- Grupa Michelin odnotowuje zysk operacyjny z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych na poziomie 2,2 mld euro
- Zgodnie z oczekiwaniami Grupa Michelin utrzymała stabilne wolumeny sprzedaży
- Ponad 1,15 mld euro dodatnich przepływów pieniężnych
- Wskaźnik ROCE na poziomie 11,9 proc.
- Rekomendowana dywidenda w wysokości 2,5 euro na akcję
Perspektywa na 2014 rok
Popyt na opony w krajach rozwijających się powinien nadal rosnąć, z kolei na rynkach rozwiniętych popyt powinien pozostać stabilny z możliwością wzrostu w przypadku poprawy ogólnej sytuacji gospodarczej.
Michelin planuje w ciągu 2014 r. zwiększyć wolumen sprzedaży o 3 proc., analogicznie do oczekiwanego wzrostu światowego rynku opon. Wzrost ten będzie możliwy m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek opon MICHELIN Premier All Season i MICHELIN X Multi, koncentracji na segmencie premium, tradycyjnie dobrej sytuacji w segmencie opon specjalistycznych, rozpoznawalności marki Michelin i nowym zakładom produkcyjnym.
Celem Michelin na 2014 r. jest uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie ponad 11% i osiągnięcie ponad 500 mln euro dodatnich przepływów pieniężnych, utrzymując jednocześnie wydatki inwestycyjne na poziomie 2 mld euro.
(w milionach euro) |
2013 |
2012 |
Sprzedaż netto |
20 247 |
21 474 |
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych |
2 234 |
2 423 |
Marża operacyjna |
11,0% |
11,3% |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja |
10,2% |
9,3% |
Opony ciężarowe i ich dystrybucja |
7,8% |
6,6% |
Działalność specjalistyczna |
20,6% |
26,0% |
Zysk operacyjny po uwzględnieniu pozycji jednorazowych |
1 974 |
2 469 |
Zysk netto |
1 127 |
1 571 |
Nakłady inwestycyjne |
1 980 |
1 996 |
Zadłużenie netto |
142 |
1 053 |
Zadłużenie netto/Kapitał własny |
2% |
12% |
Wolne środki pieniężne1 |
1 154 |
1 075 |
ROCE |
11,9% |
12,8% |
Wynagrodzenia pracowników2 |
111 200 |
113 400 |
1 Wolne środki pieniężne wypracowane w działalności operacyjnej minus wydatki inwestycyjne
2 Na koniec roku
Przegląd rynków:
Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych
2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie Rynek wymiany |
+ 1%
– 0% |
+ 5%
+ 5% |
+ 5%
+ 6% |
+ 5%
+ 10% |
– 6%
+ 4% |
+ 3%
+ 3% |
4 kw. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie Rynek wymiany |
+ 6%
+ 1%
|
+ 6%
+ 4% |
+ 10%
+ 5% |
– 8%
+ 8% |
– 7%
– 1% |
+ 6%
+ 3% |
Pierwsze wyposażenie:
- W Europie wolumen sprzedaży opon w 2013 r. wzrósł o 1 proc., przy czym znacząco lepsza była druga połowa roku. Z kolei popyt na rynkach Europy Wschodniej spadł o 4 proc.
- Wolumen sprzedaży na rynku Ameryki Północnej wzrósł o 5 proc., powracając do poziomu z przed recesji. Powodem wzrostów była wymiana starszych pojazdów na nowe modele.
- W Azji wolumen sprzedaży wzrósł o 5 proc. mimo dużego zróżnicowania pomiędzy poszczególnymi krajami. W Chinach odnotowano wzrost aż o 15%, ustanawiając nowy rekord w IV kw. (+21 proc.). W ostatnich pięciu latach wolumen sprzedaży na rynku chińskim potroił się.
- Wolumen sprzedaży w Ameryce Południowej wzrósł o 5 proc., co było efektem zwiększającej się produkcji samochodów w regionie.
