DAF Trucks Polska. Podsumowanie roku 2014.

Z perspektywy stycznia 2014 rok, który właśnie się rozpoczynał, wydawał się rokiem spadkowym. W rezultacie różnica zaledwie 10% w ilości dostaw pomiędzy 2013, a 2014, w obliczu bardzo mocnego, ostatniego kwartału 2013, to wynik powyżej przewidywań.

Zaskoczeniem była mocna końcówka ubiegłego roku, szczególnie grudzień z 1 736 dostawami uczynił czwarty kwartał bardzo mocnym. W ciężkim segmencie aż sześć miesięcy 2014 było powyżej dostaw z roku poprzedniego. Jeśli rozłożyć kumulację dostaw z końcówki 2013 (koniec obowiązywania normy Euro 5) otrzymalibyśmy kolejne 3 lata systematycznego wzrostu, tzn, 2012, 2013, 2014.

Rekordowy rok dla DAF Trucks Polska.
Dealerzy DAF nie dysponowali na początku ubiegłego roku stokiem pojazdów Euro 5 do sprzedaży. Realizowane były wyłącznie dostawy ciężarówek sprzedanych w roku poprzednim. Dlatego też marka DAF stanęła do konkurencji ze stokiem pojazdów Euro 5 wynoszącym aż 2 500 sztuk, co stanowiło w ciężkim segmencie ponad 16% całego rynku, oferując najnowsze pojazdy Euro 6. I jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie dostawy pojazdów Euro 6, to marka DAF utrzymała pozycję lidera ciężkiego segmentu powyżej 16 ton DMC z udziałem 20%, tj. o 182 sztuki wyprzedzając konkurenta nr 2. Nawet bez odliczania pojazdów Euro 5 marka DAF utrzymała też pozycję lidera w ciągnikach siodłowych z udziałem 19,3%, o 4,3 punktu powyżej drugiego miejsca.
Rok 2014 okazał się również rekordowym biorąc pod uwagę sprzedaż flotową. Ponad 500 pojazdów dostarczono do bezpośrednio obsługiwanych klientów flotowych. Jeśli dodamy do tego flotową sprzedaż dealerów, to ponad 1 000 ciężarówek DAF zakupiły duże floty w Polsce. Wyniki te to bardzo dobry prognostyk na przyszłość, bowiem świadczą o bardzo wysokiej ocenie pojazdów DAF Euro 6 przez polskich przewoźników.

W przypadku segmentu lekkiego 6-16 ton DMC aż 35%, ponad jedna trzecia tego rynku, stanowiły pojazdy Euro 5. Wobec braku stoku i późniejszej dostępności lekkich pojazdów marki DAF wynik 5,3% w lekkim segmencie, biorąc pod uwagę jedynie pojazdy Euro 6, jest wynikiem dobrym.

Rynek pojazdów używanych 2014 wzrósł o 19% w stosunku do 2013 przekraczając 23 000 nowych rejestracji. Import pojazdów DAF wzrósł w tym czasie aż o 48%, osiągając rekordowy wynik 3 740 pojazdów.
24% nowych pojazdów DAF, dostarczonych klientom w ubiegłym roku, objętych było kontraktami serwisowymi DAF Multisupport. Również co piąty, nowy DAF sfinansowany został przy pomocy oferty Paccar Financial Polska.
Rok 2014 to również rekordowa absorbcja dealerów, rekordowa sprzedaż części zamiennych, również z katalogu TRP. 24-godzinny serwis ITS w Polsce wykazał się również rekordową skutecznością załatwiając 86% wszystkich zgłoszonych przypadków w czasie nie przekraczającym 6-ciu godzin od momentu zgłoszenia. To jest wynik powyżej średniej europejskiej dla wszystkich dealerów DAF. Był to jeden z wielu powodów, dla których podczas spotkania reprezentantów przedstawicielstw DAF z całej Europy w Eindhoven Dyrektor Działu Serwisu DAF Trucks Polska Bartosz Gruszczyński po raz drugi z kolei odebrał z rąk Dyrektora Działu Aftersales DAF Trucks NV Johana Drentha nagrodę dla najlepszego działu serwisu w roku 2014 w całej organizacji DAF. Nagroda przyznawana jest w oparciu o ocenę takich kryteriów jak szybkość reakcji serwisu ITS na wezwanie klienta, wykonanie czynności serwisowych poprawnie za pierwszym razem, realizację akcji serwisowych, jakość wykonywanych obsług i napraw, jakość obsługi klienta oraz sprzedaż kontraktów DAF Multisupport. W przeszłości firma DAF Trucks Polska otrzymała nagrody za najlepsze osiągnięcia w sprzedaży pojazdów oraz dwukrotnie za najwyższy wzrost sprzedaży części zamiennych DAF i TRP/AllMakes.

