Citan – małe auto, duży potencjał

Debiut Mercedesa Citana wywołał wiele emocji. Ten nowy miejski samochód dostawczy niemieckiego koncernu, wypełnia lukę pomiędzy pojemnymi kombi, a typowymi busami Viano, Vito czy Sprinter.  Przed bliższym poznaniem warto wspomnieć, że projekt Citana to wspólne dzieło Niemców i Francuzów z koncernu Renault.

Nadwozie

Z zewnątrz Citan wyróżnia się wielkim grillem i sporymi reflektorami nawiązującymi do przyjętej stylistyki marki. Duża gwiazda i kształt atrapy chodnicy przywodzi na myśl potężnego Zetrosa. W porównaniu do Kangoo, zmieniono przód auta do słupka A. Nowa maska, oraz błotniki nie zakłóciły udanych proporcji samochodu. Inżynierowie spod znaku gwiazdy powiększyli także (w porównaniu z protoplastą) powierzchnię lusterek bocznych, tak przydatnych podczas manewrowania. Zmian dokonano także tam, gdzie to było możliwe bez nadmiernej komplikacji technologii produkcji obu marek (Mercedesa i Renault). Inna jest zatem tylna klapa, a raczej jej poszycie –  lepiej pasujące do nowych świateł zespolonych oraz linii mercedesa. Boki zostawiono bez zmian, a mimo to w oczy rzuca się najbardziej wydatna linia maski i przednie światła. To nie koniec zmian.

Wnętrze

Za chęć zbudowania nowego klimatu wnętrza, poprzez całkiem odmienna deskę rozdzielczą, mercedesowi należą się brawa. Nie poszedł bowiem (jak większość współdziałających producentów) na skróty zmieniając tylko znaczek na środku kierownicy.
Już na pierwszy rzut oka widać, że deska nie jest przeładowana. Dużo wolnego miejsca sprawia, że całe wnętrza auta wydaje się bardziej obszerne. Charakterystyczna dla mercedesa kierownica, wielofunkcyjne przełączniki, wyłącznik świateł, sterowanie nawiewami czy radio, sprawiają, że auto nabrało klimatu niemieckiej solidności.  Nie  przeszkadza nawet zespół wskaźników identyczny jak w Kangoo, który dostarcza kierowcy niezbędnych informacji o stanie pojazdu. Czytelny obrotomierz, licznik, wskaźniki temperatury płynu chłodzącego i poziomu paliwa oraz wskaźnik pokładowego komputera dopełniają przyjaznego wizerunku Citana. Nawet siedząc w środku, kierowca Citana nie pomyli wozu z żadną inną marką. Aranżując wnętrze postawiono przede wszystkim na praktyczność. Deska rozdzielcza ma powierzchnię groszkowaną, niewrażliwą na zadrapania i łatwą do utrzymania w czystości.

Układ napędowy

Prezentowany samochód napędzany jest bardzo udanym, 90-konnym, doładowanym silnikiem wysokoprężnym Renault o pojemności 1,5 litra  W ofercie jest obecnie również jednostka 75-konna. W połowie tego roku Citan wzbogaci się o silnik 110-konny oraz doładowaną jednostkę benzynową o pojemności 1,2 litra osiągającą moc 114 KM. Co można powiedzieć o jednostce napędowej, pracującej pod maską Citana? Jej zaletą jest bardzo elastyczna i zaskakująco cicha praca nawet przy wyższych prędkościach obrotowych. Napęd na koła przenoszony jest za pomocą manualnej 5-biegowej skrzyni. Ułatwieniem dla kierowcy jest, szalenie ostatnio modny, seryjnie montowany wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu. Podpowiada on za pomocą strzałki w górę lub w dół celowość zmiany biegów, by zużycie paliwa było jak najniższe. Przy wykorzystaniu zasad ekodrivingu, oraz funkcji Start i Stop – nazywanej tutaj Funkcją Eco – zużycie paliwa w cyklu mieszanym mieści się w 5 litrach, co należy określić jako spalanie wzorcowe. Niestety, przy takim sposobie jazdy wszelkie sportowe zapędy kierowcy karane są natychmiast wzrostem zużycia paliwa. Dzięki zbiornikowi o pojemności 60 l, auto może przejechać powyżej 1000 km.

Jazda

Jak prowadzi się Citana? Zawieszenie wozu jest klasyczne: niby takie samo jak w Kangoo. Z przodu kolumny McPhersona i stabilizator, z tyłu: oś sztywna ze sprężynowymi śrubami i stabilizatorem – ale podczas jazdy można dostrzec spore różnice. W doborze charakterystyki zawieszenia czuć niemieckiego ducha. Citan jest niżej zawieszony i bardziej sztywny. 16-calowe koła w połączeni z czynnymi systemami ESP, asystentem hamowania czy ASR-em sprawiają, że bez trudu pokonuje nasze dziurawe ulice i jednocześnie zachowuje bardzo pewnie przy dużych prędkościach i bocznych podmuchach wiatru, nawet bez ładunku.

Dla kogo Citan?

Ze względów podatkowych, Citan Kombi występuje zarówno z homologacją ciężarową jak i osobową. W przypadku wersji ciężarowej otrzymujemy wariant o zwiększonej ładowności. Co ciekawego znajdziemy w Citanie? Trzy długości nadwozia: od 3 poprzez 4,30 do 4,70 metrów. Różne warianty wagowe i odmienne aranżacje wnętrza sprawiają, że mały Mercedes staje się bardzo ciekawą ofertą dla firm kurierskich; małych, rodzinnych przedsiębiorstw czy miejskiej dystrybucji. Wersja kombi jest chyba najbardziej udaną odmianą. Pozwala nie tylko na codzienny transport przesyłek, ale umożliwia również wykorzystanie auta do przewozu osób. Z myślą o najmniejszych pasażerach, zainstalowano system mocowania fotelików Isofix. Kombi, to pięciomiejscowy samochód ze składaną asymetrycznie tylną kanapą, na bazie wersji średniej. Pojemność przestrzeni ładunkowej może wówczas sięgnąć nawet 3 metrów sześciennych.

Alians Mercedesa z Renault zaowocował ciekawym pojazdem, który ma sporą szansę na rynkowy sukces.

 

Autorem tego tekstu jest:

Wojciech Góra

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*