Rynek wymiany:
- W Europie wolumen sprzedaży na rynku wymiany w 2013 r. nie zmienił się w stosunku do 2012 roku. W Europie Zachodniej nieznacznie lepszą sprzedaż obserwowaliśmy w drugiej połowie roku. W segmencie opon zimowych zanotowano spadek sprzedaży, podczas gdy sprzedaż opon letnich wzrosła. Wzrost popytu o 7 proc. odnotowano w segmencie opon o wysokich osiągach (o średnicy powyżej 17 cali). W krajach Europy Wschodniej popyt również pozostawał stabilny.
- Popyt w Ameryce Północnej zwiększył się o 5 proc. na skutek wzrostu importu z Chin, który był spowodowany zniesieniem taryf celnych. Na wzrost popytu wpłynęła też sprzedaż opon zimowych w Kanadzie.
- W Azji wolumen sprzedaży wzrósł o 6 proc., na co największy wpływ miał wzrost w Chinach (+8 proc.) i w Japonii (+3 proc.).
- W Ameryce Południowej popyt rósł na wszystkich rynkach – łącznie w całym regionie wolumen sprzedaży wzrósł o 10 proc. Największy wzrost zanotowano w Brazylii (+14 proc.).
Wolumen sprzedaży: opony do samochodów ciężarowych
2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie* Rynek wymiany* |
+ 4%
+ 8% |
– 7%
– 2% |
+ 12%
+ 5% |
+ 40%
+ 10% |
– 13%
+ 8% |
+ 6%
+ 5% |
4 kw. 2013 |
Europa, Rosja, Turcja |
Ameryka Północna |
Azja (bez Indii) |
Ameryka Południowa |
Afryka, |
Łącznie |
Pierwsze wyposażenie* Rynek wymiany* |
+ 17%
+ 6%
|
– 2%
– 2% |
+ 17%
+ 7% |
+ 36%
+ 17% |
– 18%
+ 9% |
+ 11%
+ 6% |
*Tylko rynek opon radialnych
Pierwsze wyposażenie
- Popyt w Europie zwiększył się pod koniec roku, co było spowodowane zwiększonymi zakupami pojazdów przed planowanym wprowadzeniem 1 stycznia 2014 r. nowych norm emisji spalin Euro VI.
- Na rynkach Ameryki Północnej popyt był stabilny przez większą część roku. W IV kwartale widoczne było ożywienie sprzedaży, co jest dobrym prognostykiem na początek 2014 roku.
- Wolumen sprzedaży w Azji wzrósł o 12 proc. W Chinach popyt wzrósł o 14 proc., głównie dzięki popytowi w segmencie największych ciężarówek i autobusów. W Azji Południowo-Wschodniej w pierwszej połowie roku zanotowano wzrost o 28 proc., jednak cały rok zakończył się spadkiem popytu o 4 proc. Wolumen sprzedaży w Japonii wzrósł o 5 proc. w całym 2013 r. i aż o 27 proc. w ostatnim kwartale, co było spowodowane przez zakupy pojazdów przed wzrostem stawki VAT.
- Wolumen sprzedaży na rynkach Ameryki Południowej wzrósł o 40 proc., co było spowodowane dużym popytem na samochody ciężarowe wykorzystywane w rolnictwie oraz efektem niskiej bazy.
Rynek wymiany
- Popyt w Europie wzrósł o 8 proc., jednak nadal pozostaje słaby. W Europie Zachodniej (+7 proc.) wolumen sprzedaży odzwierciedla wyprzedaż opon do odbiorców flotowych i zmniejszenie stanów magazynowych przez dilerów. W Europie Wschodniej popyt wzrósł w 2013 r. o 13 proc., jednak w ostatnim kwartale widać było spowolnienie wzrostu przez spadek wolumenów sprzedaży w Rosji.
- Zmniejszenie stanów magazynowych i lepsze zarządzanie flotami spowodowały spadek popytu na rynkach Ameryki Północnej o 2 proc.
- Wolumen sprzedaży w Azji wzrósł w ubiegłym roku o 5 proc. W Chinach odnotowano wzrost o 5 proc., w Japonii o 7 proc., a w krajach Azji Południowo-Wschodniej o 4 proc.
- W Ameryce Południowej wolumen sprzedaży wzrósł o 10 proc. Największy wzrost popytu odnotowano w IV kwartale (+ 17 proc.).
