłożonego obciążenia. Standardowe lustra szerokokątne poprawiają widoczność do tyłu przy szerokim nadwoziu. Średnica zawracania równa 12,2 m to nowy rekord w tej kategorii wagowej.

Szkielet najcięższego Cantera stanowi wytrzymała, 850-milimetrowa rama z odpowiednio poszerzonym rozstawem kół. Gwarantuje to stabilność nawet w połączeniu z wysokim nadwoziem. Ze względu na spodziewane obciążenia przełożenie osi napędowej skrócono o około 20 proc. względem wariantu 7,5-tonowego (i=5,714 zamiast i=4,875) w celu poprawy dynamiki jazdy. Masa przyczepy jest taka sama jak w przypadku odmiany 3,5-tonowej.

Nowe wersje nadwoziowe dostępne fabrycznie: ciężarówka skrzyniowa i wywrotka

Wraz z nowymi odmianami nadwoziowymi dostępnymi fabrycznie gama Cantera staje się jeszcze bardziej wszechstronna: model jest teraz dostępny jako podwozie z kabiną pojedynczą lub podwójną oraz jako ciężarówka skrzyniowa lub wywrotka.

Aluminiowa zabudowa skrzyniowa dla Cantera o DMC 3,5 tony dostępna jest w czterech wersjach długości (od 3200 do 4300 mm) i dwóch wersjach szerokości (1870 lub 2050 mm). Warianty o DMC od 6,0 do 8,55 ton występują aż w 10 odmianach o długości od 3200 do 4300 mm i trzech odmianach szerokości. Nadwozie waży od 300 do 500 kg, co pozwala zachować wysoką ładowność. Ramę nadwozia wykonano z ocynkowanej stali, a samą platformę z lekkiego, niekorodującego aluminium, poddanemu katodowaniu gruntowemu i lakierowaniu. Do produkcji podłogi służy sklejka o grubości 15 mm z powłoką antypoślizgową; wyposażono ją w zintegrowane ucha mocujące.

Z przodu wszystkie ciężarówki skrzyniowe mają zaporę wykonaną z ocynkowanych rur stalowych ze stojakiem drabinkowym i kratką chroniącą tylną ścianę kabiny. Pod tylnym zwisem znajduje się zamykany schowek. Wszystkie trzy burty można złożyć; tylną wyposażono w zintegrowany stopień, a rozkładana drabinka ułatwia wejście na platformę. Boczne osłony ochronne wykonano z aluminium.

Równie funkcjonalna jest nowa wywrotka trójstronna. Nawet w przypadku wariantu 3,5-tonowego nabywcy mają do wyboru pięć wersji, a w przypadku odmian o DMC od 6,0 do 8,55 tony – aż dziesięć, z długością nadwozia od 3200 do 4400 mm i szerokością od 1950 do 2200 mm. Nadwozie wywrotki waży od 670 do 970 kg, zależnie od wersji, zapewnia więc wysoką ładowność, zwłaszcza w klasyfikacji wagowej wywrotek.

Ramę wyprodukowano z blachy stalowej cynkowanej, a nadwozie – z gruntowanej katodowo i lakierowanej. Tak jak w przypadku ciężarówek burtowych, zaporę wykonano z ocynkowanych rur stalowych ze stojakiem drabinkowym i kratką chroniącą tylną ścianę kabiny, a pod tylnym zwisem znajduje się zamykany schowek. W podłodze zamontowano punkty mocujące i rozkładaną drabinkę, ułatwiającą dostanie się na platformę.

Wszystkie trzy burty można złożyć lub odchylić pod kątem 45 stopni i zablokować łańcuchem, a następnie wykorzystać jako rynny.

Wariant 3,5-tonowy łączy jednostopniowy cylinder hydrauliczny z mechanizmem nożycowym. Układ pracuje pod ciśnieniem do 180 barów i jest skonfigurowany dla 3 ton. Cięższe wersje mają pięciostopniowy wywrotu z hydrauliką działającą przy ciśnieniu do 280 barów, skonfigurowaną dla 8 ton. W każdym przypadku sterowanie odbywa się za pośrednictwem wygodnego pilota.

