Długodystansowy Sprinter

Mercedes Sprinter to duży samochód dostawczy zaliczany do pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 5 ton. Zastąpił on „nieśmiertelny” i używany do dziś model T1. Zadebiutował w 1995 roku, razem z powołaniem do życia nowej jednostki organizacyjnej: Mercedes-Benz Vans, odpowiedzialnej za produkcję i wdrażanie modeli dostawczych. Sprinter z 1995 r. wyróżniał się sylwetką, jaka stała się popularna szczególnie po wprowadzeniu do sprzedaży w 1985 roku Forda Transita – z opływową przednią częścią, w której całkowicie mieścił się silnik. Powstały do tej pory dwie generacje Sprintera, przy czym pierwsza, produkowana od 1995 roku do 2006 roku, przeszła dwie poważne modernizacje. Natomiast druga odsłona Sprintera produkowana jest od 2006 roku do dzisiaj.

Pojazdy zapowiadające II generację Sprintera zostały wyprodukowana jeszcze w 2005 roku i pokazane na wystawie RAI Amsterdam wraz z bliźniaczym VW Crafterem. Nowy Sprinter urósł w każdym wymiarze; bazowy model znaczne przekracza 5 m długości i ma dzięki temu 7,5 m³ objętości ładunkowej. A w wersji z przedłużonym rozstawem osi i podwyższonym dachem nawet 17 m³ objętości. W seryjnym wyposażeniu znalazły się dotychczas proponowane opcjonalnie pozycje dotyczące bezpieczeństwa czynnego: ESP z ABS, ASR, MSR, BAS i EBD oraz poduszka powietrzna dla kierowcy. Nowy, adaptacyjny ESP wylicza położenie środka ciężkości pojazdu, który w przeciwieństwie do samochodów osobowych ulega częstym przemieszczeniom. Jako opcja wciąż są dostępne kurtyny powietrzne oraz poduszki boczne. Akumulator nowego Sprintera znajduje się w podłodze pod nogami kierowcy, czyli w strefie nie narażonej na zgniecenie w czasie wypadku, zapewniając dopływ zasilania do airbagów oraz np. centralnego zamka, odryglowującego drzwi po wypadku. Wśród pozostałych pozycji na życzenie dostępny jest system MSS wyłączający silnik po 3 sekundach postoju. Ta propozycja dotyczy tylko pojazdów z manualną skrzynią biegów, ponieważ wznowienie pracy silnika następuje po naciśnięciu pedału sprzęgła lub w sytuacji, gdy pojazd zaczyna się staczać – tutaj konieczne jest zapewnienie przez pracujący silnik działania wspomagania hamulców i kierownicy. Napęd na cztery koła występuje także w wersji z reduktorem terenowym i podobnie, jak wcześniej, nie jest dostępny dla najsłabszego silnika Diesla oraz benzynowego. Tak wyposażony Sprinter kojarzy się w naszym kraju z białym dostawczakiem,. mknącym z towarem od jednego miasta do drugiego. A tak naprawdę może występować w przeróżnych odmianach furgon, kombi, skrzyniowy, do tego jeszcze zabudowy specjalistyczne. A wszystko to w jednej karoserii. Obecnie przyszedł czas, by zjechać z asfaltowej drogi i dzięki napędowi na cztery koła zaznaczyć swoją obecność również w trudniejszym terenie.

Sprinter 4×4 ma do pomocy elektroniczny system trakcji 4ETS, zastosowany wcześniej w modelach Vito i Viano. Jednak w przeciwieństwie do nich, działanie napędu na cztery koła w Sprinterze zostało dostosowane do warunków pracy typowych dla samochodów dostawczych. Podczas codziennej eksploatacji siła napędowa trafia na koła tylnej osi, a napęd na przednie koła uruchamiany jest przyciskiem podczas postoju lub przy prędkości do 10 km/h. Układ napędowy automatycznie kieruje wtedy moment obrotowy do obydwu osi, w stosunku: 35% (przód) do 65% (tył). Zamiast mechanicznych blokad mechanizmów różnicowych Sprinter 4×4 wyposażony jest we wspomniany wyżej system 4ETS, w pełni zintegrowany z układem ADAPTIVE ESP. System ten uruchamia się w momencie, gdy jedno z kół wpadnie w poślizg i za pośrednictwem układu ABS pulsacyjnie wyhamowuje każde ze ślizgających się kół, zwiększając jednocześnie moment napędowy na kołach o wystarczającej przyczepności. Odpowiada to działaniu układu napędowego z blokadami trzech mechanizmów różnicowych: przedniego, tylnego i międzyosiowego. Dodatkowo, Sprinter 4×4 wyposażony został w skrzynię rozdzielczą z reduktorem. Za naciśnięciem przycisku redukującą przełożenie przekładni o 42 %. Proporcjonalnie do niższej prędkości, osiąganej na poszczególnych biegach, rośnie moment obrotowy przekazywany na koła.