Opony specjalistyczne
- Opony przemysłowe – Popyt na duże opony przemysłowe rósł przez większą część roku, jednak w IV kw. na skutek zmniejszenia stanów magazynowych zanotował spadek. Wolumen sprzedaży na rynku pierwszego wyposażenia spadł w Europie i Ameryce Północnej.
- Opony rolnicze – Popyt na rynku pierwszego wyposażenia w krajach rozwiniętych osłabł. Z kolei wolumen sprzedaży na rynku wymiany wzrasta w Europie, ale pozostaje słaby w Ameryce Północnej.
- Opony do jednośladów – W Europie wolumeny sprzedaży pozostały stabilne, z kolei w Ameryce Północnej, z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych, wolumeny obniżyły się. Na rynkach rozwiniętych widoczny był wzrost sprzedaży.
- Opony lotnicze – popyt na rynku samolotów komercyjnych był stabilny. Z kolei segment samolotów wojskowych pozostaje pod presją ograniczonych budżetów obronnych.
Sprzedaż netto i wyniki operacyjne w 2013 r.
Skonsolidowana sprzedaż netto osiągnęła poziom 20 247 mln euro, wobec 21 474 mln euro w 2012 roku.
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych wyniósł 2 234 mln euro, czyli 11% sprzedaży netto.
Zysk netto za rok 2013 wyniósł 1 127 mln euro.
Pomimo utrzymania wysokich wydatków inwestycyjnych w 2013 r. Grupa Michelin osiągnęła wolne przepływy pieniężne na poziomie 1 154 mln euro.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego wyniósł 2 proc, natomiast zadłużenie netto wyniosło 142 mln euro. Rok wcześniej wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego wynosił 12 proc., a zadłużenie netto 1 053 mln euro.
Informacje o segmentach
(w milionach euro) |
Sprzedaż netto |
Zysk operacyjny |
Marża operacyjna |
|||
|
2013 |
2012 |
2013 |
2012 |
2013 |
2012 |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz dystrybucja |
10 693 |
11 098 |
1 086 |
1 033 |
10,2% |
9,3% |
Opony ciężarowe i dystrybucja |
6 425 |
6 736 |
503 |
444 |
7,8% |
6,6% |
Działalność specjalistyczna |
3 129 |
3 640 |
645 |
946 |
20,6% |
26,0% |
Łącznie |
20 247 |
21 474 |
2 234 |
2 423 |
11,0% |
11,3% |
- Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz dystrybucja
Łączna sprzedaż netto w segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych wraz z dystrybucją sięgnęła 10 693 mln euro wobec 11 098 mln euro w 2012 roku. Zysk operacyjny w segmencie wzrósł do 1 086 mln euro wobec 1 033 mln euro rok wcześniej.
- Opony ciężarowe i dystrybucja
Łączna sprzedaż netto w segmencie opon ciężarowych wraz z dystrybucją sięgnęła 6 425 mln euro, co oznacza niewielki spadek wobec 2012 roku. Z kolei zysk operacyjny w segmencie wzrósł do 503 mln euro wobec 444 mln euro.
- Działalność specjalistyczna
Sprzedaż w segmencie opon specjalistycznych wyniosła w 2013 r. 3 129 mln euro wobec 3 640 mln euro rok wcześniej.
Compagnie Générale des Etablissements Michelin
Compagnie Générale des Etablissements Michelin przedstawił zysk za rok finansowy 2013 w wysokości 303 mln euro.
Sprawozdanie finansowe zostało przedstawione Radzie Nadzorczej Grupy Michelin podczas posiedzenia 6 lutego 2014 roku. Raport audytora został zaprezentowany 10 lutego 2014 r.
Dyrektorzy Zarządzający zwołają Roczne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w piątek
16 maja 2014 r. w Clermont-Ferrand o godz. 9:00.
Akcjonariusze zostaną poproszeni o rozpatrzenie wypłaty dywidendy w wysokości 2,50 euro za akcję, stanowiące 35% zysku netto.
Autorem tego tekstu jest:
Michelin