Rok 2015
DAF Transport Efficiency
Na początku roku 2015 firma DAF wprowadziła do swojej oferty liczne innowacje, które w istotny sposób spowodują podniesienie wydajności transportu. Usprawnienia zastosowane w silnikach PACCAR MX, w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak przewidujący tempomat, przewidująca zmiana biegów i tryb Eco zapewniają łącznie oszczędność paliwa na poziomie 4–5%. Nowe owiewki i spoilery oferują dodatkowe oszczędności. Wszystkie te innowacje to część nowego programu „DAF Transport Efficiency”, w ramach którego oferowane są produkty i usługi stworzone z myślą o zapewnieniu najwyższej wydajności na kilometr.

  • Oszczędność paliwa do 5%
  • Usprawnienia silników PACCAR MX-11 oraz MX-13
  • Tryb Eco
  • Przewidujący tempomat Predictive Cruise Control i zmiana biegów Predictive Shifting
  • Nowe owiewki i spoilery
  • Wyższa wydajność hamulca silnikowego i obniżone koszty eksploatacji
  • DAF MultiSupport Uptime Plus

W celu dodatkowego podniesienia wydajności popularne silniki PACCAR MX-11 i MX-13 zostały poddane daleko idącej optymalizacji. W 10,8-litrowym silniku MX-11 zoptymalizowano przepływ oleju oraz zapewniono bardziej efektywne spalanie paliwa dzięki zastosowaniu przeprojektowanej komory spalania, ulepszonego wtrysku paliwa i zaawansowanego oprogramowania sterującego fazami wtrysku.
Nowa turbosprężarka 12,9-litrowego silnika PACCAR MX-13 oferuje usprawniony przepływ, a nowy wał rozrządu poprawia synchronizację zaworów. Silnik PACCAR MX-13 korzysta także z bardziej wydajnego przepływu oleju, polepszonej redukcji strat na opory wewnętrzne oraz jeszcze wydajniejszej, dwustopniowej pompy cieczy chłodzącej i zoptymalizowanego oprogramowania.
Dzięki tym usprawnieniom znane już wcześniej z niskiego zużycia paliwa silniki PACCAR MX-11 i MX-13 oferują teraz do 2% dodatkowej oszczędności. Wielopunktowy wtrysk paliwa zapewnia pracę cichszą niż kiedykolwiek wcześniej.
Mocniejszy hamulec silnikowy podnosi wydajność
Usprawnienia silników PACCAR MX-13 nie tylko obniżają zużycie paliwa, lecz także wpływają pozytywnie na pracę hamulca silnikowego. Oferując moc 360 kW przy 2000 obr./min hamulec silnikowy to doskonała alternatywa dla retardera. Dzięki nowym rozwiązaniom w układzie rozrządu i turbosprężarkach moc hamulca silnikowego MX Engine Brake wzrosła aż o 20% przy prędkościach obrotowych rzędu 1500 obr/min. Hamulec silnikowy MX Engine Brake oferuje też trzy zakresy mocy, które można wygodnie wybrać za pomocą trzystopniowej dźwigni na kolumnie kierownicy. Jest to znaczna oszczędność hamulców zasadniczych, masy i zużycia paliwa.