Jednak nawet z taką pomocą Sprintera 4×4 nie można uważać za samochód terenowy z prawdziwego zdarzenia. Mimo, że został znacząco podniesiony, wyposażony w opony o agresywnym bieżniku oraz solidne osłony. Kąt natarcia wynosi: 28 stopni, a kąt zejścia 27 stopni. Zależnie od rozstawu osi, kąt rampowy wynosi: 25 lub 17 stopni (odpowiednio dla wersji ze standardowym i długim rozstawem osi). Zwiększony o 110 mm pod przednią i o 80 mm pod tylną osią, prześwit pozwala Sprinterowi 4×4 brodzić w wodzie o głębokości 610 mm. Dla porównania, dla zwykłego Sprintera ta wartość wynosi 500 mm.

A co znajdziemy pod maską? Sprinter 4×4 napędzany jest jednym z trzech silników CDI. Począwszy od 129-konnej jednostki czterocylindrowej aż do po 190-konny motor V6. Każdy z nich spełnia normę emisji spalin Euro 5 i może współpracować z 6-biegową przekładnią ręczną lub 5-stopniową skrzynią automatyczną. Bogata oferta silników, nadwozi i mas sprawia, że Sprinter 4×4 występuje w ponad 80. odmianach. Zależnie od typu, model waży od 35 do 115 kg więcej niż tylnonapędowy odpowiednik. Jest dostępny zarówno w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, jak i 5 ton. Jednak, o ile ten najsłabszy silnik wydaje się być rzeczywiście niewystarczający, to już 163 konie w zupełności dają radę. Mimo, że przy masie własnej pojazdu wynoszącej ponad dwie tony pracy mają naprawdę sporo. I dynamiczna jazda na szosie jest już jak najbardziej możliwa. Co ciekawe średnie spalanie w tym przypadku wynosi niewiele ponad 10 l/100 km. Na drogach gorszej jakości również nie jest źle i nawet jeśli są dziurawe jak ementaler. Zawieszenie zostało tak skonfigurowane, że nierówności są pokonywane bez zastrzeżeń. Przy tym do kabiny nie dociera uciążliwy hałas, co jest związany z wysokim komfortem jazdy. Duże i wygodne fotele w obszernej kabinie zapewniają dość wygodną podróż. Zarówno kierowca jak i pasażer nawet po najdłuższej podróży wysiądą zrelaksowani. Co innego pasażerowie drugiego rzędu foteli w podwójnej kabinie. Ci już nie mają powodów do radości. Wąska ławeczka pokryta cienką gąbką, bez możliwości regulacji nadaje się raczej na krótkie dystanse. No cóż, mimo wszystko jest to auto dostawcze. Jedyne, do czego nie można się przyczepić, to ilość schowków. Jest ich naprawdę sporo, a łączną pojemnością przypominają bagażnik samochodu osobowego. Kolejną zaletą, która w autach dostawczych jest traktowana raczej po macoszemu, to system ogrzewania. W mroźne dni już po paru kilometrach w kabinie robi się ciepło – a jeśli do tego dodamy ogrzewaną przednią szybę to kierowca Sprintera 4×4 nie ma prawa narzekać.

Podsumowując: Mercedes Sprinter 4×4, przy ilości zabudów i konfiguracji nadwoziowych – to auto wręcz idealne. Przestronne wnętrze, dobre właściwości jezdne, dynamiczne silniki (163- i 190-konne) powodują, że Sprinter 4×4 to samochód nie tylko dla profesjonalistów, ale i dla turystów. Pokłady trakcji, pozwalające dotrzeć mu dalej, niż tylnonapędowemu rodzeństwu powodują, że bez obaw można tym autem udać się w trudniejszy teren. Z kolei brak luksusowego wykończenia rekompensują liczne schowki. I mimo, że jest to typowo auto dostawcze, to trójramienna gwiazda na masce zobowiązuje. Dla mnie jest to auto zdecydowanie na tak!

foto: Mercedes

 

Autorem tego tekstu jest:

Piotr Duda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*