Kluczową zaletą nadwozi oferowanych fabrycznie jest fakt, że klienci otrzymują pojazd z jednego źródła, które odpowiada za zamówienie, finansowanie i serwis – a to wszystko w konkurencyjnej cenie. Zamówienia odbywają się w sposób przystępny, a ich realizacja nie wiąże się z opóźnieniami. Wszystkie elementy nadwozi objęte są standardową, 3-letnią gwarancją mechaniczną (ograniczoną przebiegiem 100 tys. Km, w Polsce 150.000 km). Na życzenie nabywcy dostępne są oczywiście rozwiązania indywidualne.

Szeroka gama Cantera

Oferta Fuso Cantera pokrywa wszystkie kluczowe segmenty w klasie lekkich ciężarówek i obejmuje warianty o DMC od 3,5 do 8,55 tony (nowość) oraz bogactwo różnych wersji. Należą do niej m.in. standardowe kabiny (S) o szerokości zaledwie 1695 mm, dostosowane do użytkowania w ograniczonych przestrzeniach, oraz komfortowe kabiny o szerokości 1995 mm. Obie są standardowo wyposażone w dwuosobową ławkę po stronie pasażera. Warto wspomnieć o odmianie z ekstradługim rozstawem osi (4750 mm) dla 7,5-tonowego Cantera z podwójną kabiną, wprowadzonego na końcu generacji Euro V. To znakomita baza na przykład dla pomocy drogowej. Portfolio uzupełnia Canter Eco Hybrid, który nie ma sobie równych w klasie Cantera.

– Canter 3S13, DMC 3,5 t, Euro 5b+, standardowa kabina

Moc 96 kW (130 KM)

5-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowa przekładnia Duonic

Rozstaw osi 2500/2800/3400 mm

– Canter 3S15, DMC 3,5 t, Euro 5b+, standardowa kabina

Moc 110 kW (150 KM)

5-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowa przekładnia Duonic

Rozstaw osi 2500/2800/3400 mm

– Canter 3C13/3C13D, DMC 3,5 t, Euro 5b+, kabina komfortowa lub podwójna

Moc 96 kW (130 KM)

5-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowa przekładnia Duonic

Rozstaw osi 2500/2800/3400/3850 mm

– Canter 3C15/3C15D, DMC 3,5 t, Euro 5b+, kabina komfortowa lub podwójna

Moc 110 kW (150 KM)

5-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowa przekładnia Duonic

Rozstaw osi 2500/2800/3400/3850 mm

– Canter 3C18, DMC 3,5 t, Euro 5b+, kabina komfortowa lub podwójna

Moc 129 kW (175 KM)

5-biegowa skrzynia manualna

Rozstaw osi 2500/2800/3400/3850 mm

– Canter 6S15, DMC 6,0 t, Euro 5b+, standardowa kabina

Moc 110 kW (150 KM)

5-biegowa skrzynia manualna

Rozstaw osi 2500/2800/3400 mm

– Canter 6C18/6C18D 4×4, DMC 6,5 t, Euro VI, kabina komfortowa lub podwójna

Moc 129 kW (175 KM)

5-biegowa skrzynia manualna

Rozstaw osi 3415/3865 mm

– Canter 7C15/7C15D, DMC 7,5 t, Euro VI, kabina komfortowa lub podwójna

Moc 110 kW (150 KM)

5-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowa przekładnia Duonic

Rozstaw osi 2800/3400/3850/4300/4750 mm

– Canter 7C18/7C18D, DMC 7,5 t, Euro VI, kabina komfortowa lub podwójna

Moc 129 kW (175 KM)

5-biegowa skrzynia manualna lub dwusprzęgłowa przekładnia Duonic

Rozstaw osi 3400/3850/4300/4750 mm

– Canter 9C15, DMC 8,55 t, Euro VI, kabina komfortowa

Moc 110 kW (150 KM)

Dwusprzęgłowa przekładnia Duonic

Rozstaw osi 3400/3850/4300 mm

– Canter 9C18, DMC 8,55 t, Euro VI, kabina komfortowa

Moc 129 kW (175 KM)

Dwusprzęgłowa przekładnia Duonic

Rozstaw osi 3400/3850/4300/4750 mm

 

 

 

 

Autorem tego tekstu jest:

Mercedes-Benz Polska

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*