Tryb Eco
Tryb Eco to nowe, standardowe rozwiązanie na wyposażeniu wszystkich modeli Euro 6 serii CF i XF wyposażonych w silniki PACCAR MX. Tryb Eco redukuje moment obrotowy silnika o 10% na pierwszych jedenastu biegach, zapewniając dodatkową oszczędność paliwa podczas codziennego użytkowania (1%). Większość sytuacji drogowych zwykle nie wymaga pełnego przyspieszenia. Tym nie mniej opcja ta jest nadal dostępna — wystarczy nacisnąć przycisk.
Przewidujący tempomat Predictive Cruise Control i zmiana biegów Predictive Shifting
Tempomat Predictive Cruise Control doskonale odzwierciedla filozofię programu DAF Transport Efficiency Opcja ta jest dostępna wraz z przewidującą zmianą biegów Predictive Shifting w modelach Euro 6 serii CF i XF. Te zaawansowane rozwiązania, opracowane przez zespół inżynierów firmy DAF, przyczyniają się do znacznego zwiększenia wydajności pojazdu.
Tempomat Predictive Cruise Control wykorzystuje technologię GPS, aby ustalić dokładne położenie pojazdu i określić sposób pokonania drogi przez kolejne 1–2 km. System „spogląda” do przodu i przewiduje np. pochyłości terenu.
Funkcja Predictive Cruise Control ustala idealną prędkość, a funkcja Predictive Shifting wybiera odpowiedni bieg.
Punktem wyjścia obu technologii jest jazda na najwyższym możliwym biegu przez jak najdłuższy dystans. Efektem jest mniejsza ilość redukcji i praca jednostki napędowej przy niższej prędkości obrotowej, co ogranicza zużycie paliwa, ponieważ rośnie wydajność silnika. Po zbliżeniu się do szczytu wzniesienia system zapobiega zmianie biegu na niższy. Jeśli za szczytem wzniesienia teren natychmiast się obniża, przed dotarciem na szczyt do silnika wtryskiwana jest mniejsza ilość paliwa, a masa pojazdu umożliwia „przepchnięcie” go przez szczyt.
W niektórych sytuacjach system zezwala na jazdę z prędkością poniżej zaprogramowanej, na przykład gdy pojazd znajduje się w pobliżu szczytu podjazdu, a system „wie”, że energia potencjalna spowoduje szybkie osiągnięcie wymaganej prędkości podczas zjazdu. Tempomat Predictive Cruise Control może czasowo dopuścić jazdę z prędkością nieco wyższą od zaprogramowanej (oczywiście w zakresie wcześniej określonych ograniczeń) w celu znacznego zmniejszenia zużycia paliwa.
Tempomat Predictive Cruise Control i przewidująca zmiany biegów Predictive Shifting umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 3%, zwłaszcza w pagórkowatym terenie.
Nowe owiewki i spoilery
W ramach programu DAF Transport Efficiency poszerzono gamę dostępnych owiewek i spoilerów, zapewniających optymalną aerodynamikę, a co za tym idzie, najniższe możliwe zużycie paliwa.
Do modeli Euro 6 serii CF z kabiną sypialną stworzono nowy pakiet aerodynamiczny, obejmujący spoiler dachowy wyższy od dotychczas stosowanej o 10 cm oraz spoilery boczne o szerokości 2,55 m, zmniejszające niekorzystną przerwę pomiędzy kabiną a zabudową do zaledwie 5 cm. Specjalnie do pojazdów niskopodłogowych modeli Low Deck stworzono nowy spoiler dachowy, który można dostosować do naczep o wysokości 4 m.
Dodatkowe informacje dostępne przez system Driver Performance Assistant
Oczywiście kierowcy odgrywają istotną rolę w redukcji kosztów eksploatacji, zwłaszcza związanych ze zużyciem paliwa. Dlatego właśnie firma DAF stworzyła system Driver Performance Assistant do swoich modeli LF, CF i XF. Dostarcza on kierowcy szczegółowych informacji na temat wyników zużycia paliwa, efektywności przewidywania sytuacji na drodze oraz hamowania oszczędzającego hamulce zasadnicze pojazdu. Dodatkowo centralny wyświetlacz informacyjny podaje wskazówki na temat metod oszczędzania paliwa przez kierowcę.
Nową funkcją jest wyświetlanie informacji z tachografu na wyświetlaczu centralnym, co zapewnia kierowcy przejrzyste informacje na temat czasu jazdy czy prędkości i pomaga zapobiegać łamaniu przepisów. Wyświetlane są również informacje o zbliżającym się terminie następnego przeglądu pojazdu. Pomaga to dopilnować cyklicznych przeglądów i zapewnić maksymalną wydajność pojazdu. Na podstawie danych z karty kierowcy system DPA automatycznie przełącza się na dogodny dla kierowcy język.
Nowości produktowe na rok 2015 stanowią element programu DAF Transport Efficiency

— nowego, kompleksowego zestawu technologii i usług, którego celem jest podniesienie wydajności ciężarówek przez obniżenie kosztów eksploatacji i zapewnienie maksymalnej dostępności pojazdu do wykonywania zadań transportowych. Ważną rolę w osiągnięciu tego celu odgrywa również szeroki zakres usług towarzyszących pojazdom marki DAF. Firma PACCAR Parts zapewnia najwyższej klasy zaopatrzenie w części, a niezrównana usługa International Truck Service (ITS) firmy DAF gwarantuje maksymalną dostępność taboru. PACCAR Financial Services to atrakcyjne rozwiązania finansowe obniżające koszty finansowania taboru.
Kontrakty serwisowe DAF MultiSupport obejmują opcję Uptime Plus, która oferuje rekompensatę finansową za nieplanowe przestoje. To dowód, że inicjatywa DAF Transport Efficiency nie koncentruje się jedynie na wydajności, ale stanowi kompletną ofertę serwisową, zapewniającą firmie transportowej maksymalną wydajność.
Prognoza 2015
Firma DAF zakłada znaczący wzrost rynku pojazdów ciężarowych w ciężkim segmencie (pow. 16 ton DMC) do poziomu 17 000 nowych rejestracji (10% wzrostu) oraz wzrost segmentu pojazdów lekkich (6-16 t DMC) do poziomu 2 200 nowych rejestracji (8% wzrostu). Powodów oczekiwane wzrostu jest wiele:

  • Prognozy wzrostu PKB w Polsce i UE
  • Planowany wzrost produkcji przemysłowej w 2015 w Polsce i w UE
  • Planowany wzrost exportu
  • Index PMI powyżej 50 (52,8)
  • Wymiany pojazdów Euro 5 na pojazdy Euro 6 spowodowane przez:
  • Wprowadzenie obniżonej stawki MAUT na pojazdy Euro 6 o 2 eurocenty, dające 1 200 Euro oszczędności w kosztach myta w skali roku (przy miesięcznym przebiegu na niemieckich drogach 5 000 km)
  • Wyższa ekonomia pojazdów DAF Euro 6 o ok 1,5 litra skutkująca kolejną obniżką w wysokości 2 400 Euro na rok z tytułu zużycia paliwa (przy przebiegu 12 000 km miesięcznie).

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*